...ale nevím jestli na tomhle místě. Nastoluje ve mě otázku, zda je v takové lokalitě lepší se zcela vymezit proti okolnímu podnikatelskému baroku a působit skutečně jako "pěst na oko" nebo se raději maličko přizpůsobit a doplnit lokalitu vkusným domkem, který alespoň hmotově zapadne a přitom nebude laciným kýčem. To by alespoň pro mě byla skutečná výzva... Jaký na to máte názor vy?
... konečně hezký domeček který se autorům povedl ... musím pochválit když už jsem u předchozích nešetřil kritikou ... jen by mě zajímalo co za podnikání majitelé provozují ... nevím proč ale při pohledu na dispozici mě napadá že to je lékařská ordinace
Dům jsem viděla na vlastní oči a je to opravdu souhra vkusu, v dané lokalitě vcelku zapadá, neboť o pár desítek metrů dál stojí tři stylově podobné domy. Opravdu celkový dojem je na jedničku, jednoduché, strohé, účelné, prostě perfektní. Gratuluji, chtěla bych v něm bydlet.
...Jaký na to máme názor?...
| 12.06.09 02:33
...V poslední době podobný, jako Vy, pane.
Za sebe říkám, že jako investor bych VŽDY považoval za přednostní vybrat si skutečně dobrý pozemek. Čím vypjatější výtvarnou stylizaci pro svůj dům bych plánoval, tím víc by mi na výběru pozemku a sousedů(!) záleželo. Přijít do průměrné české vesnice pokryté letitým nánosem banality a všednodennosti a pokoušet se tam apoštolsky působit na okolí prostřednictvím nějaké stavební exhibice, je opravdu trochu dětinské. Připomíná to cizího člověka, který přijde do výčepu, nepozdraví štamgasty a hospodskému nechá za jedno pivo okázale na pultu padesát korun. Takový příchozí si zjevně říká o to, aby v hospodě napříště sedával u stolu sám.
Marná sláva, ať už máme peněz a nápadů kolik chceme, tak prostě JE ROZDÍL, jestli svůj dům plánujeme na skalní útes v Monterey, mezi dřevěnky v lesnaté stráni u Kokořína nebo do sádrokartonové nádhery Dolních Břežan. On už to psal, tuším, Rostislav Švácha, že kupříkladu půvab funkcionalistické vily nejlépe působí, když dům sedí jako bílá kostka cukru na pozadí zeleného pažitu volné přírody a nikoliv ve shluku sobě podobných modernistických staveb.
A je celkem zřejmé, že na okraji Mohavské pouště si můžete dovolit dát svému domu úplně jiné měřítko a mnohem nespoutanější výraz než na návsi v Počáplech. Už to tu v některých diskusích zaznělo a je to nepřehlédnutelné: že totiž mnohá veřejně prezentovaná architektura má ambice podstatně větší, než by odpovídalo pokleslé hodnotě bezprostředního okolí. V některých případech dokonce sami tvůrci přiznávají, že svůj nadpozemsky vydesignovaný výtvor zasadili do prostředí „běžné katalogové produkce“, od níž se dům svým vzezřením opovržlivě distancuje. Pak se ovšem stavebník dostává do pozice toho osamělého hosta, který si pozornost výčepního kupuje nesmyslně vysokým zpropitným.
Chápu, že sehnat opravdu pěknou parcelu, kde nebudou deset metrů od našich oken stát šeredné domy obývané sousedy s rozjívenými dětmi, nervózním psem a páchnoucím zahradním grilem, je ve stísněných poměrech střední Evropy práce pro celého chlapa. Pokud ale pomýšleme na výjimečnou stavbu, která má ladit s jedinečným duchem místa, vyžaduje to jednu nezbytnost – najít to jedinečné místo! Nicméně když už nás postihne ta smůla, že jsme v nějakém zoufalém koutě našeho kraje přišli k pozemku zvíci tenisového hřiště, měli bychom se pustit do práce s jasným vědomím toho, že na něm prérijní vilu žádným stavitelským umem nevytvoříme.
Umět svůj dům zasadit do krajiny ve vší přirozenosti je prostě věc sociální inteligence. Nebo, chcete-li, docela obyčejného smyslu pro uměřenost. A to tedy výzva skutečně je!
Opravdu moc pěkný, povedený a vkusný dům, i umístění je v pořádku, které se tady řeší, protože vedle domu má být podle územního plánu pouze jakási okrasná zeleň a oddechové centrum.
Do teď jsem si myslel, že nemá cenu reagovat na nepodepsané názory. Jsou svědectvím o neschopnosti pisatele nést zodpovědnost za vlastní názor, alespoň pseudonym...prosím. Nejdříve jsem si myslel, že pisatel rozsáhlého článku není schopen myšlenku udržen, abych na závěr zjistil, že ji není schopen opustit. Pokud se dopouštíte srovnání stavby s návštěvou hospody, pak věřím že tento dům je Limonádovým Joe, který přesvědčí všechny ostatní o tom, proč je dobré pít kolalokovu limonádu namísto skanzenů postkomunistického folklóru...
dům je opravdu ok, souhra vkusu a teď když vidím i fotky z interiéru - klobouk dolů. Jel jsem kolem na kole, a když jsem vyšlapal kopec před tímto domem, spadla mi čelist - není pěknější dům v Opavě. Znám tak trochu majitele a rozhodně to nejsou ti, kteří působí dojem osmalěého hosta v restauraci, kteří to kompenzují vysokým spropitným. Mají dobrý vkus a to je důležité - a vy pane Bindr - jen tak dále!!!!!
Ale pane kolego, jako sklerotického staříka si Vás nedovedu představit. Leč pravdou je, že u psiska se jeho skutečný věk nasobí sedmi, takže Vám asi bude už blízko k té dvoustovce. V tom případě nezbývá nic jiného, než poblahopřát ještě mnohá staletí.
Jedním slovem krása. Nehleďte na pošklebky škarohlídů. Vytvořili jste skutečné dílo. Skvělá citlivá volba a precizní zpracování materiálů. Svým způsobem jde o vynikající generační vyjádření. Měl by být promptně podán návrh na zapsání do seznamu kulturních památek. Pokud chceme něco smysluplného předat budoucím generacím, nezbývá, než poděkovat za příležitost. vau.
Nechápu nadšení komentujících. Zkuste mi oponovat. Na mě stavba působí velice brutálně, evokuje komunistickou polikliniku, zdánlivě se blíží šumperáku, nezapadá do venkovského prostředí a prohlubuje estetickou krizi čtvrtě i když z opačného pólu pojetí.
názor... "přispůsobit a doplnit"? to si děláte srandu ne?
sorry, ale fakt si nedovedu představit utrpení a sebezapření architekta, kterej když už má osvícenýcho investora, kterej chce normální dobrej dům (jako tento), tak se začne zaobírat kontextem zbělisého satelitního lunaparku a bude ho chtít vhodně doplnit... jak prosim vás?!?... to by musel bejt úplněj magor a masochista... takhle je tam aspoň jeden dobrej čistej dům co stojí za pozornost...spíš bych navrhoval aby se ty rychlokvašený haciendy v okolí přispůsobily jemu... teda až se tak za 20 let začnou rozpadat...
...je fakt, že i osvícení investoři často kupují zcela neosvícené (zcela pitomé) parcely na zcela pitomých místech....ale k tomu můžou mít i zcela racionální důvody...
...spíš se divím, že ze strany architektů jeiž dávno nezní mohutný křik proti... stovkám urbanisticky zcela zdevatostvaných míst s idiotskou parcelací... a ještě mnohem idiotštějšími regulativy typu: střechy pouze sedlové nebo valbové, krytina pálená barvy červené... nebo zpevěné plochy dlažba zámková šedá.... které pak až histericky prosazuje banda nedovzdělaných zabedněných ouřadů na obcích... což vede k onomu požadovanému "přizpůsobení a doplnění".... já bych spíš řekl k institualizovnému vnucování unifikovaného kýče....
....za těchto okolností můžeme být rádi v takovýchto lokalitách vznikne alespoň pár slušných domů... a čerta bych se staral o to zda své okolí převyšují pouze architektonicky nebo i hmotově.... na tyhle místa stejně nikdy pěkný pohled nebude....
...krátký smysl dlouhé řeči lepší perla na hnojišti než jen hnůj....
PS: taky jste nikdy nečetli tak adodrující komentář od Sommera? není nemocný?
milý dane, první krok ke vzniku těchto hrůz dělají samotní architekti. kdo totiž dělá územní plány? přece ARCHITEKTI...... a kolik z nich se snaží do nich vpašovat něco rozumného? téměř žádný. dokonce jsem viděl i územní plány od dobrých architektů, kteří navrhovali v úp zástavbu tohoto typu(myslí tím chýšový háj s chýšemi krytými pálenou krytinou červené barvy). a pak si ti samí architekti vylévají srdce, jak jsou nerozumní investoři a co po nich chtějí za hrůzy. trochu pokrytecké jednání.
problémem většiny architektů je neschopnost přiznat si fakt, že za ty hrůzy můžou jejich kolegové a známí.
