Praha - Nejdelší pražský tunel, který povede od Špejcharu na Letné po křižovatku Pelc-Tyrolka v Troji, se začíná budovat. Názory na jeho stavbu však nejsou jednoznačné. Opoziční zastupitel Jiří Witzany (SNK ED) například tvrdí, že se po jeho dokončení intenzita dopravy uvnitř města ještě zvýší. S tím nesouhlasí radní Radovan Šteiner (ODS), podle něhož se doprava přesune do podzemních tunelů a obytné zóny od ní budou ochráněny. "Tunel přitáhne jednak tranzitní dopravu, ale podle řady modelů bude indukovat i více vnitroměstské," sdělil ČTK Witzany. Stavba prý navíc vyčerpá městskou pokladnu. Podle Šteinera se naopak uleví zejména oblasti Letné a Holešovic. "Jasným příkladem je Smíchov před a po otevření tunelu Mrázovka, který je také součást městského okruhu," vysvětlil Šteiner. Kamiony podle radního budou směřovány na vnější pražský okruh. Vnitřní, jehož součástí je nově budovaný tunel, bude sloužit pouze osobním automobilům. Jeho hlavním cílem bude také spojení jednotlivých částí města. Ze studie Ústavu dopravního inženýrství vyplývá, že počet vozidel klesne podle konkrétní ulice zhruba o desetinu až o tři čtvrtiny. "Právě probíhají přípravné práce. Na Letné jsme začali těžebněstavební jámu pro budoucí portál tunelu. V Troji připravujeme staveniště pro ražbu tunelu," řekl ČTK mluvčí stavební firmy Metrostav František Polák. Podle Poláka by stavbu nemělo nic zdržet. Stavba je součástí tunelového komplexu s názvem Blanka, který se skládá ze tří úseků - Brusnice, Dejvice a Královská obora. Bude měřit 5,5 kilometru a měl by být hotový do října roku 2011. "Tahle velký tunelový komplex se v Praze ještě nestavěl a myslím, že i z hlediska Evropy je to poměrně velké dílo," sdělil mluvčí. "Tunel bude i z hlediska bezpečnosti na světové úrovni," dodal. Celý tah by měl být v každém směru dvouproudý, na křižovatkách budou pruhy tři. Blanka tvoří severní úsek pražského městského okruhu. Celý okruh je rozdělen na pět částí - jižní, západní, severní, severovýchodní a východní. Jižní tvoří takzvaná Jižní spojka. Západní se skládá ze Strahovského tunelu, Mrázovky, Zlíchovského tunelu a úseků mezi nimi. Oba tyto úseky jsou dokončené a slouží řidičům. Severovýchodní od Balabenky po Pelc-Tyrolku a východní od Štěrboholské radiály po Balabenku hotové nejsou. První z nich zřejmě povede buď patrově nad ulicí Povltavská nebo tunelem přírodní památkou Bílá skála. Druhý je na úrovni technické studie a zřejmě jeho součástí budou dva tunely, jeden v Malešicích, druhý mezi Jarovem a Vysočanským náměstím. Kromě vnitřního okruhu se v metropoli staví vnější okruh, který by měl kopírovat hranice města. Měl by být dokončen do roku 2011. Jeho hlavním úkolem bude odvést část osobních i nákladních aut mimo hlavní město. V současnosti mohou řidiči využívat pouze necelých šest kilometrů z plánovaných 80.