Jihomoravský kraj se vyjádřil k žalobě na územní plán

Zdroj
Zdeněk Meitner
Vložil
ČTK
07.09.2017 08:55
Brno

Brno - Jihomoravský kraj poslal tento týden ke Krajskému soudu v Brně vyjádření k žalobě, která požaduje zrušení zásad územního rozvoje platných od loňského podzimu. Kraj navrhuje žalobu zamítnout. Náměstek hejtmana Martin Maleček dnes na tiskové konferenci uvedl čtyři základní důvody, proč považuje žalobu za neopodstatněnou.


Žalobu podalo před dvěma měsíci 15 obcí a další dvě desítky spolků či fyzických osob. Naopak na stranu kraje se přidalo 72 obcí včetně Brna, které usilují o to, aby krajský územní plán zůstal v účinnosti, přestože dosud nevyřešil definitivně vedení trasy dálnice D43 a potřebnost Jihozápadní tangenty, která by mohla spojit dálnice D1 a D52.

Materiál podle žalobců neplní základní funkce, tedy neřeší nadlimitní zatížení některých území a neumožňuje realistický rozvoj dopravní infrastruktury. Podle návrhu také bezdůvodně omezuje rozvoj obcí a vlastnická práva jednotlivců rozsáhlými územními rezervami.

Podle kraje však žaloba pracuje s předpokladem, že se uskuteční jedna ze dvou variant trasování dálnice D43. "My však zatím nevíme, kudy koridory povedou," uvedl Maleček. Kraj na rozdíl od žalobců tvrdí, že územní rezervy použité v dokumentu jsou v souladu se zákonem i Politikou územního rozvoje ČR. Kraj také poukázal na manipulaci s některými fakty ohledně znečištění ovzduší v brněnské aglomeraci. Posledním důvodem neopodstatněnosti žaloby je podle kraje absence věcné legitimace některých navrhovatelů, kteří nemají s dotčenou brněnskou aglomerací nic společného.

"Navrhovatelé říkají, že kraj se nepoučil z rozsudku Nejvyššího správního soudu, který předchozí územní plán zrušil. My si naopak myslíme, že se nepoučili oni," řekl Maleček.

Faktický spor se několik let točí kolem toho, že nynější žalobci usilovali o to, aby kraj neponechával nedořešenou dopravní síť v brněnské aglomeraci, ale aby definitivně určil trasu všech budoucích silnic včetně problematické D43 a aby komplexně posoudil vlivy na životní prostředí. Kraj místo toho zvolil cestu územních rezerv a následné územní studie, na jejímž základě se budou zásady aktualizovat. Nyní se předpokládá, že studie bude hotová v roce 2018 a nejdříve v roce 2020 může být hotová aktualizace, která dá jasnou odpověď na vedení dálnice D43 a na potřebu Jihozápadní tangenty.

Soud se nyní bude seznamovat s argumentací obou stran sporu. Kdy bude o žalobě rozhodovat, není zřejmé.
0 komentářů
přidat komentář

Související články