Brno - Do zrestaurované vily Tugendhat v Brně se dnes podívali první hosté. Po dvou letech skončila její památková obnova za 156 milionů korun. Na slavnostní otevření přijeli i potomci původních majitelů a členové mezinárodního poradního týmu, který k opravám dával doporučení. Za dobu restaurování jich bylo zhruba 40 a město jako investor je bralo velice vážně, řekl dnes novinářům šéf sboru, historik umění a restaurátor Ivo Hammer. Do vily dnes doprovázel svou ženu - nejmladší dceru stavebníků Danielu Hammer-Tugendhat. Podle Hammera se většinu doporučení podařilo uplatnit, mnohdy přes právní a finanční problémy. Dílo, které restaurátoři a stavební firma odevzdali, podle něj odpovídá nejvyšším mezinárodním standardům. Jako příklad uvedl, že se do vily po letech vrátila část originální půlkruhové makasarové stěny, která vyznačuje jídelní kout. Badatel originál považovaný za ztracený našel díky studiu historických materiálů v menze právnické fakulty. Primátor Roman Onderka (ČSSD) dnes výsledek památkové obnovy označil za splněný slib a fantastickou práci. Obhajoval také vstupné, které pro delší z okruhů činí 350 korun na osobu. Vilu Tugendhat podle něj nelze srovnávat s ostatními muzei a ani vstupné nemůže být stejně vysoké jako do památkových objektů, kam se při prohlídce zároveň vejde 100 či 200 lidí. V případě vily Tugendhat může prohlídková skupinka čítat nejvýš 15 až 20 návštěvníků. Na slavnostní otevření vily dnes do Brna přijely desítky hostů včetně ministryně kultury Alena Hanákové (TOP 09). Slavnosti se zúčastnili předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský, velvyslanci i rektoři českých vysokých škol. Svou původně plánovanou návštěvu odvolal prezident Václav Klaus. Veřejnosti se památka otevře 6. března. Vilu navrhl v roce 1928 významný německý architekt Ludwig Mies van der Rohe, majitelé se dovnitř nastěhovali v prosinci 1930. Už o několik let později zemi v obavě před nacismem opustili. Ředitel správcovského Muzea města Brna Pavel Ciprian dnes architektonické řešení označil za radikální. Mies podle něj zrušil hranice mezi místnostmi i interiérem a exteriérem, a tak ovlivnil architekturu celého 20. století.