Jako obvykle, pěkná budova postavená našimi předky v klasicistním slohu, jejíž architektonické kvality prověřil čas se nemilosrdně zbourá. Postaví se nový brutální betonový minimalistický krabicový hnus bez jakéhokkoliv řádu a krásy. Jeho autor pak bude oslavován, jaký je to architektonický počin, jaká čistá architektura.
Bohužel je to v součanosti takový trend - všechno se dělá technicistně, bezohledně, necitlivě. Všechno staré se ničí ve prospěch dopravní infrastruktury, která bují jako rakovina. Hlavně, když se podaří podojit tu krávu EU.
Stojí za to si přečíst dopis Ministerstva - to nepotřebuje komentář. Tři zásadní instituce řeknou ano prohlášení za památku, pak ovšem vlastník napíše nejapné hodnocení stavby, kdy zcela v rozporu se skutečností trvdí, že stavba již nevykazuje vzhled historické památky (!) a že na rekonstrukci kolejiště dostanou penízky z EU a hned je jasno!
Zase ta politika...(
Kčemu je tu Ministerstvo kutlury, které se nechová kulturně? Proč se toto Ministerstvo nepřejmenuje na Ministerstvo politické likvidace kulturního dědictví?
A až se cestující jedoucí po dokončení koridoru rychlíkem budou ptát: "Proč tady zpomalujeme ze 160 km/h na 70 km/h?" Tak jim nezbyde než odpovědět: "Protože si někdo vydupal zachování staré budovy"...(jiný důvod to zamýšlené zbourání nemá).
Btw: Budou ochotni zastánci zachování staré budovy platit všem dopravcům vlaků projíždějících skrz Ústí nad Orlicí náklady na zbytečné brzdění a rozjíždění se???
Je tu poměrně velmi jednoduché řešení. Zrušit ministerstvo kultury. Neměli jsme ho za první republiky a měli jsme kulturu a byli jsme kulturní národ i bez něj.
TOTO je skoro jediná budova na celém koridoru, kde člověku nevadí, když musí čekat na vlak
kde může sedět pod střechou a přitom sledovat okolní kopce bez filtru prošpiněného skla
dýchat čerstvý vzduch namísto otravné klimatizace
pohodlně rozložit svá zavazadla
a zajít do jedné z mála původních nádražních hospod, které ještě nevytlačily nonstop bary a asijská bistra
a přemýšlet o lidech, kteří tu jezdili před sto lety
Jinými slovy: v pohodě tady nastoupit vystoupit a nadýchnout se esence regionu (bez reklamy a zadarmo), ne se tudy jen (za doprovodu unifikované modré popisky) dopravit z místa A do místa B
Což se ve výkresech a ekonomických tabulkách popsat, bohužel, nedá...
Ad hydrolog: A vy víte určitě, že se ten projekt skutečně nedá upravit tak, aby budova stála a vlaky mohly jezdit těch 160? Viz diskuse ke článku "Za záchranu nádraží v Ústí nad Orlicí vznikla petice".
Pan hydrolog to myslí dobře a ku prospěchu všech, i těch neuvědomělých či dokonce umíněných, chce odstranit každou případnou překážku nerušeného pokroku, z jehož výsledků se pak budou radovat i ti bláhovci, jenžto by dnes chtěli hájit překážející staré věci. Podle jeho pojetí by se určitě ušetřilo na dopravních nákladech. Z tohoto hlediska by ovšem mělo být postupováno více důsledně, nikoliv jen jako dosud po malých pokrůčcích třeba napřimováním jednotlivých záhybů železniční trati. Vše by mělo být srovnáno a vyasfaltováno (to by byl rozhodující přínos z hlediska hrozné spousty lidoroků či lidodekád, kteréžto se zatím každý den maří v auťácích dopoledne po ranní kávičce a vyprovození piplaného potomstva do školičky cestou za prací a po obědě cestou domů k rodince, a to po přískocích jen proto, že mezi domy strašejí stromy, kopečky, ďolíčky či roští, nebo dokonce malé domy, třeba přízemní, což je nepřijatelné plýtvání, hodné zákazu a reálného zákroku třeba na základě referenda) a koleje pro rychlovlaky s nostalgiky svištící magneticko/pneumaticky 700 kilometrovou rychlostí (hle, najednou se konečně rýsuje reálná konkurence letecké dopravě!; navíc ekologičtější) z jednoho důležitého města do druhého a vůbec křížem krážem by vedly tunely; ty by měly odklopná víka, aby bylo možné při nehodě rovnou pomocí vhodného náčiní posbírat raněné a trosky, s minimem prodlení, jinak rozčilujícího hydrologickou veřejnost (pokročilejší řešení by umožňovala pomocí třeba já nevím hydrauliky nebo jiného vhodného hybatele přesunout část tunelu s nehodou do nouzového prostoru vedle tunelu a nahradit ji kusem záložního tunelu, prozíravě budovaného již na počátku na vedlejší straně; druhou možností je vyzdvižení místa s nehodou a jeho odvezení do laboratoře a neprodlené /to je hrozně důležité/ vsunutí náhradního dílu přivezeného trawlerem ze skladu). Citlivým osobám by se cestou do hlavy promítaly obrázky malebné bývalé krajiny, protože by jinak mohly tlouct hlavou o ...co? Bude tam něco podobně neelastického?
