Publisher
ČTK
10.01.2023 18:50
Czech Republic

Prague


back to article
7 comments
"Neopravitelný"
Vích
| 04.02.23 10:43
To je v podstatě dezinformace, každý most je opravitelný. Nýtované příhradové mosty mají tu výhodu, že lze zrezivělé části kus po kuse krok za krokem postupně vyměnit. Ano, při výměně mostovky bude třeba dočasně jednu kolej uzavřít. Petice má už téměř 10100 podpisů, je vidět, že lidem na této kulturní památce závisí a že se jim tento secesní most, jako snad svého druhu poslední u nás dokumentující dobu průmyslové revoluce, líbí a mají ho rádi.
modrý most ve Vršovicích
bad bunny
| 06.02.23 11:39
ve Vršovicích se přes koleje pne nýtovaný most z roku 1913, taktéž od bratrů Prášilů. Má rozpon 1x78 m, je to téměř shodný parabolický příhradový nosník, jako Železniční most (3x 72 m). V roce 2005 byl kompletně opraven. Cituji: "V roce 2005, konkrétně 19. dubna až 26. listopadu, provedla Technická správa komunikací hl. města Prahy jako investor celkovou rekonstrukci mostu. Dodavateli byly firmy Skanska DS, a. s. a MPS Mostní a pozemní stavby, s.r.o. Při rekonstrukci bylo vyměněno 130 t ocelových prvků a spotřebováno dvacet tisíc nýtů. Nové díly jsou replikami původních." viz https://libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=804
Most je ozdobou místa a oslavou mostařského umění. BB
re modrý most ve Vršovicích
Vích
| 06.02.23 05:59
Děkuji, to je úžasná encyklopedie! Ocituji ji komplet.
"PRAHA 10 - silniční most: Příhradový silniční most přes kolejiště nádraží v Praze-Vršovicích mezi ulicemi Moskevskou a Bohdaleckou. Tento pozoruhodný ocelový nýtovaný most byl postaven roku 1913 podle vlastního projektu strojírenskou firmou bratří Prášilů. Délka 78 metrů, šířka 13 metrů (vozovka 8,5 metru). Jde o jednu z posledních konstrukcí tohoto typu v hlavním městě. Od 19. dubna do 26. listopadu 2005 proběhla náročná rekonstrukce stavby, jejíž náklady dosáhly 75 milionů korun. Celkově bylo nutno vyměnit kolem 130 tun ocelových částí, při opravě se použilo přibližně 20 000 nových nýtů. Nové prvky mostu byly vyrobeny jako přesné repliky."
Jestliže jedno pole o délce 78m v roce 2005 zvládli opravit za 7 měsíců a za 75 milionů, lze se celkem odůvodněně domnívat, že 3x70m by včetně inflace v roce 2023 mělo být do dvou let a do 500 milionů korun. To je ve srovnání s dvěma miliardami a termínem 2028 za nový most, jak to Správa železnic teď prezentuje, čtvrtina nákladů, polovina času a kulturní památka v rezervaci UNESCO zůstane jak je. Rád bych věřil, že Mott MacDonald CZ, kteří aktuálně za 52 milionů zpracovávají budoucí podobu železnice v metropoli ve Studii proveditelnosti Železničního uzlu Praha, to vezmou na zřetel a třetí kolej, o kterou údajně jde, umístí jinam.
No,...
šakal
| 07.02.23 11:24
... jakkoliv jsem fanda zachování Výtoňského mostu (i za cenu reedifikace), tak Vám tady brzy někdo omlátí o hlavu, že zátěž je v tomhle případě neporovnatelná s mostem ve Vršovicích. Ale jo... jasně. Princip je stejnej – opravit, popřípadě stejnou technologií znovu postavit.
A jméno Mott MacDonald mi v téhle souvislosti vyloženě působí husí kůži. Stačí, že tihle dovedové rekonstruovali naposledy Karlův most: fotografie řezání pískovce rozbrušovačkou a tmelení spar polyuretanovou pěnou ostanou v mé paměti provždy...
pane Víchu ...
Jan Novák
| 08.02.23 06:29
te naprostou pravdu, pane Víchu, ale při pouhé opravě, a to dosti pracné, příslušní vysoce postavení "myšáčci političtí" si tolik neomočí zobáčky ve smetaně.
Přeci nový most, miliarda tam, miliarda sem.
A jak se prosím díváte, pane Víchu, na vizi vícekolejného podzemního tunelu mezi Wilsonovým nádražím a nádražím Smíchov?
Podle mne je to nejlepší řešení a nejlepší investice.
A opravit přitom starý příhradový nýtovaný most, ten by zůstal pro pěší.
Metro S
Vích
| 08.02.23 11:12
Ano, souhlasím, podzemní tunel pod Vltavou ze Smíchovského na Hlavní nádraží, nazývaný Nové spojení II nebo také Metro S, jak bylo navrženo v roce 2007 a jak je už roky rezervováno v Zásadách územního rozvoje i v Metropolitním plánu, by problém pražské železnice koncepčně vyřešilo. Na rozdíl od té třetí koleje do Nuslí. Podle mne je to také vůbec nejdůležitější současná investice pro Prahu. Proto mne mrzí, když se v roce 2017 píše v médiích o možném zprovoznění 2037 a v roce 2022 až 2050. Přitom je na tom shoda i na politické úrovní, SPOLU šlo loni s Metrem S do voleb, tak nevím, kde to vázne.
realita
smějící se bestie
| 10.02.23 05:48
Vážený pane Víchu, víte, před volbami se toho naslibuje, přeci "slibem neurazíš, a půl Prahy jím obloudíš a nakrmíš".
Takže předpokládám, že Nové spojení II, nebo-li Metro S, bude hotové postavené na svatého Dyndy, nebo také nikdy.
Za to, na nový most budou létat miliardy.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.