...Já bych nerad rozvíjel myšlenku na téma "osvícenýho investora, kterej chce normální dobrej dům (jako tento)...", načež se jeho architekt "začne zaobírat kontextem zbělisého satelitního lunaparku", neboť se obávám, zda snad v samotném spojení těchto pojmů není už od základu zakotveno cosi neslučitelného...
jako vy jste si začali, tak si to teď vyžerte!?... to mi něco připomíná...
samozřejmě, že jsou dobrý a špatný architekti... dokonce i velmi špatní a hrozní architekti jsou, ale...
...na jejich obranu... myslím, že větší část těch prapodivných satelitních koloní (viz např http://www.offcity.cz/?p=1317) ... mají na svědomí bezzkrupulozní developři...kterejm to nakreslil nějakej bezzásadovej stavař... protože slušnej architekt by takovou ňahňárnu (co nejvíc parcelek naňhňých na malé loučce-hlavní požadavek investora) na sebe nevzal.... a územní plán?.... tam je ta louka přece jen vybarvená růžově ..jako bydlení nízkopodlažní.... a šmitec.... žádná regulace..... a když není růžová tak se udělá změna aby byla.... a regulace? ....ta se pak spíchne na míru těch nejtupějších katalogů.... když ony se tak hezky staví... nevím, možná katalogy vymejšlej taky architekti, teda spíš takyarchitekti.....
....ale předvším platí: architekt není bůh, architkt je sluha investora, a když je investor vůl, tak se šance na slušněj barák, nebo urbanismus snižují k nule....basta
PS: omlouvám se autorům domu tohle je diskuze někam jinam
Jsem jen obyčejný stavební projektant. Píšu ale jako uživatel mnoha architektonických děl. Mám pár poznámek. 1.. Krychle jako tvar se snad v přírodě téměř nevyskytuje. NAŠTĚSTÍ! Někteří architekti krychli přitom přijali za jediný možný tvar pro budovy. ŠKODA!. 2. Brutalismus krychlí tzv. čisté architektury stavím do jedné řady s podnikatelským barokem. Brutalita v životě je nepřípustná, v architektuře se považuje za pozoruhodný umělecký čin. ZVLÁŠTNÍ. 3.Rád se seznámím s lidmi, kteří mají podobný názor věc.
Dobrý den, s údivem hledím jaké hluboké myšlenky se tady rozvíjejí od totálních teoretiků a laiků. Přesuňte se na stránky, kam patříte. Nyní k domu. Je velmi elegantní, nevidím důvod přizpůsobovat se okolní zástavbě - jakkoli, když je deset až patnáct let stará. Na dům jsem se byla podívat osobně a je nádherně zasazen dosvahu a citlivě i do okolní krajiny - a pokud jak tady píše příspěvěk z dřívějška se již nemá vedle stavět - tak je to opravdu unikum - hlavně pro Opavu. Jestliže bude vedle domu pouze zelěň, tak je dům na tom nejlepším místě - svahovitý terén s jedním sousedem. Pane Bindr - jen tak dále. Olinka
kontext = prizpusobit se (ceskemu uchu k nerozeznani jako "podrobit se", ze...)... taky zajimava myslenka.......
neda mi to, rozepisu se.. jakkoliv je mozne vetsinu okolni zastavby zahrnout do kategorie "skoda parcely a materialu", principielni fuck-off system vymezeni se vuci okoli postavenim "kolalokova automatu" doprostred zakourene hospody proste nechapu.. dovolim si vam pane bindr oponovat - ty, co maji jen na pivo, ke koupi zpravidla dvakrat drazsi kolaloky nepresvedcite ani kdyz jim tu hospodu rozmlatite... treba cas ukaze, ze vase "prorocke" dilo zmenilo svet kolem sebe a primeje lidi stavet jen kdyz budou mit na "kolaloku", ale neverim tomu, spis bych od vas radeji videl kvalitni "pivni" dum do katalogu pro lidi, kteri nikdy v zivote architekta nevuziji...
+ budu reagovat stejne jako sakal - z kontrastu tohoto vaseho domu vuci okoli boli oci a to pro me neni ani trochu "nejvyssi kvalita"...
ad hlasky 'nejlepsi dum v opave' - dovolim si taky nesouhlasit, ten uz 5let stoji, taktez v kylesovicich a taky od atelieru 38 - vlastni dum arch.zelinky, vyvratte mi to
Dejte už s tím šumperákem pokoj, život jde dopředu a přece se nebudou pořád stavět ty brutální domy s nádorama. Je to fakt pěkný barák a chtěl by\ch vidět v čem bydlíte vy. Já bych to bral všemi deseti.
Dobrý den Olinko. Vaše myšlenky také nejsou kdovíjak hluboké. Jde ale spíše o to, jak je architektura krychlí tvrdá až brutální. Někteří architekti se tím ani netají, že mají rádi brutalismus. Architektura patří do oblasti umění a není doufám určena jen totálním odborníkům. Navíc dnes je to celkem jednoduché. Kdejaká krychle je vydávána za vynikající architekturu . Komu se krychle nelíbí, je za neználka případně totálního laika. Na tomto webu se dokonce objevil názor, že sedlová střecha je výraz ideového odkazu fašismu. To je tedy hloubka myšlenek. Co vy na to? Můžete se představit?
Omlouvám se, že mám tolik příspěvků jako naprostý laik. Aby mě někdo zbytečně nenapadl, je třeba říct, že v rámci zadání rd jako krychle je dům velmi povedený a líbí se mi na něm mnoho detailů, tak jako ostatně i na ostatních domech těchto autorů. Kdo umí číst pozorně má ale velkou šanci pochopit, o čem jsem mluvil a o co mi jde.
Stojím si za svým - dům je krásný, nepotřebuji domy se spousty zákoutími, které jsou nesmyslně vyplněny v obytném prostoru - velkými pokojovými květinami. Za své laické názory se Petře neomlouvejte - já jsem pochopila co tím chcete říci - udivují mě spíše názory od pana kříže a pod., jak se vlastně žije v takovém domě .... atd. proč by se měl někdo přizpůsobit okolním starým nevskusným domům. Chápu, že architektura jako taková - je názor vedle názoru a věc osobního vkusu a toho nevkusu opravdu vidíme kolem sebe dost.
Nikdy se takových diskuzí nezúčastnuji, protože se těžko něco posuzuje a kritizuje, když to nevidíte na vlastní oči. Já tentokrát udělám výjimku - jsem z Opavy, dům jsem několikrát viděl od hrubé stavby až po finále. Prosím, nekritizujte podle fotek - zvláště té první - nevím jak je vyfocená, ale působí dost brutálně a ono to tak ve skutečnosti vůbec není. Dům je opravdu vkusný , podobné stojí ve vedlejší ulici , ale majitelé nebo vlastně architekt nešel s kůží na trh - mimo jiné - v dnešní době, kdy si může kde kdo nakydat jakýkoliv hnůj přes internet to obdivuji. Více takový pěkných staveb. Jestli něco chcete opravdu kritizovat, musíte se dostat do nové čtvrti, která vyrůstá pod touto -a to je opravdu ne lunapark, ale zábavný park Mickey MOuse Amerika - tady architekta města Opavy opravdu nechápu - už tam chybí jen Eifelovka.
Jsem z Opavy a samozřejmě jsem dům viděl zblízka. Nejsem jeho čelní fasádou nadšen, ale chápu ty, kdo dům přijímají bez výhrad a s nadšením. Je to opravdu věc vkusu a nemyslím, že můj vkus je směrodatný. Oceńuji práci autorů návrhu. Je opravdu těžké jít s kůží na trh a tento dům je v mnoha směrech velmi podařený. Právě proto mi ale v práci dnešních architektů chybí schopnost používat více jiných tvarů než krychlí. Naše hlava taky není hranatá a mě z těch hran bolí žaludek. Nejsem sám. Tato bolest přichází sama od sebe a nepíšu o ní proto, abych někoho urazil. Na druhou stranu ovšem nechápu aroganci těch, kteří zavrhují sedlové střechy. To je tak velké zjednodušení, že teda zírám.
"architekt není bůh, architkt je sluha investora,"(19.06.09)
Danny (z města) Vy jste to vyhmátl !. Za "starých dobrých časů" architekt (kterému se tehdá ani tak neříkalo, stavitel obyčejně stačil) se držel svého kopyta a dělal vše potřebné uspokojit svého zákazníka, ať již vladaře, šlechtu, či klér, kteří zpravidla věděli velmi dobře, co mohou očekávat a co chtějí. Obecný lid si stavěl sám, tzv. "architekturu bez architektů” (i stavitelů - však dodnes nĕmecky sedlák je "bauer" od slova "bauen" stavěti).
