Kovářské práce: Jiří Švanda
Tisk tapety: Happy Fish
Truhlářské práce: Bedřich Nerad
Světla: A-Light Brno
Malba na světlech: Aleš Veselý
Café Atlas se nachází v prostorách budovy Sálu Břetislava Bakaly na Žerotínově náměstí v Brně. Autorem stavby z let 1974-1976, která původně sloužila jako sídlo Městského výboru KSČ, je architekt Miroslav Spurný. Na stavbě je patrný vliv funkcionalistické architektury Bohuslava Fuchse, u kterého architekt Spurný studoval. Mramorová podlaha a obklady stěn dodávají interiéru téměř muzeální charakter. Rozměrná okna jsou orientována do ulice s výhledem na Červený kostel, a vizuálně propojují kavárnu s exteriérem.
Při zadávání zakázky mi noví provozovatelé představili svou koncepci kavárny založenou na pestré nabídce místních produktů od drobných výrobců v kombinaci s mezinárodní kuchyní a kávou z různých konců světa. Součástí plánu byly také jazzové koncerty. Na jednom - mramorem obloženém - místě se tak měly potkat zavařeniny od babičky s hummusem a francouzskými dezerty za zvuků jazzových skladeb. Společně jsme se tedy rozhodli pojmenovat kavárnu ATLAS, se záměrem vytvořit vlastní atlas nebo "herbář", ve kterém by se postupně skládal eklektický příběh tohoto podniku.
Interiéru dominuje výrazná 13 m široká tapeta složená z více než 400 ilustrací ze starých atlasů, anatomických příruček, fotografických záznamů architekta, comicsů a rodinných fotografií. Stejný obrazový materiál je použit také v grafickém manuálu, všech tiskovinách podniku a na ručně malovaných kulatých stropních světlech.
Mobiliář z bukového masivu a svařených železných profilů byl vyroben na míru místními řemeslníky. Každý stůl má ve svém středu malou vitrínku, ve které se obměňují instalace jako v muzeu: od hudebních nástrojů přes faunu a flóru, až po různé přírodniny a nerosty. Ve spolupráci s kurátorem se také připravuje stolová galerie, kdy výtvarníci budou vytvářet díla přímo pro tento vymezený prostor. Součástí vybavení je i velký elektrifikovaný stůl pro čtenáře a hosty s počítačem. Židle z ohýbaných chromovaných profilů vycházejí z původních návrhů Marcela Breuera z 30. let a byly repasovány a namořeny narezlou barvou, stejně jako stoly a bar.
Ing. arch. Martin Hrdina