Praha - Dočasná plastika, která se navíc v čase bude proměňovat, je ode dneška umístěna na Malostranském náměstí v Praze. Vytvořili ji studenti Akademie výtvarných umění a tvoří ji čtyři metry vysoký ledový kvádr a nádrž. Podle okolní teploty by měl sloup tát a postupně naplňovat nádrž. Výstava se jmenuje Procesuální instalace a potrvá do 26. února. Podle pedagoga školy Dušana Zahoranského chce socha bojovat proti anachronickému osazování veřejného prostoru sochami, které v něm kdysi byly, ale z historických důvodů v něm dnes nejsou.
Autory instalace jsou Artur Magrot, Martin Chlanda a Jakub Rajnoch z Ateliéru intermediální tvorby. "Cítím tam apel na deformované uvažování o umění ve veřejném prostoru, který se v Praze vynořuje v podobě snah o anachronický návrat historických soch, jako je třeba Mariánský sloup nebo pomník Radeckého," řekl dnes novinářům vedoucí ateliéru Dušan Zahoranský. "To, že se ve 21. století nějaká socha za drahé peníze přenese na místo, které se mezitím proměnilo, je podle mě něco, co by se mělo kritizovat a bránit se tomuto anachronickému typu práce s veřejným prostorem a ve veřejném prostoru," uvedl.
Dílo připravila AVU s Galerií hlavního města Prahy a ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje Prahy. Pracuje s tématem dočasnosti a proměnlivosti obecně sdílených idejí a jejich uměleckých forem. Kurátorka projektu Jitka Hlaváčková uvedla, že hlavním smyslem výstavy je podnítit veřejnou debatu o tom, co dnes veřejný prostor lidem říká, jaké funkce, způsoby užívání dnes nabízí. Malostranské náměstí je podle ní vynikajícím příkladem toho, jak se měnily veřejné prostory a jejich užívání.
Praha loni z dolní části Malostranského náměstí vykázala dlouhodobě tam parkující automobily a umístila na ně několik židlí se stolky. Plánuje jeho rekonstrukci a říká, že by mělo být místem setkávání. Dlouhou dobu existuje iniciativa, která chce na náměstí vrátit sochu maršála Radeckého. Sousoší bylo v roce 1919 jako symbol monarchie odstraněno. Od té doby je v Lapidáriu Národního muzea.
"Jak dopadla revitalizace náměstí, je nešťastná, návrat pomníku Radeckého by byl podle mě také nešťastný," uvedla dnes ředitelka Galerie hlavního města Prahy Magdalena Juříková. Zdůraznila, že jde o její názor, nikoli názor města. Galerii město zřizuje a galerie je správcem veškeré veřejné plastiky v Praze.
Klára Mišunová z pražského Institutu plánování a rozvoje uvedla, že obnova náměstí ještě není dokončená, řeší se doprava. Návrh ale se sochou Radeckého počítá, uvedla.