Autobusovému nádraží na Florenci je 75 let

Publisher
ČTK
16.06.2023 06:55
Czech Republic

Prague


Praha - Počátky autobusového nádraží v Praze na Florenci sahají do konce 40. let, kdy se v režii tehdejších Československých státních drah začala rozvíjet vnitrostátní silniční doprava osob. Železničáři proto vyčlenili pro potřeby autobusů místo, které předtím sloužilo jako uhelné skladiště nedalekého Masarykova nádraží. Provoz autobusového nádraží začal 17. června 1948.


Vybavení nového nádraží, které slavnostně otevřel tehdejší ředitel státních drah, bylo zpočátku velmi skromné. Cestující nastupovali do autobusu některé z 26 linek přímo z chodníku, jak ale psal dobový tisk "jednotlivé odjezdy vozů ohlašoval místní rozhlas". Rok po otevření dostalo nádraží, umístěné přímo v centru Prahy nedaleko důležitých vlakových uzlů a tramvaje, vlastní budovu, kterou využívalo dalších 60 let. Teprve v roce 2009 se dočkali cestující moderní odbavovací haly.

Nádraží na Florenci bylo zpočátku jen jedním z mnoha podobných míst v hlavním městě Československa, kvůli silnému provozu se z něj ale od roku 1953 stalo Ústřední autobusové nádraží, přestože jeho spojení zejména se západním okrajem Prahy nebylo příliš dobré. Roli důležitého uzlu hraje Florenc dodnes, ačkoli na okrajích města vyrostla řada nových stanovišť. Ta ale nikdy Florenc nenahradila, přestože vesměs nabízejí pohodlné spojení do centra podzemní drahou.

Autobusové areály dál od středu Prahy - ať už u vlakového nádraží v Holešovicích, na Černém Mostě, Roztylech, Zličíně, Na Knížecí na Smíchově nebo u metra Želivského - tak dnes slouží zejména příměstské dopravě a meziměstským linkám. Dálkové spoje a mezinárodní autobusy i nadále většinou zajíždějí na nádraží na Florenci, kterému se ale během let stala velkou přítěží jeho původní výhoda, umístění v centru, a to zejména po roce 1990, kdy zhoustla automobilová doprava.

Od půlky 90. let se sice několikrát objevily plány na rozsáhlou modernizaci nádraží, které zahrnovaly propojení s metrem, výstavbu nové odbavovací haly v podzemí či přesun vjezdu (dnes autobusy vjíždějí a vyjíždějí do úzké boční ulice), ty ale nikdy nebyly realizovány. Nádraží také dlouho čekalo na vylepšení zanedbaného zevnějšku. Během mnoha dekád let prošlo jen jednou velkou přestavbou, a to na přelomu 60. a 70. let v souvislosti s výstavbou metra a magistrály.

Uvažované velké investice komplikovaly nevyjasněné vlastnické vztahy kolem budov i představy zastupitelů o budoucnosti Florence. Teprve na podzim 2008 začal majitel nádraží stavět novou halu za 70 milionů korun. Moderní objekt se otevřel v červnu 2009, i nadále ale funguje i původní odbavovací hala v přízemí činžovního domu. Za poslední léta s rozvojem dopravy přibylo i spojů, denně jich z Florence odjede na 450. Ročně nádražím projde deset milionů pasažérů.
0 comments
add comment

Related articles