Oprava pražského Karlova mostu by měla začít v červenci

Source
Michal Burian
Publisher
ČTK
13.06.2007 12:45
Czech Republic

Prague

Praha - Dlouho plánovaná oprava Karlova mostu patrně začne ve druhé polovině července po oslavách 650. výročí položení jeho základního kamene. Městská rada dnes vybrala firmu, která práce provede. V soutěži zbyla jen společnost SMP CZ s cenou zhruba 222,4 milionu korun. Je to asi o 65 milionů více, než předpokládal původní rozpočet, řekl novinářům radní Milan Richter.

    Na památce se bude rekonstruovat mostovka včetně kamenného zábradlí. Karlův most má hlavně získat novou izolaci proti vodě, aby se při zatékání netrhalo zdivo. Měl by mít i lepší odvětrání. Počítá se s novými rozvody, mělo by se tam objevit plynové osvětlení. Práce potrvají téměř tři roky a uskuteční se za provozu.
    "Bude to technicky složité i z hlediska ochrany soch, které na mostě jsou," podotkl Richter. Pokud by se něco stalo, firma je na takové případy pojištěna, dodal.
    Do soutěže na exkluzivní zakázku se přihlásili tři uchazeči. Hned po otevření obálek byla vyloučena nabídka firem Skanska CZ se Skanskou DS, která neměla všechny náležitosti. Při bližším posuzování vypadly i firmy JHP společně s firmami Strabag a Strabag AG. Cenová nabídka SMP CZ byla uprostřed mezi společnostmi, které byly vyloučeny, uvedl Richter.
    Nabídku SMP CZ posuzovala podle něho pětkrát výběrová komise a dvakrát skupina odborníků. Cenu označili za reálnou, zdůraznil radní. Původní kalkulace zpracované externí firmou byly podle něho chybné, magistrát z toho vyvodí důsledky.
    Městská rada se navzdory tomu podle Richtra zabývala myšlenkou soutěž zrušit a vyhlásit novou. Vítěze ale nakonec vyhlásila jednomyslně. "Kdybychom nevybrali, znamenalo by to další rok zpoždění," řekl radní. Cena by pak mohla být ještě vyšší v souvislosti se zdražováním stavebních prací, dodal.
    Oprava památky už nabrala zhruba roční zpoždění, měla začít loni v červenci. Pak se vše posunulo kvůli změně zákona o zadávání zakázek. Nyní se bude slavit 9. červenec 1357, kdy byla výstavba kamenného mostu za vlády císaře Karla IV. zahájena.
    Práce se budou provádět vždy jen na určitém úseku mostu tak, aby byl zachován průchod pro pěší. Zařízení staveniště bude na řece, aby přeprava materiálu nezatěžovala provoz na mostě. Je možné, že lidé jdoucí po mostě si budou moci prohlédnout, jak se historická památka opravuje. Uvažuje se o tom, že v hrazení budou okénka. Mohla by to být turistická atrakce.
    Mnohem déle, možná i deset let, potrvají opravy zdiva. Na tyto práce bude jiná soutěž. Každý kamenný kvádr prozkoumají odborníci, kteří určí, zda bude zachován, vyčištěn, nebo zcela vyměněn. Zajímavostí je to, že původní pískovec je v mnohem lepším stavu než kámen, který byl použit při opravě mostu v 70. letech minulého století.
    Pro výměnu kvádrů magistrát dlouho hledal vhodná ložiska kamene. Nebylo to snadné, protože materiál by měl odpovídat kameni, z něhož se stavělo v době gotiky. Musí ale také splňovat různé mostařské požadavky, aby vydržel. Odborníci nakonec vybrali dvě místa. Jedno se nachází u Kamenných Žehrovic u Kladna, druhé u Březína na Plzeňsku.
    Magistrát kdysi uspořádal kvůli chystané opravě mostu veřejnou sbírku. Sebralo se asi osm milionů korun. Peníze už byly využity na stabilizaci některých pilířů, které narušila karastrofální povodeň v srpnu 2002.
0 comments
add comment

Related articles