Až teprve ta poslední dvě století (svedmě to na Průmyslovou revoluci) patřičnou školou "oglejtovaní" odborníci postupně vytlačili stavitele (od slova stavěti) z jejich původního postavení, částečně i proto, že neustále rostoucí "nouveau riche " zákaznictvo, které již tak dobře nevědělo co očekávat a co chtějí a tím více v tom spoléhalo na najaté odborníky, jejichž počet s bouřlivým rozvojem průmyslu neustále rostl a kteří snad poprvé měli často větší všeobecné vzdělání, než lidé kterým měli sloužit.
Architekti se většinou rychle přizpůsobili svému novému společenskému postavení, do té doby vymezenému jen těm několika z nich nejlepších a uvěřili i ve svoji sebedůležitost, vrcholící v románu napsaném Ayn Rand a vydaném v roce 1943 ("Fountainhead").
Není potom divu, že my v našem útlém mládí jsme pak přijímali nám předkládané architekty-ikony coby "formgivers" a polobohy. Tato "glorifikace" našeho oboru pak architektům všeobecně zabránila doznat, když veřejnost se začala ozývat obzvláště proti těm nejhorším "monstrprojektům" naší doby, že oni toliko plní a uvádějí ve skutečnost přání svých opravdových pánů, ať již stran, vlád, či soukromých develotrů.
A tak, aniž by náš obor někdy vědomě sel vítr, dnes za jiné často sklízí bouři.
skoda ze se nechapeme, ja taky nemam nic proti tomu domu, naopak.. ja mam jen neco proti tomu kde takovy dum stoji.. vasemu nadrazenemu tonu "netreba se prizpusobit nevkusnemu okoli" rozumim, navic kdyz o kus dal vyrusta - jak rika vladimir - sileny lunapark, presto s tim nesouhlasim.. budto ty okolni domy vykupte a zbourejte a nebo reagujte na to, ze tam jsou - a ze vsechny maji tasku na strese, maji sikmou strechu, maji fasadu barevne do okrova atd., aspon nejakym vtipnym naznakem proboha, ty baraky tam dobrych 50 let jeste budou... takhle je to pro dost lidi jako akce naschval (viz. OJP apod.)... a jen na vysvetlenou, reagovat NENI totez co prizpusobit se..
pristup "okoli znamena teren, stromy, vyhled a za zadnych okolnosti katalogove domy" me irituje stejne jako ty lunaparkove brutality s nadory... kdyz chci kvalitni bydleni v kavlitnim prostredi (!), tak si nekoupim parcelu v nejake obecne-rozsirovaci huraakci, nebo snad jo? verim, ze ta parcela je sama o sobe fajn a s vyhledem, ale proboha, ty haciendy okolo tam uz jsou a kdo jiny ma vnimat okoli nez architekt?? kdyz uz si s investorem placne a jde v tomto prostredi stavet...
ps: a kdyz rikam ragovat, myslim tim konstruktivne, ne nejakou prorockou kontraakci, ktera takhle osamocena je pro okoli zas a jen destruktivni.... je to dost o povaze lidi, ale nema to nic spolecneho s podbizenim se, podrobovanim se, sebezaprenim ani utrepenim..!! (ad vyse)
pps: ale tak vzhledem k tomu, ze tenhle barak bude vniman predevsim jako ordinace doktora (at uz je to plastika nebo ja nevim masaze, to podnikani v nazvu me mate), je to precejen vic instituce nez rodina vilka, coz to vnimani trochu posouva... a konkretne otupuje i nektere moje hrany "kotextuchtivosti" oproti tomu, kdyby to byl "jen" RD..
přestaňte tady polemizovat o přizpůsobení se okolí, kdyby jste četli pořádně, tak víte, že takových domů je tam několik a kdyby jste se podívali pořádně na první fotku, tak je dokonce vidíte. přizpůsobte se svému okolí, postavte si panelák nebo nádheru podle svého souseda a přestaňte kefrat a zůstaňte průměrní. sbohem
Diskuse o kontextu je věčná, protože je to také věc názoru. Myslíte, že u nás je lokalita, kam by se tento dům hodil lépe? Myslím, že asi ne. Proto mi nevadí, že stojí mezi domy s jiným výrazem. Problém je v čelní fasádě. Nelze poznat, zda jde o rodinný dům, ordinaci, kanceláře. Bojovat proti průměrnosti tím, že místo sedlové střechy použiju střechu plochou a očešu všechny fasády od "zbytečných ozdob", to je tedy postoj.
Strohé funkcionalistické stavby jsou svým způsobem až brutální. Ve větším množství v jedné lokalitě jsou podle mne neúnosné. Paneláky jsou čistý funkciomalismus. Proč je neobdivujeme taky? Protože řeší bydlení pro více lidí? Betonové bloky sídliště Líšeň v Brně jsou svým způsobem také fascinující, stačí jen malinko posunout způsob vnímání světa.
Samozřejmě souhlasím, pane. Zdejší prostor ani té špičce mnoho místa nenabízí. Před lety jsem četl knihu, sbírku úvah od různých lidí, na vývoj povolání architekta a ani tam se celý ten ledovec nepovedlo zcela obnažit.
Ve Vašem příměru, pane, si dovoluji čísti trochu umyslné nadsázky. Neboť jak jinak stavěli ve stále ještě podstatně gotické Praze (renesance se v té naší ponurné zimě příliš nerozbujela) ti naši barokní hoši ? Průměrně určitě ne a přitom jak mistrně vypíchli ta nedjdůležitější místa gotické hmoty města, v převratně novém slohu !
existuje takova mantra (a je pripad od pripadu vic nebo min pravdiva), ze domy vznikaji jen a pouze pro to jedine konkretni misto (a nekteri architekti vi o cem mluvi, kdyz to rikaji, jini to maji bohuzel jen jako marketing) a verim, ze i tady by se autori rvali za to, ze je to dum jen a pouze pro danou ulici a daneho majitele, ale kdyz privru oci, nevidim jediny duvod proc by nesel preparkovat na jine predmestske parkoviste.. pokud tam zopakujeme ten svah a nejaky vyhled... a 100% by se nasla i vhodnejsi lokalita, kde by okolni les nesuplovala alej podnikatelsky-barokniho sena, jak jej sami autori pojmenovali ve sve zprave
ad to druhe - funkcionalismus sam o sobe je unosny, dokonce myslim celkem dobre, problem je ale jeho kombinace s nefunkcionalistickym okolim, ktera z principu nefunguje, neb jedno popira druhe... to je pak ta symbioza a pak i unosnost tezka (a zamerne se nepoustim hloubeji do tech panelaku, ty jsou na samostatnou vyzivnou debatu )
Díky za srozumitelný text, který se dá se číst. S paneláky to byla opravdu hodně velká nadsázka. Líšeň je zcela příšerná a není se o čem bavit. Ale podívejte, jak se změnil vzhled některých kylešovických paneláků, když jim přidali sedlovou stříšku, byť s malým sklonem.K tomu funkcionalismu jen poznámku. Ještě nikdy nikdo naštěstí nezkusil udělat celou čtvrť domlů s plochými střechami. To by asi byl děs. Funkcionalistické domy, pokud se nemýlím, působí většinou jako třešnička na dortu. Dokonce i já jako odpůrce krychlí mám v oblibě několik takových stavení jak v Opavě tak jinde. Hrozně rád bych s vámi diskutoval dále a o jiných tématech. Například o tom, proč všichni tak obdivují moderní architekturu prosklených stěn u občanských staveb. Jak může soutěž na ostravskou knihovnu vyhrát černočerná předražená kostka. Nebo jestli se má ještě architektura kam vyvíjet, když už je očesaná na dřeň. Kam je možno vyvíjet kostky. teď se ale už směju...pardon
Nazývat okolní stavby podnikatelsky-barokním senem je výraz hodně velké arogance a tedy nadřazenosti. Pokud je někdo opravdu fachman, nikdy se k takovému shazování druhých neskloní. Navíc to zdaleka není tak jednoznačné. Vedení diskuse je trochu problém u dnešních architektů. Diskutují jen mezi sebou a když s nimi někdo nesouhlasí, tak je pro ně blbec. Doslova. Ale asi to není jen jejich chyba. U nás umí diskutovat málokdo včetně mě.
Rozhodně nemyslím, že je funkcionalismu nebo soudobým stylům z něho odvozených nejlépe ve společnosti staveb stejného druhu. Ostatně, skvělý příklad toho, že moderna působí výtečně, když zapadá do mozaiky stylů okolo, najdeme dost třeba rovnou v rušném centru Prahy: Dům hudebních nástrojů na Jungmannově náměstí sousedí s gotickým areálem kostela Panny Marie Sněžné, kubistickým kandelábrem Emila Králíčka, klasicistně přestavěným "špalíčkem" a s honosnými domy měšťanské secese, art déco a historismu. A jak jim top spolu sluší!...
