Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
16.05.2007 20:10
Praha


zpět na článek
25 komentářů
Sklamanie...
webios
| 17.05.07 05:47
Mrzi ma, ze pan Kaplicky narazil na krutu realitu nasich dovch statov, kde nikdo nikomu nic nedopraje a ide sa pretrhnut len aby sa nikto nemal lepsie ako on.
Namiesto toho, aby atelier HSH uznal vitazstvo Future Systems sa tu natahuju ako deti na pieskovisku o lopatku a robia celej nasej architektonickej scene zle meno. Nechcem nikoho ani urazit ani kritizovat, ale je to moj nazor a pohlad na celu vec. A som z toho rozcarovany..
webois
hana
| 17.05.07 06:09
nerozumím - chcete říct, že cesta, kterou chtěl Kaplický "zvítězit" a to jak mu to zadavatel přes porušení podmínek umožnil je správně? všichni, kteří se korektně drželi zadání a navrhovali stavbu o min třetinu větší jsou nepřejícní?
myslím, že je to jinak: pan Kaplický se spletl v době a chová se jako totalitní národní umělec z doby jeho emmigrace.
jenda to měl připravené dobře - stačilo se nezdráhat a to hovno na pařezu trochu přifouknout, ještě víc ošulit perspektivy a měl by realizaci jedné ze svých infantilních skic.
Hm...
webios
| 17.05.07 06:50
Nerozumiem, preco sa vsak vsetci buria proti poruseniu pravidiel, ked aj v komisii sedeli clenovia a zastupcovia NK a vitazny navrh presiel aj ich hodnotenim. Skor sa mi zda, ze zopar ludi sa potrebuje zviditelnit, chytit zdanlivu sancu na zivotnu realizaciu a ist aj cez mrtvoly. Skor by som prijal diskusiu vo forme konstruktivnej kritiky a nie odsudzovanie a zavrhovanie.
konštruktívna kritika
kuzemenský
| 18.05.07 02:15
Nikdo nikoho nezavrhuje. Panu Kaplickému lze realizaci knihovny přát. Jistě. Zde je řeč o něčem jiném: o porušení pravidel hry. Pokud architekt v soutěži zjistí, že přišel na něco zajímavějšího, než dovolují podmínky zadavatele soutěže, zeptá se, je-li možné tyto podmínky porušit. Tak se také stalo: otázky, zda je možné umístit do podzemí archiv, položeny byly, odpovězeno bylo jednoznačně záporně - nelze. Navrhujete-li domy - zkuste si dovodit, jaký rozdíl v konceptu udělá svislá distribuce knih (velmi triviální) a vodorovná distribuce knih. Velký. Druhý, evidentní rozdíl je samozřejmě v kubatuře domu atakdál. Spousta architektů si právě nad těmito dvěma problémy lámala hlavu. Především nad těmito dvěma problémy.
Myslím, že je možné si položit otázku, proč vůbec byla hra hrána. Nebylo možné panu Kaplickému tu knihovnu prostě darovat, když ji tak moc chtěl ?
ach jo......
Martin Dohnalek
| 18.05.07 04:48
souhlasim s Weboisem.........A Hano, nechcete se nekdy radsi projit ven na vzduch? Jak tak ctu ten vas prispevek(a nejen tento), myslim, ze by vam to pomohlo.......%)
soutěž
pipe
| 18.05.07 10:00
Doporučuji projít si zprávy a diskuse o soutěži NKP, které na archiwebu byly zhruba před rokem. Btw dle prohlášení ČKA podala protest k UIA už také Německá komora architektů (Bundesarchitektenkammer). Důvěryhodnost soutěže začíná mít tedy povážlivé trhliny. Myslím, že zcela po zásluze...
hon na carodejnice
misko
| 19.05.07 10:38
ked uz tolko nahaname carodejnice a kricime: upalit! upalit! co takto i zburat jested? tam boli porusene vyznamnejsie podmienky a ostatni sutaziaci boli istotne este viac znevyhodneni ako pri NK.
