Šlapanice – Šlapanice na Brněnsku se letos snaží po několika letech příprav dokončit návrh územního plánu tak, aby jej mohli zastupitelé konečně na červnovém zastupitelstvu schválit. Podle starostky Michaely Trněné (Čisté Šlapanice) už měl být hotový dříve, ale město muselo ještě reagovat na aktualizaci krajských zásad územního rozvoje z podzimu 2020, řekla ČTK.
Jelikož město ještě zpracovává studii nazvanou pracovně Principy rozvoje města Šlapanice, snaží se některé záležitosti propsat do územního plánu, aby nebylo nutné ho brzy po schválení aktualizovat. "Se zpracovatelem nyní procházíme materiály, abychom měli návrh připravený do konce ledna. A pak uděláme opakované veřejné projednání, abychom mohli v červnu dokument schválit," řekla Trněná.
Aktualizace krajského územního plánu vyřešila vedení obchvatu brněnské městské části Slatina, který je částečně ve šlapanickém katastru. Měl by vést z brněnské Ostravské ulice přes Hviezdoslavovu na Šlapanickou, překonat dálnici D1 na šlapanickou stranu a skončit na Řípské. Ještě dříve brzdilo zpracování územního plánu vypořádávání se s plány developerské společnosti CTP, která několik let usilovala o výstavbu velké průmyslové zóny na jihozápad od městské zástavby.
Letošní rok je podle starého stavebního zákona posledním, kdy mohou obce vydat nový územní plán. Nový stavební zákon schválený předchozí Sněmovnou sice tento termín odstranil, ale současná koalice avizuje, že velkou část tohoto zákona zruší.
Studie rozvoje města, kterou si Šlapanice nechávají zpracovat, má tři fáze. První je podrobný popis území s jeho limity a problémy, ve druhé se zaměřuje na jednotlivé lokality a říká se v ní, jak by se měly vyvíjet. "Třetí fáze je vznik generelu veřejných prostranství, abychom měli nějaké zásady, jak mají být uspořádané inženýrské sítě a veřejný prostor, podle nichž se budou řídit projekty, například při rekonstrukci ulic. Nejsem spokojená, jak se tu některé ulice udělaly, a myslím, že ani řadě lidí se to nelíbí. Některé jsou dnes jenom parkovištěm a chybí v nich zeleň," řekla Trněná. Stejně tak studie řeší i prostupnost krajiny v okolí městské zástavby.