Musím říct, že něco podobného, i když méně sofistikovaného, mě napadlo včera při přečtení příspěvku hydrologa... zbouráním nádražní budovy v ÚO by to mohlo celé začít, to nebude tak finančně náročné. Pak by se mohlo pokračovat v tom údolí Orlice, kudy vede trať od Chocně- tam by mohly být ty popsané tunely, no, možná, že by to spravilo jenom proražení pěkného rovného koridoru, však i ta Orlice by se mohla hydrologicky narovnat, nebo rovnou od trati někam odklonit... Pan Sommer ovšem zapomněl na zátarasy kolem tratě (ty už jsou s úspěchem budovány nedaleko, na vedlejší trati přes Letohrad a Jablonné kamsi do Polska). Takže nebude nutné lidem promítat obrázky malebné krajiny do hlavy (tím se jim v ní uvolní místo na jiná, společensky určitě potřebnější, promítání), ale prostě bude stačit nechat ty zátarasy polepit velkoplošnými omyvatelnými panely s obrázky oné krásné okolní krajiny. Otázkou pro místní lidová hlasování pak bude, co nalepit na ty koridory zvenčí- lid bydlící kolem trati by si měl sám určit, zda se chce z oken domků dívat na obrázky vlaků, nebo na obrázky krajiny, kterou kdysi viděl přes koleje...
Skvělý příspěvek pana Sommera. Návrh likvidace budovy je pouhým vyústěním obecně přijatého trendu posuzování architektury, přírody, života, člověka a světa z hlediska jakési účelnosti, která je ale definovaná pouze určitým úzce omezeným zájmem z hlediska krátké přítomnosti.
Budovu znám osobně a je myslím na koridoru svým rozsahem poslední autentickou, která není obehnána převýšenými hranami nástupišt a podchodů standardizované zastaralé 90´´S "corporate" designu ČD, navíc v naprosto unikátním přírodním prostředí, včetně hezkých užitkových staveb meziválečných let. Chce to prostě POKORU architektů a projektantů. šetřit materiálem, nestavět si zapomníky a zapojit kreativitu. Myslím, že tak může vzniknout řešení současně technické, avšak ohleduplné k místu.
A kolik že vlastně minut jízdy se nedočkavým cestujícím dálkových vlaků tou přestavbou ušetří? Cestuji tudy často, již se těším, až budu moci uspořený čas využít k rozvoji své osobnosti za účelem lepší kvality mého života.
a koukal jsi na pudorys??? a co to natacit sechno smerem ke kubincovu kopci to je smer letohad nastupiste, trat by se jeste vic naprimila a mas tech tu svych vysnenych 200km/h a vse by tam zustalo i stara budova chlape!!
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Stojí za to si přečíst dopis Ministerstva - to nepotřebuje komentář. Tři zásadní instituce řeknou ano prohlášení za památku, pak ovšem vlastník napíše nejapné hodnocení stavby, kdy zcela v rozporu se skutečností trvdí, že stavba již nevykazuje vzhled historické památky (!) a že na rekonstrukci kolejiště dostanou penízky z EU a hned je jasno!
Zase ta politika...(
Kčemu je tu Ministerstvo kutlury, které se nechová kulturně? Proč se toto Ministerstvo nepřejmenuje na Ministerstvo politické likvidace kulturního dědictví?
Btw: Budou ochotni zastánci zachování staré budovy platit všem dopravcům vlaků projíždějících skrz Ústí nad Orlicí náklady na zbytečné brzdění a rozjíždění se???
kde může sedět pod střechou a přitom sledovat okolní kopce bez filtru prošpiněného skla
dýchat čerstvý vzduch namísto otravné klimatizace
pohodlně rozložit svá zavazadla
a zajít do jedné z mála původních nádražních hospod, které ještě nevytlačily nonstop bary a asijská bistra
a přemýšlet o lidech, kteří tu jezdili před sto lety
Jinými slovy: v pohodě tady nastoupit vystoupit a nadýchnout se esence regionu (bez reklamy a zadarmo), ne se tudy jen (za doprovodu unifikované modré popisky) dopravit z místa A do místa B
Což se ve výkresech a ekonomických tabulkách popsat, bohužel, nedá...
Bavíte mě, pan Sommere! (7:- ))
Budovu znám osobně a je myslím na koridoru svým rozsahem poslední autentickou, která není obehnána převýšenými hranami nástupišt a podchodů standardizované zastaralé 90´´S "corporate" designu ČD, navíc v naprosto unikátním přírodním prostředí, včetně hezkých užitkových staveb meziválečných let. Chce to prostě POKORU architektů a projektantů. šetřit materiálem, nestavět si zapomníky a zapojit kreativitu. Myslím, že tak může vzniknout řešení současně technické, avšak ohleduplné k místu.
A kolik že vlastně minut jízdy se nedočkavým cestujícím dálkových vlaků tou přestavbou ušetří? Cestuji tudy často, již se těším, až budu moci uspořený čas využít k rozvoji své osobnosti za účelem lepší kvality mého života.