...
stroker
| 19.05.07 11:25
to misko: castecne souhlasim..ale to jde o to, jestli nekoho jineho pri soutezi na Jested napadlo udelat misto dvou staveb jednu a jestli vznesl dotaz k porote, zda je mozne timto zpusobem porusit podminky a jak odpovedela porota. Jestli se totiz soutezici u NK ptali, zda muzou dat sklad do podzemi a odpovedeli jim zaporne, pak smysl souteze opravdu nechapu.
btw. jen mam strach, aby nebyla NKdo budoucna brana spis jako pomnik a pocta Kaplickemu v CR, nez jako knihovna....kdyz mu to vsichni tak moc preji...a proc mu to preji? ze si to zaslouzi? a za co? ze svou rodnou zemi propaguje po svete jako spolek zaostalych vychodnich pivaru? hmm..

a co ty jeho dve bytovky co udajne v CR stavi? kde to psali? vi o tom nekdo neco?
to Stroker
Daniel John
| 20.05.07 09:14
Považuji za vrcholně pokrytecké, že Ještěd se stal symbolem Liberce, milovanou a uznávanou stavbou, byl vyhlášen stavbou století, Hubáček se především díky Ještědu stal legendou a přitom zásadně porušil zadání, Utzon v Sydney přišel s návrhem, který by se ve většině soutěží nedostal ani před porotu, nakonec Utzon ještě mnoho let poté ani netušil, jak to vše postavit a dnes je z toho symbol nejen Sydney, ale celé Austrálie a architektury 20. století vůbec, knihovna v Alexandrii také zásadním způsobem porušila podmínky soutěže a je všeobecně ceněná. Podmínka umístění knih nad zemí vznikla díky tomu, že prakticky ve všech srovnatelných knihovnách tomu tak je, Kaplický ale přišel s řešením, které porotu přesvědčilo, že je možné bezpečnost zajistit i pod zemí. Pokud tato podmínka byla pro první kolo, logicky odpověď soutěžícím zněla ne, nicméně podmínky umožňují změnu mezi I. a II. kolem, samozřejmě za souhlasu zadavatele. Zariskovat jako Kaplický mohl kdokoliv a přesvědčit porotu, že jeho řešení je možné a lepší. Je jen úsměvné, že Kaplický při organizaci provozu vymyslel řadu jedinečných a progresivních řešení a přitom se řada domácích architektů, kteří mají za sebou stavbu tří rodinných domů, z toho dvou pro příbuzné, tváří, že dovolit jim to podmínky, trumflo by jejich řešení všechny jejich sebezvučnejší předchůdce při stavění knihoven po celém světě.
Jinak pokud tady bude stát velká realizace, navíc veřejně přístupná, od jednoho z nejoceňovanějších architektů současnosti, navíc čekého původu, považuji to za úžasnou věc. Snaha tvrdit, že Kaplický je vlastně starý senilní chlap, kterému se svět směje a nic vlastně nepostavil je snahou manipulovat s veřejností, která o tomto nic neví, jinak je to směšné, respektive trapné. Navíc nemohu nezdůraznit, že porota především byla nadšena z organizace provozu, samotná forma nebyla rozhodně důvodem k vítězství. Kaplický narozdíl od mnohých už při návrzích vždy přesně ví, jak to postavit.
Věty, které jsou proti Kaplickému používány jsou vždy vytrženy z kontextu, což je obecně nicméně běžná mediální praxe. Vytrhnou z publikace, kde je spousta textu jednu větu je podraz.
Jinak k tomu, co Kaplický navrhuje, jeden dům má být v Praze, či kolem Prahy, další u Brna, ten by měl být vyroben v loděnici.
Jen ještě závěrem, je zajímavé, že Kaplický byl v Čechách všeobecně uznáván, na jeho přednáškách bylo vždy našlapáno, jeho výstava se těšila mimořádnému ohlasu, vyšlo u nás o něm několik publikací, neslyšel jsem o něm křivého slova, což přestalo jakmile si dovolil zůčastnit se soutěže v Čechách a drze vyhrát. Zajímavý přístup. Ať si je hvězdou ve světě, sem ať nám neleze.
to Daniel John
Martin Dohnalek
| 20.05.07 11:46
Jj, ta nase povaha ceska... Diky! Napsal jsi to naprosto presne!