...Takže ani nejde tak o to, zda dům plánujete do prostředí RŮZNORODÉHO CHARAKTERU. Spíš záleží na tom, zda dům navrhujete do prostředí alespoň přibližně STEJNORODÉ KVALITY (7;- ))
Přesně tak, šakal to myslím vystihl. Navazovat má smysl jen na kvalitu. Ať už je tou kvalitou příroda nebo okolní architektura. Kde žádná kvalita není, není co rozvíjet. Přizpůsobovat se převládající většině třeba tvarem střechy, pokud po ten tvar žádný rozumný důvod není a žádná zvláštní kvalita z něj nevyplývá je blbost. Každý slušný architekt dá přednost architektuře lepší ač různorodé před méně kvalitní zato homogennější.
Dobrý den, kdyby jste se dívali pořádně na to vaše zakomponování do okolí, tak vidíte, že nejen za domem ,a le i před ním je dům s rovnou střechou. rozhodně se nejdená o nic stylově osamoceného. Je pěkný, vkusný a zkuste někde najít v Opavě pozemek, kde by měl stát osamocen. jestli to dokážete - osobně jej koupím. a pořád nechápu, že se má někdo i takhle přizpůsobovat okolí. přál byych vám některé domy vidět na vlastní oči - několik druhů oken. barevnost gasád , všechyn možné prvky, které lze uplatnit....tom
ad sakal - uznavam, zbytecne zobecneni.. kazdopadne - funkcionalismu svedci samota, pak "stejnorode prostredi" a nakonec vnimavemu funkcionalismu i ta historicka nebo jina zastavba... ale je to presne v tomhle poradi koneckoncu i v brne mame par relativne v pohode funkcionalistickych baraku po meste
ad michala h. - kde neni kvalita, neni co rozvijet.. bezesporu, otazka proc tam teda stavet.. o tom to je taky
ad petr.cagas - mozna byste se divil, i cele ctvrti.. resp. se pro ne vzil spis pojem kolonie.. a vezte, ze se stavely uz ve 30. letech.. koneckoncu kolonii batovych domku ve zline znate urcite, v praze treba kolonie baba, v brne novy dum.. a stavi se i dnes, na tech predmestskych plantazich narazite i na mista, kde byste sedlove strechy hledal marne... tedy existuji a ty stare vesmes i funguji, ale ten archetyp domecku se sedlovou strechou je mnohem silnejsi a proto deti vzdycky ve skolce budou krelit domecek tak jak ho kresli odnepameti - se spicatou strechou.. jinak s tim nasazenim sedlove cepicky z palene tasky na panelak jste nakousl docela palcive tema kdyz uz se tu tak dotykame te kvality...
ps: priznam se nevim byla-li vyzva k diskuzi adresovana me nebo nekomu jinemu zde, kazdopadne bych ale byt vama na nadhozena temata zalozil nejakou novou.. ja se te ji urcite branit nebudu ale i kdyz se to, ze neco rozpouta diskuzi, vetsinou hodnoti jako plus, tohle uz sem asi doopravdy nepatri...
Dobrý den, jsem rád, že jste usoudili, že Vaše diskuze patří jinam... už mě to nudilo. souhlasím s michalou hrnčířovou i jinými pisateli, proč se přizpůsobovat nějakému okolí, které tam již existuje několik let. Nebudu to dále rozbírat - opravdu při podrobnějščím pohledu vidíte domy stejného typu kolem. JInak je dům moc pěkný, má spousty zajímvých detailů, líbí se mi. Dům je vyřešen účelně i uvnitř, majitelům se v něm jistě dobře bydlí, propojení s přírodou, ten samostatný pokoj s vl. terasou - fantazie. díky. jaromír
1. Baťovy domky znám, jsou v rámci zadání podařené, ale opakování jinde si nepřeji. Jsou strohé, uniformní, prostě klasická kolonie. Naštěstí jsou trochu skryty v zeleni. Podle mne jinak naprosto v pořádku, protože jde o ekonomickou výstavbu. Její autoři jistě nikdy netvrdili, že jim jde o nějakou kvalitu architektury.
Ostatní objekty ve Zlíně jsou tvarem typické paneláky a kdo to nevidí, je slepý.
2.Pro tvar střechy je důvod především estetický. Vám to taky asi sluší lépe s vlasy než bez vlasů. Představte si mnohé krásné meziválečné vily bez sedlových střech nebo s plochou střechou. Střecha dělá polovinu úspěchu.
3. V Brně nad výstavištěm vyrostlo několik kostek vedle sebe s betonovými ploty. Je to pro mne výraz strohosti, tvrdosti, nepřízpusobivosti a arogance vlastního názoru na kvalitu architektury rodinných domků. Snažím se být aspoň trochu objektivní, ale z takové architektury je mi zle.
4. Je mi 47 let. Rád bych diskutoval o těchto věcech někde jinde, doložil svůj názor i fotografiemi. Než budu v důchodu, chtěl bych zažít, že architekti jsou schopni navrhnout kvalitní architekturu i s archetypálními sedlovými střechami. Nechtěl bych, aby moje vnoučata v budoucnu vzala do ruky tužku a jako dům nakreslila čtvereček. Jsem si vědom, že debatu posouvám jinam a proto je můj příspěvek zde poslední. Děkuji, že jste na mě reagovali slušně a bez zbytečných invektiv. Vážím si toho. Máte návrh, kde se o architektuře dá diskutovat jako o celku?
otazka, proc tam stavet: No protože pozemek s lepší okolní zástavbou asi pan doktor nezískal. Má kvůli tomu nestavět vůbec? Navíc na tu kvalitu, která tam byla, totiž výhled do krajiny, reaguje dům ukázkově. Ve tvarech a materiálech okolních haciend kvalita nespočívá, takže je nový dům nerozvíjí. Mně se to zdá naprosto normální a žádný prohřešek vůči kontextu v tom nevidím. Vaše teze z příspěvku ad olinka "budto ty okolni domy vykupte a zbourejte a nebo reagujte na to, ze tam jsou - a ze vsechny maji tasku na strese, maji sikmou strechu, maji fasadu barevne do okrova atd., .." je prostě podle mě úplně mimo.
A děti prosím tentokrát nevytahujte. Pro tvar střechy žádné vrozené archetypy nejsou. Malé děti kreslí, co vidí v knížkách a večerníčcích, prostě proto, že "se to tak kreslí". Zkuste se jich někdy zeptat, jestli je pro ně skutečný dům s rovnou střechou méně domem, než ten s šikmou.
milý pane cagaš, mám takový pocit, že blbec jste vy, protože existují velice příjemné městské čtvrtě k životu, kde nemá ani jediný dům rovnou střechu. jako příklad bych uvedl třeba sídliště v žabovřeskách(paneláky+řadové RD), když už jste mluvil o tom brně. venku je těch dobrých příkladů víc.
zkuste tam někdy zajet nebo rovnou tam zkuste bydlet a zjistíte, že se zcela mýlíte.
Bohužel musím reagovat. 1. Pokud si přečtete pozorně o čem píšu, možná se mi omluvíte. 2. Z některých nadšených příspěvků je mi smutno. Tahle stavba je přinejmenším problematická.
re michala hrcirova - za ty deti se omlouvam, uz jsem zapomnel stejne ale posledni vec k tem strecham.. sikma strecha, treba sedlova, archetypem v nasem prostredi proste je.. stejne jako plocha tam, kde v zime nemaji snih a moc jim tam neprsi... neni to o tom ze sikma strecha = puda = sklad sena, at zase vytahnu jeden vas argument, je to predevsim o te funkci .. a vim, strecha se da udelat i rovna tak, aby do ni neteklo, ale stejne tak se da udelat treba hranate auto, neni to problem, je to jen o tom, ze auta oblych tvaru jaksi prirozeneji funguji lepe k tomu cemu jsou urcena, nemaji takovy odpor vzduchu, ta funkce stoji u zrodu vzdycky... kdz uz jsme u toho funkcionalismu
ad petr - myslel jsem jen debatu primo pod timto domem.. zalozte tu treba clanek v blogu a napiste tam vsechny sve otazky, da se tam reagovat a diskutovat i bez cekani na schvaleni redakci.. a nebojte, dost architektu umi delat i s tim archetypalnim citenim.. ale vazne to neni jen o te strese, znam i plno sarmatnich holohlavych panu
ps michala - v prispevku olince jsem idealista.. vzdycky budu... ale ze pan doktor nemuze za to, jakou parcelu si koupil..? vzdycky vybuchnu smichy kdyz se nahodou na nekterem snimku moderni architektury samu o sobe dobremu, nepodari dostatecne potlacit okoli.. at je to betonovy dum of franka, dum snek, liaporbeton v zebetine a nekonecna rada dalsich tady publikovanych.. stejne jako pan doktor nemuze za to kde postavil, nemuzou jeho sousedi za to co postavili... vsichni premysli jen napul, jednem staci vyhled, druhym balustrada a bazen.. kdo je vic?
nikdy jsem nerekl ze ten barak ma mit tasky, jen mi vyvratte nakolik by celemu mistu pomohlo, kdyby namisto sterilni bile byla ta omitka v teplejsim tonu.. verim ze panu doktorovi by to bylo jedno.. tohle je pro me to reagovani na okoli, ja osobne bydlim nejen v dome, ale i v miste kde se ten dum vyskytuje...
