Barokní komplex Mariánská Týnice se po třech stoletích dočká dostavby podle Santiniho

Publisher
ČTK
20.12.2016 17:25
Jan Blažej Santini-Aichel



Mariánský Týnec - Dominanta severního Plzeňska, monumentální barokní komplex Mariánská Týnice, se po třech stoletích dočká dostavby části areálu podle původního, nikdy nedokončeného záměru stavitele Jana Blažeje Santiniho. Plzeňský kraj a jeho Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici, které v objektu bývalého proboštství sídlí, uspěly se žádostí o dotaci z Integrovaného operačního programu (IROP). ČTK to řekla vedoucí odboru kultury a památkové péče krajského úřadu Alena Svobodová. Díky tomu bude dostavěn dosud chybějící východní ambit a dvě kaple.


"Dostavba je velice unikátní v tom, že nikdo dosud nedostal na takovém komplexu památky odvahu dostavět něco, co se vyprojektovalo v baroku," řekla Svobodová. Něco podobného se podle ní v Evropě ještě nepodařilo. "Bylo to velmi složité jednání s památkáři a s odbornou veřejností i otázka, zda do toho vůbec jít," řekla.

Dostavba ambitu areál uzavře, což je žádoucí z estetických i bezpečnostních důvodů. Navíc to završí původní Santiniho plány a Mariánská Týnice by se mohla dostat mezi nejnavštěvovanější poutní místa ČR, řekla Svobodová.

Na dostavbu východního ambitu by měl kraj dostat kolem 50 milionů korun, zbývající část nákladů doplatí ze svého. Přesný rozpočet zatím není známý. "Musí se udělat realizační dokumentace a veřejná zakázka. Ta soutěž bude velká a zabere minimálně půl roku. V létě se už pustíme do práce. I pro firmy to bude velmi prestižní zakázka," je přesvědčená Svobodová. Přesné parametry, materiály a technologie dostavby musí specifikovat realizační dokumentace. Podle Svobodové není smyslem napodobovat v technologiích baroko úplně do detailu. "Nebudeme si hrát na to, že se to stavělo ke konci 18. století, přiznáme to, ale budeme ctít Santiniho architekturu. Nebude se nikam lít beton. Vše se bude skládat tak, jak to bylo technologicky v době baroka," řekla.

Původní Santiniho plány počítaly s tím, že celý areál bude mít čtyři části - kostel, proboštství a dva ambity. Východní ambit byl ale pouze zahájen, zůstaly z něho torza dvou kaplí. Ambity sloužily k tomu, aby se tam schovali poutníci a zpovídali se tam. V době mimo poutě sloužily ambity jako meditační zahrada řeholníkům, řekla už dříve ČTK ředitelka muzea Irena Bukačová. Areál má podle ní výhodu, že se zachoval v původní koncepci, nejsou v něm pozdější dostavby. Muzeum už před pár lety dostavělo jednu kapli.

Kraj podával v oblasti kultury v IROP čtyři žádosti, všechny uspěly, doplnila Svobodová. Kromě unikátní dostavby barokní památky by měl kraj získat dotace také na kompletní rekonstrukci národní kulturní památky vodního hamru v Dobřívi na Rokycansku, na obnovu Loosova interiéru v Plzni a na vznik paleocentra evropského významu v Rokycanech.
0 comments
add comment

Related articles