Praha - Skupina teoretiků, umělců, architektů a památkářů podala návrh na prohlášení dejvického Hotelu Praha za kulturní památku. Hotel postavený v letech 1979 až 1981 je podle nich zcela unikátní ukázkou architektury vybočující z dobového průměru. Umělecká díla, výzdoba a mobiliář v interiérech pak jsou neobyčejně uceleným souborem dobového výtvarnictví a designu. Hotel získal nový majitel, který chce na jeho místě postavit byty. Podnět na prohlášení hotelu za památku zaslali odborníci 25. února ministerstvu kultury, které příslušné řízení může, ale nemusí zahájit. ČTK o návrhu informoval historik architektury a památkář Ladislav Zikmund-Lender, podepsala jej historička umění Milena Bartlová a výtvarník Pavel Karous. Návrh podporují historik architektury Rostislav Švácha, kritik architektury Adam Gebrian nebo předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková. Hotel, který až do listopadu 1989 sloužil potřebám komunistické strany a československé vlády, vnímají lidé především jako symbol předlistopadové éry. Také někteří odborníci v něm nespatřují zásadní architektonické dílo. Předkladatelé návrhu ale uvádějí, že hotel představuje experimenty s takzvanou tekutou architekturou a pozoruhodné je podle nich i krajinné tvarování jižního průčelí podle vrstevnic okolního terénu. Uvádějí, že ve své době stavba v Československu neměla obdobu. Vznikla na základě soutěže a velkorysé řešení umožnila mimořádně vysoká finanční investice, protože hotel byl určen pro hosty ÚV KSČ. Architekti stavby Jaroslav Paroubek, Radko Černý a Arnošt Navrátil zachovali rozlehlý park, který byl na místě už od 19. století jako Petschkova zahrada. Stavba hotelu je konstruována z ocelového skeletu. Ve společných prostorách se dochovala unikátní souhra materiálů - dřeva, keramických obkladů, kamene - a mobiliář od Zbyňka Hřivnáče. Výtvarná díla včetně pozoruhodných osvětlovacích těles navrhovali přední umělci, například dvojice světově proslulých sklářských výtvarníků Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová. "Hotel Praha reprezentuje unikátní doklad dobového celostního uměleckého díla, kde je sladěna architektura, interiéry, výtvarné prvky i nábytek. ... Plán nového majitele vystavět na místě demolovaného hotelu rezidenční bydlení navíc nezaručuje náhradu kvalitnější architekturou, což může být jediný legitimní důvod demolice stávajících staveb," píší navrhovatelé ministerstvu.