Napsal jsem toho dost, abyste mohla reagovat. A vy si vyberete zrovna poznámku o dětech a o tom, co kreslí. Ale to není jen váš problém. Tady stejně málokdo pozorně čte příspěvky druhých. Typicky český přístup. Aspoň vím, že jsem doma.
Neb trvalo jen něco přes hodinu, než Vás zde napadla značka "palmexman", nepochopitelně lajíce Vám blbců. Kdyby zmíněná značka napsala, že "slepý jste vy" tak bych tomu rozuměl, takhle nikoliv.
Dle Vás, jelikož s Vaším prohlášením, že: "Ostatní objekty ve Zlíně jsou tvarem typické paneláky" osobně nesouhlasím, musí ze mne dělat slepce. Ale jak vidím (že vidím) tak se (očividně) mýlíte a to je přece lidské.
Ale kde jinde chcete klábosit o architektuře ? Já si myslím, že archiweb je pro to přirozené místo a že určitá stavba rozvíří všeobecný potlach o architektuře samé, mi také připadá zcela přirozené.
Navíc jsem rád, že cenzura zde uvolňuje dostatek prostoru i těm několika málo vyjímkám, vymykajících se slušnosti, se vlastnoručně odepsat.
petr.cagas: Poznámka o dětech, stejně jako celá moje odpověď, byla na pana Kříže, ne na Vás.
karel kriz: Netvrdila jsem, že pan doktor "nemůže za to, jakou parcelu si koupil". (Může za to a je s tím zřejmě srovnaný, jinak by tam nebydlel.) Tvrdím jenom, že nemá povinnost svou stavbou navazovat na lunapark kolem, což je to, co jste po něm chtěl Vy svým příspěvkem ad olinka.
pane cagaš, když se vám rovné střechy nelbíbí, tak se prosím už konečněěěěě realizujte někde jinde. už jste jednou napsal, že končíte, tak si za tím prosím stojte. a ještě k tomu vašemu milovanému brnu. konkrétně v žabovřeskách máme příbuzné a tam je spousta funkcio. domů prvorepublikových s rovnými střechami, ale prosím už na ten můj komentář nereagujte a bežte vysvětlovat vašim vnoučatům, že by neměl být jiný dům než s rovnou střechou. proboha jak by vapadal všechna velkoměsta a pod. stojím si za tím, že dům je moc pěkný a vkusný a už běžte fakt někam na ten váš blog. chtlěla bych moc vidět v čem bydlíte vy, nemohu se zbavit lehké závisti, asi jste se přizbůbil a za panelákovým sídlištěm máte pořádný dům s pořádnou sedlovou střechou. přijeďte se podívat do opavy, ve čtvti pod tímto domem je nádherná ukázka jako psaná z vašeho pera. brrrrr. sbohem
prosím, už dost těch vašich hlubokomyslných doskuzí, přesuňte se na ten Váš blog a tam diskutejte o vašem vysněném domě. můžete donekonečna mluvit a tom jaká to je parcela. já znova opakuji, že je to jedna z nnej..parcel v opavě, lepší není. pokud to nevíte, tak nejpěknější domy jsou ty, které jsou zakomponované do svahu a tdy je to udělané šikovně s návazností na terén. myslím, že kdyby majitelům vadila okolní zástavba, tak tam nestaví, ale tak jako si můžete zařídit moderně byt a jeho součástí je pouze jedenkus staroži. nábytku po babičce, tak i tady v této zástavbě je něco takového možné - viz.. foto - těch domů je v okolí několik, jden je skoro soused, akorát, že to nejde vidět, protože jsou to fotky profesionála, který se snaží strhnout pozornost jen a jen pouze na tento dům-.zdravím
pane cagaš, buďte chlap a splňte co jste řekl a už konečně skončte - slušně řečeno. už mě to připadá trochu hysterické, přesuňte se jinak na jiný dům, zatím všechny jen krotizujete. to jsou takoví, kteří nic nepostavili, ale doma na válendě teoreticky jo...
...Já myslím, že TADY a NA TOMHLE MÍSTĚ má ta debata právě smysl a ne na nějakém uměle založeném diskusním vláknu "na blogu". Tam to bez souvislosti zcela zapadne a nikdo to už nenajde.
Jak správně podotknul pan Kříž, tak tahle názorová přestřelka samozřejmě mohla dávno vzniknout už u těchto domů:
Nechci být nespravedlivý, takže se omlouvám, jestli snad někomu křivdím, jelikož fotodokumentace v mnoha případech nezachycuje okolí těch staveb dostatečně dobře. Přesto se mi podle uvedených snímků zdá, že ty domy mají jedno společné: jejich stavebníci i stavitelé měli silný výtvarný názor a rozhodli se uplatnit ho bez ohledu na okolí: "Fuck the context!"
U těch dříve prezentovaných domů se - až na výjimky - žádná větší diskuse nad kontextem nerozproudila. To je asi dáno tím, že někteří lidé ctí profesní solidaritu, jiní umlčují vlastní pochybnosti v povinné úctě k oslavovaným jménům a některým je to prostě jedno. Ale jistý fenomén začne být nápadný až po určitém množství opakování, a tak k téhle debatě už jednou prostě muselo dojít. A stalo se to právě u téhle stavby, která si možná takovou kritiku ani nezaslouží, jelikož opět není z fotografií stoprocentně zřejmé, jaká je její vazba na okolí. Nicméně považuji za zvlášť důvtipné konstatování: "...stejne jako pan doktor nemuze za to, kde postavil, nemuzou jeho sousedi za to co postavili... vsichni premysli jen napul, jednem staci vyhled, druhym balustrada a bazen..."
Tenhle postřeh má univerzální platnost. Stavebník i stavitel si totiž mohou uvědomit, do jakého okolí dům navrhují. S trochou zdravého rozumu se dá vývoj lokality předvídat a s jistou dávkou důvtipu rozhodnout, zda se mám připravit „na les nebo na ples“. Kde si obě strany trochu lámaly hlavu, dopadlo to třeba takhle:
z prispevku olinek, bobuli a interieru je mi smutno.. chapu smysl a logiku fanklubu na poli hudebnim, ale problematika architektury zda se mi z principu trochu hlubsi a mrzi me, ze nevnimate, ze se tu nebavime o tom, je-li lepsi rock'n'roll nebo dechovka, gott nebo iron maiden...
ad michala hrncirova - smiril se, urcite.. spis bych rekl, ze to ani nevnima, ze je mu to jedno.. ze mu slo o barak a ten dostal - na ostatnim az tak nezalezi (nema povinost jak jste spravne rekla).. on ne, ale architekt by mel.. minimalne moralni..... po nem to chci, ja mam totiz naivne za to, ze (kdyz uz ne zadavatel) aspon architekt by mel vnimat cele jeviste a ne jen tu svou jednu kulisu, kterou na ne zrovna pridal (doufajic, ze kdyz na ni zamiri reflektor, zbytek nebude videt, pripadne bude vymenen.... nebude)
ad sakal - diky za ilustrace a doplneni.. solidarita, umlcene pochyby nebo nezajem - je to tak..
re petr - skutecne neutikejte.. blog jsem myslel primo na tomto serveru (a i kdyz uz ted nekoho nudime, nekomu penime krev, oni to nakonec preziji i primo tady - viz. sakal )
svet je precejen docela fajn jeviste a odehravaji se tu vlastne i fajn predstaveni, proto mi vadi, ze v jeho "kulisach" zacina prevladat znacna a dosti nepreslechnutelna kakofonie.. ze si kazdy scenograf hledi jen te sve "kulisy", pestuje si slepotu vuci ostatnim a zastituje se pri tom subjeltivni kvalitou.. ze na koncert evy a vaska prijde jazzman, vybali saxofon a posila vsechny okolo do patricnych mist a jeho manazer ho omlouva, ze jinam mu listek nesehnal a ze ma pravo hrat, vzdyt prece hraje dobre... hraje, ale nikdo nema nic ani z evy a vaska, ani z nej..... moderne se tomu rika LOSE-LOSE situce, kdezto vsevedouci prirucky markteingu odjakziva doporucuji vzdy spise WIN-WIN reseni, chceme-li na nekoho s jinam nazorem udelat dojem to jen tak pro ilustraci k primeru co jsem pouzil vys a k tomu, jak vnimam stavbu tohoto domu a vsech tech co zminil sakal..
a rad shledavam, ze nejsem sam s pocitem "kde jinde klabosit o architekture, nez zrovna tady a ted"
Vlastně mám co dodat. Jste prima, ale neumíte pozorně číst, taky jste nic nepostavili a jste hysteričtí. Omlouvám se, že jsem svoje slovo nesplnil, což ovšem rozumný člověk jistě pochopí.