Šmoulí dům s fialovými okýnky prosím nesrovnávat s Ještědem
šmoulala
| 20.05.07 12:57
a odvahu předem známého vítěze nesrovnávat s odvahou Hubáčka nebo Utzona.
to Daniel John..a vlastne vsem
stroker
| 20.05.07 10:41
o Jestedu se bavit nebudu, to by bylo na dlouho. Jen jsem chtel diskutovat o tom, zda je na miste srovnavat tyto dve souteze a jejich prubeh.
a Kaplicky..je sice fajn, ze se konecne verejne poradne mluvi o architekture, ale vseho moc skodi. napr. prestrelka mezi Kaplickym a Klausem...at si panove zajdou na pivo a vyresi si sve problemy tam. V CR se posledni dobou casto mluvi o Klausovi a globalnim oteplovani a obcane ho maji za blazna. Kaplicky si z nej pak v senatu dela srandu a tim si ziska dalsi cast publika na svoji stranu... nebo rozhovory s Kaplickym...ze je to pro nej satisfakce za to, ze ho nevzali na techniku a dalsi vety...nevim, jestli je to vytrzene z kontextu, nebo bezna medialni praxe, ale spis to doopravdy rekl...taky si dovolim zaverem..Kaplickeho sem uznaval pred soutezi, byl sem potesen i po soutezi, i kdyz mirne v rozpacich...ted uz mne to prechazi a muzou za to predevsim ty medialni vystupy a ne navrh knihovny

a posledni zaver, i kdyz uplne mimo....jsem opravdu pro udelat tu cca 50m vysokou plachtu a postavit ji na Letne na jerab, at vsichni vidi, kolik to je tech 50m, protoze ve vizualizacich se da osidit temer vse
pro Daniela Johna
| 21.05.07 06:06
Kaplický byl předem známý vítěz - argumentace Ještědem nebo operou v Sydney je tedy mimo (Ještěd a letenský zelenofialový alien se nedá srovnávat!). Tato argumentace je vůbec nesmyslná - dá se naopak argumentovat jinými soutěžemi s nestandardním průběhem ale špatným výsledkem.
...........
Kultovní přednáška Jana Kaplického v senátu je k vidění tady http://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/346207?ho dnoceni=5
dole na stránce pod fotkou JK kkliknout na MALÁ/VELKÁ AUDIOSLIDESHOW
Vypečená soutěž?
Pietro
| 21.05.07 12:18
Ještě než byla soutěž uzavřena, tak tu už dlouho kolovaly pohádky že "to dostane" Kaplický vzpomínáte?
Taková malá spekulace: je možné si myslet, že některý člen poroty mohl projekt v době jeho zrodu vidět. Navíc je Kaplického design dostatečně identifikovatelný.
Možné je cokoliv...
corp design
stroker
| 21.05.07 04:33
tak corporate design Future Systems pozna kazdy, kdo videl alespon jednu jejich publikaci...takze nepochybuji o tom, ze obdivovatele Kaplickeho v porote vedeli, koho jednomyslne voli za viteze.. btw. trochu to neprimo potvrdil p.Bilek pri popisu nekterych navrhu, myslim ze to bylo na aktualne.cz. Nepamatuji si autora, ale p. Bilek navrh popsal priblizne takto: u tohoto navrhu jsme si nebyli jisti, zda to nahodou neni Kaplicky... to by byl asi pruser, kdyby to vyhral nejaky jiny Kaplicky...
Vypsat novou soutěž
Augustin
| 23.05.07 09:36
Kaplického návrh mi je odporný především svou barevností, efemérním vzhledem, který se zkrátka pro budovu instituce, jako je Národní knihovna, zcela nehodí. A co údržba? Nebude tento komediantský stan už po pár letech vypadat stejně zašmudlaně, jako interiéry bytu pana Kaplického v Londýně? (viz televizní pořad o Future Systems) Velice mě zklamalo také Kaplického arogantní vystupování, opravdu se nedivím, že zde získal nálepku zatrpklého, zakomplexovaného emigranta. To máme kvůli jeho úspěchům s obchodním střediskem a fotbalovou tribunou padnout na kolena (a ještě se zavázanýma očima) a odkývat mu jakoukoliv realizaci, hlavně že ho tu budeme taky mít? I když to slovo nemám rád, tak, není právě toto "maloměšťáckým" gestem? Myslím si, že by bylo naopak pro pana Kaplického výhodné, postavit něco v Praze, známé po celém světě... a to i přesto, že leží podle tohoto architekta v bezvýznamné slovanské zemičce na východě Evropy... Tak co sem leze? Fandím HŠH...
