Praha - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení 2,155 miliardy korun za výstavbu tunelu Blanka. ČTK to dnes sdělil mluvčí společnosti František Polák. Zopakoval, že firma v sobotu přeruší práce na tomto projektu. Metrostav uplatňuje na hlavním městě úhradu 2,155 miliardy korun za neuhrazené faktury na práce provedené na stavbě městského okruhu Myslbekova - Pelc Tyrolka - tunelech Blanka, řekl ČTK Polák. Metrostav se s městem pře o platnost smlouvy, podle které tunel Blanka staví. Vedení magistrátu tvrdí, že je smlouva zřejmě neplatná a že dlužné peníze sice má, ale nemá je jak vyplatit. "Deklarace rady je, že Praha tyto prostředky na výstavbu má," řekl po posledním jednání rady primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Praha jednala s Metrostavem už minulý týden, ale neúspěšně. Obě strany se neshodly na tom, zda je smlouva i s dodatky platná, či nikoliv. Metrostav v návaznosti na to oznámil, že se obrátí na rozhodčí soud. Smírčí řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky a za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít. "Za optimální řešení bychom považovali takové, které se co nejméně odchýlí od pravidel již jednou definovaných, i když v neplatné smlouvě, tedy předmět plnění, cenu i záruky vycházející z této smlouvy," řekl už dříve Hudeček. Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) poté sdělil, že Praha začala jednat i s firmou ČDK Praha DIZ, která buduje technologickou část. Společnost ČKD může podle Nouzy v práci pokračovat, má totiž s městem vlastní smlouvu. Stavbu provází i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů. "Díky uvedeným nesrovnalostem se účetnictví může jevit jako nesprávné, neúplné, neprůkazné, nesrozumitelné a nepřehledné," píše se v materiálu odboru kontrolních činností. Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.