Doporučuji pro tyto obecnější diskuse využít blog: viz zde .
Můžete zde svůj názor doložit i obrázky, navíc diskuse v blogu nepodléhá schvalování ze strany redakce...
Pokud byste při vytváření blogu narazil na nějaký problém, kontaktujte redakci.
...No...garantuju Vám, že jinde ta diskuse nebude mít dopad vůbec žádnej, jelikož se tam nikdo ze zdejších diskutujících nepřesune a noví návštěvníci to nenajdou (7:- /)
Moc pěkný dům, byl jsem se osobně podívat, krásně zakomponován do krajiny a i s odpočinkovou terasou a výřivkou, která jsem skvěle umístěna tak, aby jí nebylo vidět a zároveň byl k rásný výhed do okolí. chválím výřivku umístěnou v terénu - moc dobré pro celoroční používání - vlastní zkušenost. \\\je velmi prakticky umístěna u ložnice a koupelny. Dům má spoustu vkusných detailů, dokonce jsemse o něm bavil s místními architekty a kromě l. místa v moravskoslezském kraji dostal i l. cenu celorepublikovou za fasádu roku. |Ta se mi taky zdá vkusně barevně sladěna, protože si nedovedu představit, jak tady kdosi napsal, že je bílá / je šedá/, že by byla třeba modrá nebo červená. To by úplně rozbilo ducha této stavby. Gratuluji ještě jednou a příjemné bydlení. Pavel
dům je zajímavý, ale každopádně se mi nelíbí komentáře autorů projektu. Jestliže jsou profesionálové, tak by neměli svoji chválu stavět na kritice ostatních domků. Znám majitele sousedního domu a podle mého, je tento moderí dům proveden hodně necitelně vůči sousednímu. Úplně zastavěli výhled z terasy, před kterou postavili nesmyslnou atiku nad garáží. Dům je podle mého nevhodný svoji velikostí pro tento pozemek. Délkou zcela zastínil výhled ze zahrady vedlejšího domu. Architekti by neměli myslet jen na své projekty a ceny, které za projekty získají, ale také na lidi v okolních domech.
ostatní domy je zbytečné obhajovat, každý dům je odrazem vkusu svých majitelů. myslím, že tento dům je velmi povedený a rozhodně není velký na pozemek, na kterém stojí. tento pocit mám právě ze sousedovic domu, odhaduji na každou stranu max. 2m. myslím, že tyto dva domy se stylem docela dobře dopňují. Terasa majitele je na západní stranu, takže soused má na své zahradě i na terase pocit naprostého soukromí, i kdyby na pozemku byl postaven dům jiného typu, pravděpodobně by to blízkost sousedovic terasy vždy ovlivnilo.
Ahoj,
děkuji autorům, že naší opavskou kotlinku obestavují podobnými květinkami. Baráček mě baví a ukazuje všem tam u nás, že to jde. Navíc pohybovat se jako student arch v podobném prostředí na mě působí kladně a podnětně. Haleluja, díky za podobné perly
nečet jsem všechny kritiky a proti těm konstruktivním nic, ale lidi- přestaňte se chovat jako zakomplexovaní žabomyšáci kdo moc kritizuje nemá víc informací, namyslete si
Zdarec
Taky jsem z Opavy a dům znám a skutečně je jeden z nejpovedenějších v Opavě narozdíl od těch šmoulích domků co stojí a hyzdí každý okraj města už více jak 20 let. Pány Bindra a Zelinku z ateliéru 38 obdivuju narozdíl od hlavního architekta města. A architekt města ve spojení s lunaparkem a Eiffelovkou tak to je výstižné. Vzhledem k tomu, že, hl. architekta města znám, takže se není čemu divit jak to v Opavě vypadá podle toho kdo o tom rozhoduje to taky, tak vypadá a je to smutné....
Hranatý Lambo Reventon funguje aerodynamicky docela dobře. Jinak postfunkcionalistické tvarování domků vycházející ze skládání a průniku hranolů je akceptovatelným východiskem pro současné průměrné publikum, stavební výrobu a autory. K tomu ještě přidejme formální pestré materiálové, nebo barevné pojednávání ploch těchto objemů - v tom má být ten posun. Nenadchne to, je to střední proud.
Jsem pacientem docházejícím do ambulance, která se nachází v tomto domě. Již několikrát jsem měla příležitost si dům detailně prohlédnout, mohla jsem dokonce nahlédnout i za zadní vrátka a po diskuzích s mými známými jsme se všichni shodli na tom, že dům je velmi vydařený a kdybych někdy stavěla - rozhodně bych oslovila pana Bindra. Opravdu práce na vysoké úrovni a rovněž velmi příjemné prostředí uvnitř. Halina
Pozorně jsem si přečetl všechny příspěvky a musím se tomu pousmát - hlavně těm, kteří radí se přizpůsobovat tomu co zde již stojí. \to je naprosto šílené, kdybych já se měl přizpůsobit tomu, co strojí vedle mně, tak bych si musel postavit něco mezi cukrárnou, šmoulovnou.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Za sebe říkám, že jako investor bych VŽDY považoval za přednostní vybrat si skutečně dobrý pozemek. Čím vypjatější výtvarnou stylizaci pro svůj dům bych plánoval, tím víc by mi na výběru pozemku a sousedů(!) záleželo. Přijít do průměrné české vesnice pokryté letitým nánosem banality a všednodennosti a pokoušet se tam apoštolsky působit na okolí prostřednictvím nějaké stavební exhibice, je opravdu trochu dětinské. Připomíná to cizího člověka, který přijde do výčepu, nepozdraví štamgasty a hospodskému nechá za jedno pivo okázale na pultu padesát korun. Takový příchozí si zjevně říká o to, aby v hospodě napříště sedával u stolu sám.
Marná sláva, ať už máme peněz a nápadů kolik chceme, tak prostě JE ROZDÍL, jestli svůj dům plánujeme na skalní útes v Monterey, mezi dřevěnky v lesnaté stráni u Kokořína nebo do sádrokartonové nádhery Dolních Břežan. On už to psal, tuším, Rostislav Švácha, že kupříkladu půvab funkcionalistické vily nejlépe působí, když dům sedí jako bílá kostka cukru na pozadí zeleného pažitu volné přírody a nikoliv ve shluku sobě podobných modernistických staveb.
A je celkem zřejmé, že na okraji Mohavské pouště si můžete dovolit dát svému domu úplně jiné měřítko a mnohem nespoutanější výraz než na návsi v Počáplech. Už to tu v některých diskusích zaznělo a je to nepřehlédnutelné: že totiž mnohá veřejně prezentovaná architektura má ambice podstatně větší, než by odpovídalo pokleslé hodnotě bezprostředního okolí. V některých případech dokonce sami tvůrci přiznávají, že svůj nadpozemsky vydesignovaný výtvor zasadili do prostředí „běžné katalogové produkce“, od níž se dům svým vzezřením opovržlivě distancuje. Pak se ovšem stavebník dostává do pozice toho osamělého hosta, který si pozornost výčepního kupuje nesmyslně vysokým zpropitným.
Chápu, že sehnat opravdu pěknou parcelu, kde nebudou deset metrů od našich oken stát šeredné domy obývané sousedy s rozjívenými dětmi, nervózním psem a páchnoucím zahradním grilem, je ve stísněných poměrech střední Evropy práce pro celého chlapa. Pokud ale pomýšleme na výjimečnou stavbu, která má ladit s jedinečným duchem místa, vyžaduje to jednu nezbytnost – najít to jedinečné místo! Nicméně když už nás postihne ta smůla, že jsme v nějakém zoufalém koutě našeho kraje přišli k pozemku zvíci tenisového hřiště, měli bychom se pustit do práce s jasným vědomím toho, že na něm prérijní vilu žádným stavitelským umem nevytvoříme.
Umět svůj dům zasadit do krajiny ve vší přirozenosti je prostě věc sociální inteligence. Nebo, chcete-li, docela obyčejného smyslu pro uměřenost. A to tedy výzva skutečně je!
Vomluvte mojí sklo....ehm...sklerózu...!...
...A už vás zas myšlenkově vopouštim (7:- P) (7;- ))
...je fakt, že i osvícení investoři často kupují zcela neosvícené (zcela pitomé) parcely na zcela pitomých místech....ale k tomu můžou mít i zcela racionální důvody...
