Oprava Libeňského mostu začne stavbou provizorní lávky pro pěší a cyklisty

Publisher
ČTK
20.01.2022 17:50
Czech Republic

Prague

Praha – Rekonstrukce Libeňského mostu v Praze začne letos a vyjde na zhruba 2,18 miliardy Kč. Oprava začne vybudováním provizorní lávky pro pěší a cyklisty. Práce zahrnují kromě opravy mostu také proměnu jeho okolí včetně stavby protipovodňových opatření. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), generální ředitel Technické správy komu- nikací (TSK) Jozef Sinčák a Aleš Gothard, ředitel firmy Metrostav TBR, která vede konsorcium firem, jež práce provedou.


Podoba mostu přes řeku se podle nich nezmění, oprava potrvá asi pět let. "Nehovoříme pouze o rekonstrukci části mostu (přes řeku), ale hovoříme zde o kompletní proměněn komunikace Libeňský most od Holešovic až po Palmovku, což je 1200 metrů. Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty," uvedl Scheinherr. TSK a město zvolily metodu, kdy jedna firma dodá projekt a zároveň práce provede. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován.

Konsorcium vedené společností Metrostav TBR opraví a přestaví celé soumostí od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí po Palmovku a pracovat bude i na obnovení zasypaného vltavského ramene. Vybuduje cyklostezky nebo bezbariérový přístup na most z Rohanského ostrova, který se v budoucnu promění v odpočinkovou oblast. Vystavěn bude také takzvaný proplachovací kanál a protipovodňová opatření. Dalšími členy sdružení jsou mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP.

Práce začnou v následujících měsících. "Musíme to nejdříve vyprojektovat, požádat o povolení a až potom můžeme začít něco realizovat. Předpokládáme, že během letošního roku by se nám mohlo podařit dostat povolení na výstavbu provizorní lávky," řekl Gothard. Stavba lávky by měla začít na přelomu srpna a září a hotova bude do konce letošního roku. Poté na ni firma přeloží inženýrské sítě, které vedou nynějším mostem.

Kromě viditelných částí společnost opraví rovněž základy a pilíře mostu. "Dojde k částečným úpravám, dostaví se některé části, které nyní nevypadají jako most. Část hlavních oblouků (přes Vltavu) zůstane stejná, jak vypadá dnes. Jde o to, že most bude mít větší únosnost a tramvaje se budou moci potkávat," řekl Gothard. Společnost se bude snažit co nejvíce přiblížit podobě mostu z roku 1928. Životnost bude minimálně 60 až 80 let, tvrdí.

Někdejší vedení Prahy plánovalo most zbourat a vystavět nový, širší. Z toho nakonec sešlo. "Není důvod, aby most byl rozšiřován, protože nevede na žádnou tranzitní spojnici města a zácpy se tu nikdy netvoří. Je páteří pro MHD, ale ne pro automobilovou dopravu. Hraje především roli lokální spojnice mezi městskými částmi," řekl dnes Scheinherr.

Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu. V roce 2018 byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Loni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě.
0 comments
add comment

Related articles