Rio de Janeiro - Výstavba hudebního centra nazvaného Město hudby (Cidade da Música) vyvolala mezi obyvateli Ria de Janeiro, známého především karnevalovými průvody, vlnu kritiky. Jeden z nejambicióznějších projektů od založení nového brazilského hlavního města Brasílie v 50. letech ztělesňuje svým tvarem hory obklopující Rio a vlny, které moře přináší na jeho proslulé pláže. Ohromná betonová stavba disponuje největším koncertním sálem v celé Latinské Americe a bývá často přirovnávaná k slavné budově opery v australské Sydney, píše agentura Reuters. Město hudby nedávno otevřelo své brány slavnostním koncertem děl Wolfganga Amadea Mozarta a Johanna Strausse. Celkové náklady na stavbu dosáhly výše 220 milionů dolarů (4,3 miliardy Kč) a příznivci argumentují tím, že nové hudební centrum posílí obraz Ria jako hlavního města kultury celé země. Jenže několikrát překročený rozpočet, sporná poloha, dopravní problémy a ohromný kontrast mezi velkolepým projektem a rozbujelým zločinem v Riu proměnily mnoho jinak hudbymilovných obyvatel města v zaryté odpůrce stavby. V Riu, kde vládne především samba, bossa nova a další brazilské rytmy, vládnou pochybnosti o správnosti utratit pět procent ročního městského rozpočtu na budovu, kde má dominovat především vážná hudba a opera. "Město hudby je kostka betonu, která nás stála hromadu peněz, a z níž obyvatelé města nebudou mít nic, co by skutečně potřebovali," prohlásil Marcos dos Santos, jeden z obyvatel Ria. Budova je s rozlohou 94.000 čtverečních metrů skutečně obrovská. Hlavní koncertní sál, který lze přestavět i pro operní účely, pojme 1800 diváků. V útrobách stavby, která však bude úplně dokončena až za šest měsíců, se nalézají kina, restaurace i řada učeben. To vše obklopuje veliký park a Město hudby tak působí jako masivní, ale vzdušný dům stojící na chůdách. Za místo výstavby byla zvolena čtvrť Barra, vzdálená asi hodinu cesty od středu Ria. V této městské části, zaplněné poměrně sterilní sbírkou obytných budov a nákupních center v americkém stylu, žijí především bohatší lidé. Zastánci projektu tvrdí, že nové hudební centrum zajistí oblasti více veřejného prostoru a přiláká i obyvatele chudších čtvrtí ze severu a západu města, které se nejvíce potýkají s obrovskou kriminalitou. Informace o spirálovitě rostoucích nákladech na výstavbu ale učinily z centra terč výsměchu médií a rovněž i účinnou zbraň proti neoblíbenému starostovi Ria Césaru Maiovi, duchovnímu otci celého projektu. Rozpočet se podle těchto zpráv ve srovnání s prvními odhady zvýšil až šestkrát, což ale městské úřady odmítají a poukazují na to, že tato původní čísla se týkala je jedné části budovy. Město hudby však nemá ve své blízkosti stanici metra a ceny lístků jsou na místní poměry vysoké. "Dokonce i lidé s vyššími příjmy z ostatních částí města sem na koncerty nepřijedou, protože jsou zde dopravní problémy," prohlásil Ricardo Gouvea, architekt a člen organizace na ochranu lidských práv Bento Rubiao Foundation. Peníze na stavbu by podle něj bylo lepší investovat do tradičních forem hudební kultury Ria, jako jsou například populární školy samby, které do města přitahují tisíce turistů. Tyto školy totiž v posledních letech trápí nedostatek finančních prostředků na jejich provoz. Jiní odpůrci centra by zase upřednostnili investice do historického středu města, překypujícího bohatým nočním životem, s mnoha bary a kluby samby. V této oblasti se totiž nachází i části, které jsou doslova liduprázdné, plné opuštěných domů a zamořených vysokou zločinností.