...spíš se divím, že ze strany architektů jeiž dávno nezní mohutný křik proti... stovkám urbanisticky zcela zdevatostvaných míst s idiotskou parcelací... a ještě mnohem idiotštějšími regulativy typu: střechy pouze sedlové nebo valbové, krytina pálená barvy červené... nebo zpevěné plochy dlažba zámková šedá.... které pak až histericky prosazuje banda nedovzdělaných zabedněných ouřadů na obcích... což vede k onomu požadovanému "přizpůsobení a doplnění".... já bych spíš řekl k institualizovnému vnucování unifikovaného kýče....
....za těchto okolností můžeme být rádi v takovýchto lokalitách vznikne alespoň pár slušných domů... a čerta bych se staral o to zda své okolí převyšují pouze architektonicky nebo i hmotově.... na tyhle místa stejně nikdy pěkný pohled nebude....
...krátký smysl dlouhé řeči lepší perla na hnojišti než jen hnůj....
PS: taky jste nikdy nečetli tak adodrující komentář od Sommera? není nemocný?
problémem většiny architektů je neschopnost přiznat si fakt, že za ty hrůzy můžou jejich kolegové a známí.
(7;- ))
samozřejmě, že jsou dobrý a špatný architekti... dokonce i velmi špatní a hrozní architekti jsou, ale...
...na jejich obranu... myslím, že větší část těch prapodivných satelitních koloní (viz např http://www.offcity.cz/?p=1317) ... mají na svědomí bezzkrupulozní developři...kterejm to nakreslil nějakej bezzásadovej stavař... protože slušnej architekt by takovou ňahňárnu (co nejvíc parcelek naňhňých na malé loučce-hlavní požadavek investora) na sebe nevzal.... a územní plán?.... tam je ta louka přece jen vybarvená růžově ..jako bydlení nízkopodlažní.... a šmitec.... žádná regulace..... a když není růžová tak se udělá změna aby byla.... a regulace? ....ta se pak spíchne na míru těch nejtupějších katalogů.... když ony se tak hezky staví... nevím, možná katalogy vymejšlej taky architekti, teda spíš takyarchitekti.....
....ale předvším platí: architekt není bůh, architkt je sluha investora, a když je investor vůl, tak se šance na slušněj barák, nebo urbanismus snižují k nule....basta
PS: omlouvám se autorům domu tohle je diskuze někam jinam
neda mi to, rozepisu se.. jakkoliv je mozne vetsinu okolni zastavby zahrnout do kategorie "skoda parcely a materialu", principielni fuck-off system vymezeni se vuci okoli postavenim "kolalokova automatu" doprostred zakourene hospody proste nechapu.. dovolim si vam pane bindr oponovat - ty, co maji jen na pivo, ke koupi zpravidla dvakrat drazsi kolaloky nepresvedcite ani kdyz jim tu hospodu rozmlatite... treba cas ukaze, ze vase "prorocke" dilo zmenilo svet kolem sebe a primeje lidi stavet jen kdyz budou mit na "kolaloku", ale neverim tomu, spis bych od vas radeji videl kvalitni "pivni" dum do katalogu pro lidi, kteri nikdy v zivote architekta nevuziji...
+ budu reagovat stejne jako sakal - z kontrastu tohoto vaseho domu vuci okoli boli oci a to pro me neni ani trochu "nejvyssi kvalita"...
ad hlasky 'nejlepsi dum v opave' - dovolim si taky nesouhlasit, ten uz 5let stoji, taktez v kylesovicich a taky od atelieru 38 - vlastni dum arch.zelinky, vyvratte mi to
Až teprve ta poslední dvě století (svedmě to na Průmyslovou revoluci) patřičnou školou "oglejtovaní" odborníci postupně vytlačili stavitele (od slova stavěti) z jejich původního postavení, částečně i proto, že neustále rostoucí "nouveau riche " zákaznictvo, které již tak dobře nevědělo co očekávat a co chtějí a tím více v tom spoléhalo na najaté odborníky, jejichž počet s bouřlivým rozvojem průmyslu neustále rostl a kteří snad poprvé měli často větší všeobecné vzdělání, než lidé kterým měli sloužit.
Architekti se většinou rychle přizpůsobili svému novému společenskému postavení, do té doby vymezenému jen těm několika z nich nejlepších a uvěřili i ve svoji sebedůležitost, vrcholící v románu napsaném Ayn Rand a vydaném v roce 1943 ("Fountainhead").
Není potom divu, že my v našem útlém mládí jsme pak přijímali nám předkládané architekty-ikony coby "formgivers" a polobohy. Tato "glorifikace" našeho oboru pak architektům všeobecně zabránila doznat, když veřejnost se začala ozývat obzvláště proti těm nejhorším "monstrprojektům" naší doby, že oni toliko plní a uvádějí ve skutečnost přání svých opravdových pánů, ať již stran, vlád, či soukromých develotrů.
A tak, aniž by náš obor někdy vědomě sel vítr, dnes za jiné často sklízí bouři.
pristup "okoli znamena teren, stromy, vyhled a za zadnych okolnosti katalogove domy" me irituje stejne jako ty lunaparkove brutality s nadory... kdyz chci kvalitni bydleni v kavlitnim prostredi (!), tak si nekoupim parcelu v nejake obecne-rozsirovaci huraakci, nebo snad jo? verim, ze ta parcela je sama o sobe fajn a s vyhledem, ale proboha, ty haciendy okolo tam uz jsou a kdo jiny ma vnimat okoli nez architekt?? kdyz uz si s investorem placne a jde v tomto prostredi stavet...
ps: a kdyz rikam ragovat, myslim tim konstruktivne, ne nejakou prorockou kontraakci, ktera takhle osamocena je pro okoli zas a jen destruktivni.... je to dost o povaze lidi, ale nema to nic spolecneho s podbizenim se, podrobovanim se, sebezaprenim ani utrepenim..!! (ad vyse)
pps: ale tak vzhledem k tomu, ze tenhle barak bude vniman predevsim jako ordinace doktora (at uz je to plastika nebo ja nevim masaze, to podnikani v nazvu me mate), je to precejen vic instituce nez rodina vilka, coz to vnimani trochu posouva... a konkretne otupuje i nektere moje hrany "kotextuchtivosti" oproti tomu, kdyby to byl "jen" RD..
ad to druhe - funkcionalismus sam o sobe je unosny, dokonce myslim celkem dobre, problem je ale jeho kombinace s nefunkcionalistickym okolim, ktera z principu nefunguje, neb jedno popira druhe... to je pak ta symbioza a pak i unosnost tezka (a zamerne se nepoustim hloubeji do tech panelaku, ty jsou na samostatnou vyzivnou debatu )
Rozhodně nemyslím, že je funkcionalismu nebo soudobým stylům z něho odvozených nejlépe ve společnosti staveb stejného druhu. Ostatně, skvělý příklad toho, že moderna působí výtečně, když zapadá do mozaiky stylů okolo, najdeme dost třeba rovnou v rušném centru Prahy: Dům hudebních nástrojů na Jungmannově náměstí sousedí s gotickým areálem kostela Panny Marie Sněžné, kubistickým kandelábrem Emila Králíčka, klasicistně přestavěným "špalíčkem" a s honosnými domy měšťanské secese, art déco a historismu. A jak jim top spolu sluší!...
http://www.360cities.net/image/jungmannovo-namesti
...Takže ani nejde tak o to, zda dům plánujete do prostředí RŮZNORODÉHO CHARAKTERU. Spíš záleží na tom, zda dům navrhujete do prostředí alespoň přibližně STEJNORODÉ KVALITY (7;- ))
ad michala h. - kde neni kvalita, neni co rozvijet.. bezesporu, otazka proc tam teda stavet.. o tom to je taky
ad petr.cagas - mozna byste se divil, i cele ctvrti.. resp. se pro ne vzil spis pojem kolonie.. a vezte, ze se stavely uz ve 30. letech.. koneckoncu kolonii batovych domku ve zline znate urcite, v praze treba kolonie baba, v brne novy dum.. a stavi se i dnes, na tech predmestskych plantazich narazite i na mista, kde byste sedlove strechy hledal marne... tedy existuji a ty stare vesmes i funguji, ale ten archetyp domecku se sedlovou strechou je mnohem silnejsi a proto deti vzdycky ve skolce budou krelit domecek tak jak ho kresli odnepameti - se spicatou strechou.. jinak s tim nasazenim sedlove cepicky z palene tasky na panelak jste nakousl docela palcive tema kdyz uz se tu tak dotykame te kvality...
ps: priznam se nevim byla-li vyzva k diskuzi adresovana me nebo nekomu jinemu zde, kazdopadne bych ale byt vama na nadhozena temata zalozil nejakou novou.. ja se te ji urcite branit nebudu ale i kdyz se to, ze neco rozpouta diskuzi, vetsinou hodnoti jako plus, tohle uz sem asi doopravdy nepatri...
