Vlečka na brněnské výstaviště bude zrušená kvůli protipovodňové hrázi

Publisher
ČTK
08.06.2022 21:55
Czech Republic

Brno

Brno – Jízda legendárního francouzského rychlovlaku TGV po brněnské vlečce z dolního nádraží na výstaviště byla možná poslední akcí, na kterou se přišly podívat stovky lidí. A první ročník třídenního železničního veletrhu Business Rail Days možná také posledním na výstavišti. Brno se totiž chystá v letech 2024 až 2025 stavět protipovodňová opatření a před tím musí část vlečky odstranit. Na veletrhu se nad tímto krokem nesouhlasně pozastavili například jak generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, tak výkonný ředitel sdružení nákladních dopravců ŽESNAD Oldřich Sládek.


"Je to krátkozraké rozhodnutí, když se podporuje železnice jako taková. Vidíte z návštěvnosti, že zájem o železniční vozidla a veletrh je. Pokud sem ale nedostanete železniční vozidla, přijde výstaviště o další možnost něco dělat pro veřejnost," řekl Sládek. Vlečka se sice má rušit pouze mezi dolním nádražím a mostem přes Uhelnou ulici, nicméně to znamená nemožnost přepravovat vozidla na výstaviště po kolejích. Jednotlivé vagóny či lokomotivy je možné – mnohem komplikovaněji a dráž – převážet po silnici, ale delší soupravy už se na výstaviště nikdy nepodívají. "Koleje zůstanou napojené na tramvajovou síť, což je asi zbytečné. Budu za naše sdružení apelovat, aby se našlo řešení a vlečku se podařilo zachovat," řekl Sládek.

V dnešní podobě slouží vlečka od roku 1957, do Bauerova cukrovaru, který se nacházel na místě výstaviště, však vedla už v 19. století. V posledních deseti letech už byla používaná více pro příležitostné akce než pro návoz kolejových vozidel na veletržní akci, a tak o její budoucnost nikdo moc neusiloval. Současný veletrh však ukázal, že by do budoucna mohla být pro výstaviště více užitečná, než v posledních letech bývala.

Proč má vlečka zmizet, vysvětlil mluvčí radnice Poňuchálek tak, že v území, kterým prochází, vznikne protipovodňová hráz na základě již vydaného územního rozhodnutí. "V příštích letech začnou také vznikat základy nové čtvrti Trnitá a s ní související infrastruktura včetně prodloužení ulic Uhelná a Rosická, se kterými by se vlečka dostala do konfliktu," řekl Poňuchálek. Podle magistrátu nemá smysl ani přeložka, protože až vznikne v Brně nové hlavní nádraží v místě dolního, bude o sedm metrů výše nad současným terénem, což by napojení vlečky znemožnilo. Podle letošního vyjádření ministra dopravy Martina Kupky se má začít se stavbou nového nádraží nejdříve v roce 2028.
0 comments
add comment

Related articles