Praha - Halou Národního technického muzea v Praze na Letné (NTM), kde právě dokončují expozici historie dopravy, prošlo včera 4800 návštěvníků. Den otevřených dveří připomněl, že spolu s ní budou další expozice zpřístupněny 15. února. Přiblíží vývoj astronomie, fotografický ateliér, architekturu, stavitelství a design a také historii tiskařství. Muzeum uzavřené v září 2006 je stále v rekonstrukci, jejíž třetí etapa skončí na jaře 2012. Už hodinu před otevřením postávali před budovou nedočkaví návštěvníci. Když se o desáté dveře otevřely, vešlo jich do haly v první vlně zhruba 1000. Další museli čekat venku a jejich zástup končil až za rohem budovy. Zájemci průběžně přibývali, situace se tak nezměnila ani během dne. Ti starší se mohli v dopravní hale na vlastní oči přesvědčit, že působivá instalace neztratila nic ze své atraktivnosti. Děti, které si na ni nevzpomínají, ohromily především zavěšené letouny. Mezi nimi i ten, ve kterém průkopník české aviatiky Jan Kašpar vykonal v květnu 1911 slavný let z Pardubic do Velké Chuchle. Vzdálenost 121 kilometrů překonal tehdy za 92 minut ve výšce asi 800 metrů. Šlo o historicky první dálkový let v dějinách českého letectví. Své aero Kašpar o dva roky později věnoval právě technickému muzeu. Poprvé si mohli malí i velcí prohlédnout legendární stíhačku Supermarine Spitfire, s níž se do vlasti vrátili českoslovenští letci bojující v Británii. V přízemí rozlehlé haly udivovaly svou majestátností dvě parní lokomotivy; ty další byly z Letné odstraněny a stanou se součástí sbírek chystaného železničního muzea na Masarykově nádraží. Pozornosti se těšili i nablýskaní veteráni, mezi nimi automobil značky Benz z roku 1912 patřící kdysi dědečkovi ministra zahraničí Karla Schwarzenberga. "Byl v garáži na Orlíku, měli jsme ho jako relikvii a nikdo na něj nesměl ani sáhnout," řekl Schwarzenberg ČTK v září 1990, když zaprášený vůz po 43 letech v muzejním depozitáři opět uviděl. V restituci o něj ani nepožádal, usoudil, že bude ve správných rukách. Rekonstrukce si dosud vyžádala náklady v celkové výši 353 milionů korun. "K tomu je třeba započítat 130 milionů na realizaci expozic," řekl ČTK náměstek ředitele Miloš Josefovič. Oprava je financována ze zvláštního fondu ministerstva kultury. Ke stoletému jubileu muzea vyšla před dvěma lety reprezentativní fotografická publikace Jana Hozáka, kterou má doplnit podobně pojatý katalog. Do konce příštího roku muzeum zpřístupní expozici hnacích strojů a motorů a také stálou výstavu nazvanou Technika v každodenním životě. Pak přijde na řadu vyhlášený rudný a uhelný důl v suterénu objektu. Národní technické muzeum spravuje i takové unikáty, jako jsou astronomické přístroje ze 16.století, se kterými pracoval Tycho Brahe, dále první československý automobil, jedny z nejstarších daguerrotypií na světě, tatrovku cestovatelů Hanzelky a Zikmunda a další cennosti. Obsáhlá je kolekce železničních vozidel, která bude součástí muzea vznikajícího na Masarykově nádraží. Z dnešního návalu návštěvníků v NTM mělo nakonec prospěch i vedlejší Národní zemědělské muzeum, kam se nechalo zlákat na 400 lidí, z nichž většina tu byla vůbec poprvé. Kromě kolekce historické zemědělské techniky, která patří k typově nejucelenějším svého druhu v Evropě, viděli návštěvníci i výstavu věnovanou sáňkování dříví. To bylo v minulosti zvláště v horských lesních terénech nejběžnějším způsobem dopravy dřeva. Do 30. ledna tu potrvá výstava obsahující lovecké trofeje ze Sallačovy sbírky, která byla poprvé v Praze představena před sto lety. Druhá část přibližuje cestovatelské a lovecké aktivity Adolfa Schwarzenberga a jeho manželky Hildy v Africe ve 30. letech 20. století.