1. Baťovy domky znám, jsou v rámci zadání podařené, ale opakování jinde si nepřeji. Jsou strohé, uniformní, prostě klasická kolonie. Naštěstí jsou trochu skryty v zeleni. Podle mne jinak naprosto v pořádku, protože jde o ekonomickou výstavbu. Její autoři jistě nikdy netvrdili, že jim jde o nějakou kvalitu architektury.
Ostatní objekty ve Zlíně jsou tvarem typické paneláky a kdo to nevidí, je slepý.
2.Pro tvar střechy je důvod především estetický. Vám to taky asi sluší lépe s vlasy než bez vlasů. Představte si mnohé krásné meziválečné vily bez sedlových střech nebo s plochou střechou. Střecha dělá polovinu úspěchu.
3. V Brně nad výstavištěm vyrostlo několik kostek vedle sebe s betonovými ploty. Je to pro mne výraz strohosti, tvrdosti, nepřízpusobivosti a arogance vlastního názoru na kvalitu architektury rodinných domků. Snažím se být aspoň trochu objektivní, ale z takové architektury je mi zle.
4. Je mi 47 let. Rád bych diskutoval o těchto věcech někde jinde, doložil svůj názor i fotografiemi. Než budu v důchodu, chtěl bych zažít, že architekti jsou schopni navrhnout kvalitní architekturu i s archetypálními sedlovými střechami. Nechtěl bych, aby moje vnoučata v budoucnu vzala do ruky tužku a jako dům nakreslila čtvereček. Jsem si vědom, že debatu posouvám jinam a proto je můj příspěvek zde poslední. Děkuji, že jste na mě reagovali slušně a bez zbytečných invektiv. Vážím si toho. Máte návrh, kde se o architektuře dá diskutovat jako o celku?
A děti prosím tentokrát nevytahujte. Pro tvar střechy žádné vrozené archetypy nejsou. Malé děti kreslí, co vidí v knížkách a večerníčcích, prostě proto, že "se to tak kreslí". Zkuste se jich někdy zeptat, jestli je pro ně skutečný dům s rovnou střechou méně domem, než ten s šikmou.
zkuste tam někdy zajet nebo rovnou tam zkuste bydlet a zjistíte, že se zcela mýlíte.
ad petr - myslel jsem jen debatu primo pod timto domem.. zalozte tu treba clanek v blogu a napiste tam vsechny sve otazky, da se tam reagovat a diskutovat i bez cekani na schvaleni redakci.. a nebojte, dost architektu umi delat i s tim archetypalnim citenim.. ale vazne to neni jen o te strese, znam i plno sarmatnich holohlavych panu
ps michala - v prispevku olince jsem idealista.. vzdycky budu... ale ze pan doktor nemuze za to, jakou parcelu si koupil..? vzdycky vybuchnu smichy kdyz se nahodou na nekterem snimku moderni architektury samu o sobe dobremu, nepodari dostatecne potlacit okoli.. at je to betonovy dum of franka, dum snek, liaporbeton v zebetine a nekonecna rada dalsich tady publikovanych.. stejne jako pan doktor nemuze za to kde postavil, nemuzou jeho sousedi za to co postavili... vsichni premysli jen napul, jednem staci vyhled, druhym balustrada a bazen.. kdo je vic?
nikdy jsem nerekl ze ten barak ma mit tasky, jen mi vyvratte nakolik by celemu mistu pomohlo, kdyby namisto sterilni bile byla ta omitka v teplejsim tonu.. verim ze panu doktorovi by to bylo jedno.. tohle je pro me to reagovani na okoli, ja osobne bydlim nejen v dome, ale i v miste kde se ten dum vyskytuje...
Dle Vás, jelikož s Vaším prohlášením, že: "Ostatní objekty ve Zlíně jsou tvarem typické paneláky" osobně nesouhlasím, musí ze mne dělat slepce. Ale jak vidím (že vidím) tak se (očividně) mýlíte a to je přece lidské.
Ale kde jinde chcete klábosit o architektuře ? Já si myslím, že archiweb je pro to přirozené místo a že určitá stavba rozvíří všeobecný potlach o architektuře samé, mi také připadá zcela přirozené.
Navíc jsem rád, že cenzura zde uvolňuje dostatek prostoru i těm několika málo vyjímkám, vymykajících se slušnosti, se vlastnoručně odepsat.
karel kriz: Netvrdila jsem, že pan doktor "nemůže za to, jakou parcelu si koupil". (Může za to a je s tím zřejmě srovnaný, jinak by tam nebydlel.) Tvrdím jenom, že nemá povinnost svou stavbou navazovat na lunapark kolem, což je to, co jste po něm chtěl Vy svým příspěvkem ad olinka.
Jak správně podotknul pan Kříž, tak tahle názorová přestřelka samozřejmě mohla dávno vzniknout už u těchto domů:
- http://tinyurl.com/mvj8rr
- http://tinyurl.com/muz2ff
- http://tinyurl.com/m4g7ky
...a já bych dodal ještě:
- http://tinyurl.com/nzysp7
- http://tinyurl.com/mw2obb
- http://tinyurl.com/lhzl2n
Nechci být nespravedlivý, takže se omlouvám, jestli snad někomu křivdím, jelikož fotodokumentace v mnoha případech nezachycuje okolí těch staveb dostatečně dobře. Přesto se mi podle uvedených snímků zdá, že ty domy mají jedno společné: jejich stavebníci i stavitelé měli silný výtvarný názor a rozhodli se uplatnit ho bez ohledu na okolí: "Fuck the context!"
U těch dříve prezentovaných domů se - až na výjimky - žádná větší diskuse nad kontextem nerozproudila. To je asi dáno tím, že někteří lidé ctí profesní solidaritu, jiní umlčují vlastní pochybnosti v povinné úctě k oslavovaným jménům a některým je to prostě jedno. Ale jistý fenomén začne být nápadný až po určitém množství opakování, a tak k téhle debatě už jednou prostě muselo dojít. A stalo se to právě u téhle stavby, která si možná takovou kritiku ani nezaslouží, jelikož opět není z fotografií stoprocentně zřejmé, jaká je její vazba na okolí. Nicméně považuji za zvlášť důvtipné konstatování: "...stejne jako pan doktor nemuze za to, kde postavil, nemuzou jeho sousedi za to co postavili... vsichni premysli jen napul, jednem staci vyhled, druhym balustrada a bazen..."
Tenhle postřeh má univerzální platnost. Stavebník i stavitel si totiž mohou uvědomit, do jakého okolí dům navrhují. S trochou zdravého rozumu se dá vývoj lokality předvídat a s jistou dávkou důvtipu rozhodnout, zda se mám připravit „na les nebo na ples“. Kde si obě strany trochu lámaly hlavu, dopadlo to třeba takhle:
- http://tinyurl.com/mv5zag
- http://tinyurl.com/njr6bg
- http://tinyurl.com/n3tdnb
ad michala hrncirova - smiril se, urcite.. spis bych rekl, ze to ani nevnima, ze je mu to jedno.. ze mu slo o barak a ten dostal - na ostatnim az tak nezalezi (nema povinost jak jste spravne rekla).. on ne, ale architekt by mel.. minimalne moralni..... po nem to chci, ja mam totiz naivne za to, ze (kdyz uz ne zadavatel) aspon architekt by mel vnimat cele jeviste a ne jen tu svou jednu kulisu, kterou na ne zrovna pridal (doufajic, ze kdyz na ni zamiri reflektor, zbytek nebude videt, pripadne bude vymenen.... nebude)
ad sakal - diky za ilustrace a doplneni.. solidarita, umlcene pochyby nebo nezajem - je to tak..
re petr - skutecne neutikejte.. blog jsem myslel primo na tomto serveru (a i kdyz uz ted nekoho nudime, nekomu penime krev, oni to nakonec preziji i primo tady - viz. sakal )
a rad shledavam, ze nejsem sam s pocitem "kde jinde klabosit o architekture, nez zrovna tady a ted"
Můžete zde svůj názor doložit i obrázky, navíc diskuse v blogu nepodléhá schvalování ze strany redakce...
Pokud byste při vytváření blogu narazil na nějaký problém, kontaktujte redakci.
děkuji autorům, že naší opavskou kotlinku obestavují podobnými květinkami. Baráček mě baví a ukazuje všem tam u nás, že to jde. Navíc pohybovat se jako student arch v podobném prostředí na mě působí kladně a podnětně. Haleluja, díky za podobné perly
nečet jsem všechny kritiky a proti těm konstruktivním nic, ale lidi- přestaňte se chovat jako zakomplexovaní žabomyšáci kdo moc kritizuje nemá víc informací, namyslete si
Zdarec