to Augustin
maug
| 23.05.07 02:53
Cesi jsou proste Cesi, pekne se ukazala ta ceska povaha. A budeme stourat dal a dal, dokud si neprosadime treti misto, hm? Kde dostanete zlatou medaili kdyz jste treti? A udrzba? Myslim, ze o objekt Narodni knihovny se urcite bude starat placeny tym uklizecek. To si fyzicka osoba pro svuj byt nemuze moc casto dovolit. A barevnost? Netvrdte mi zase, ze je ta stavba zelena. Je sampansky zluta...jako prazsky barok. Cas ukaze (doufam) jeji kvality. A uz se tesim, az budu shlizet na prahu jejim okem.
.
petr jehlík
| 23.05.07 04:49
je nechutné sledovat tyto tahanice a zvlášť se mi líbí narážky na nedostatečnou 'vlasteneckost' autora.. čím se ti jednotlivý křiklouni (kteří se chovají jak z bezvýznamné slovanské zemičky na východě Evropy...) zasloužili o dobré povědomí o České Republice ve světě..? český národ není žádný zástup výjimečných ačkoliv si toho mnozí ještě nevšimli_

a pro ostatní : sejdeme se na skleničce červeného v baru nebeské oko_ Kaplickému zdar
:o))
stroker
| 23.05.07 09:20
lituju ty, kteri pujdou do kaplickeho knihovny pro knizky a budou se probijet navalem lidi a turistu, kteri budou jen shlizet z jejiho oka, nebo si tam budou davat sklenicku cerveneho:o))
nadšení
| 23.05.07 10:06
nadšení z knihovny připomíná představení, které si za totáče vychutnávali strejdové ze západního německa když přijel na dědinu ohromit meďourem z druhé ruky, na který byli převelice choulostivý a přelešťovali jej do oslňujícího lesku.
výtku k vlastenectví nikde není slyšet - jen zděšení nad výtvorem a nad cestou, kterou Kaplický došel k "vítězství"
az se to postavi
tomas ruzicka
| 24.05.07 01:09
az to bude stat, tak si panove a damy nesouhlasni zvyknou, nejlepsi se me libi ty nazory, jakoze tam nebudu chodit uz z principu, takovym se muzu jenom smat.
Vivat Narodni Knihovna, chci te mit pred barakem
v parizi si taky na Beaubourg zvykli, a nejen to
jistě zvykneme si na všechno
| 24.05.07 09:28
na paneláky jsme si zvykly, na brněnský špalíček jsme si zvykli...
ale jenda je sympatický antiklausovec, evropan, ekologista... tak go jendo go.
blob
elen
| 18.01.08 02:57
Už mě to leze krkem. Podle mě je prostě chobotnice nejlepší a moderní architektura v praze normalizační a tyhle tahanice trapný čecháčkovství. Jestli mu chobotnici nakonec zakážou, může jí postavit kdekoli jinde na světě, protože už teď má blob tolik příznivců, o kolika si klaus může nechat zdát.
pro petra jehlíka
Hana
| 18.01.08 07:50
kdo naráží na kaplického nedostatečné vlastenectví?
PŘITROUBLÍ HŠH
libor dobes
| 19.01.08 10:51
To Vaše Vejce v podstatě taky stálo za nic,návrh Kaplického byl samozřejmě nejen výtvarně o dost lepší,ale hlavně daleko propracovanější... tou trapnou kampaní po soutěži jste jen potvrdili co jsme za národ přízemních truhlíků...Nakonec to Kaplický postaví v Edinburgu,kde o stavbu projevili zájem.Brave Scotland hlupáci...
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.