Hrůza? No, když nechám libovolnou stavbu, třeba i vilu Tugendhat, tolik let chátrat, navíc vysloveně cíleně chátrat, bude to taky hrůza. Tady je jen vidět, že nejen u nás není pěstován cit pro kvalitu architektury, ale ani potřebná míra společenské odpovědnosti. Stavba se mi nemusí líbit, ale kvůli tomu není nutno ji bourat ... Navíc, tady je zřejmé, že tam vznikne hloupě průměrná stavba, která městu vůbec nic nedá.
Přiznávám se, ano nemám potřebnou míru společenské odpovědnosti,
mea culpa, mea maxima culpa.
A upřesňuji můj předchozí příspěvek, ta stavba byla hrůza už od počátku,
hrůza, která nerespektovala své okolí a byla to hloupě průměrná stavba, která městu vůbec nic nedala.
Už, aby šla k zemi a byla na trvalo kompletně odtraněna. A bude klid.
Omlouvam se, qle nedovedu si predstavit jeste vice nesmyslne porovnani, nez to zde nabidnute !
Transgas byl vystehovan, v zcela zachovalem stavu, pred par roky. Nyni je bouran.
Vila Tugendhat byla v breznu 1939 “arizovana” Gestapem, ktere ji pozdeji pronajalo podniku “Messerschmidt” do uzivani. V listopadu 1944 spadla vedle domu americka bomba, cinice ono misto zcasti nepouzitelne. V breznu 1945 se podnik vystehoval a do prichodu Sovetu (25.4.1945) mistni vlastenci misto “denazifikovali”, ponechavajice vnitrni zarizeni jen prilis pevne pripevnene. V dome bylo pak ubytovano rumunske jezdectvo. Kone ve vybydlenem dome, vojaci ve stanech, na zahrade. Co zbylo horlaveho po “denacifikaci”, prislp vhod Rumunum, pro chladne noci. V lete 1945, pani Hladka opravila to nejnutnejsi a do roku 1955 zde zila a vedla tanecni skolu. Pak bylo misto prideleno nemocnici, pro napravny telocvik deti. V roce 1969 byla vila zapsana do vlastnictvi mesta, ktere ji hodlalo vyuzit coby “hnizdecko” pro navstevujici papalase (vcetne plaveckeho bazenu, v zahtade). Nastesti k tomu nedoslo a mistni pamatkari mohli v osmdesatych letech alespo castecne obnovit vilu, do obyvatelneho stavu. Po “plysaku” zde bylo v lete 1992 rozporcovano Ceskoslovensko a nasledujici dukladna obnova, do temer puvodniho stavu zanechala vilu v dnesni podobe.
Budovy Transgasu narusuji stavajici mestotvorny stav sveho okoli, pusobice naprosto zcela rusive, v tom samem.
Vila Tugendhat, zcela prekvapive, pro “ikonu” moderni architrktury, svym pruhledem, mezi garazi a hornim patrem, na stred Brna vyjadruje plne svoji vzrahovost k mistu.
Misto Transgasu, az na nektere architektonicke drobnustky ( jako napr. vznasejici se dlazebni kostky?) neprinasi nic vyjimecneho, ve vyvoji architektury.
Vila Tugendhat je nesporne jednim z nejdulezitejsich mist svetove architektury, minuleho stoleti.
Zajímalo by mě, jakou má profesi paní Zita Charanzová, že tak jednoznačně má jasno o hodnotné architektuře, že je to hrůza. Historici umění a architektury mají jiný názor, doufám, že většinou. Je mi trapné vytahovat případy Eiffelovy věže, nebo Centra Pompidou, také zuřivě odsuzované a dnes ikonické stavby. Ničíme si vlastní kulturu a jak vidno, za souhlasu některých z nás. Připomenu F. X. Šaldu, líbit se musí děvka, ale ne umělecké, potažmo architektonické dílo. Také otázka, co to nahradí, je na místě a zkušenost ukazuje, že vždy u nás k horšímu...zatím, žel.
Že ta hrůza půjde k zemi, mně nevadí. Ale vadí mi, že si magistrát neprosadí na nový barák na docela exponovaném místě, architektonickou soutěž. A že tam na 99% vznikne nějaká varianta "penťácké architektůry", tedy toho nejhnusnějšího, co se v Praze staví.
Pane Doležele,
jsem jen nezodpovědná občanka této země, a dokonce nejen bez potřebné míry společenské odpovědnosti, ale dokonce jsem bez vzdělání !!! Živím se dojením krav a poklízením hnoje.
Můj největší zločin je, přiznávám to, že mám dokonce svůj názor a jednoznačné jasno, že Trangas je od počátku hrůza.
Mea culpa, mea maxima culpa. Asi mne za to vyakčníte a možná i veřejně upálíte.
Neverim, ze jste dojicka (na to dnes jsou stroje). Ale i kdyby jste treba byla "jenom" matka s detmi. Ktery muz neco takoveho dokaze?
Pan Dolezel priznava pravo k nazoru toliko "odbornikum". Ja jsem jeden z nich (alespon na to mam "papiry") a pritom se priklanim na Vasi stranu. Vzdyt odbornici se take myli, jako ti "obycejni", jenom jejich omyly jsou zpravidla mnohem drazsi.
Pane doktore já Vám věřím, píšete rozumně a moudře
Ty stroje na dojení krav musí někdo čistit, vemena kravám umýt, podívat se jestli jsou ty krávy zdravé, zda se při dojení neporanily, a hlavně je třeba stále uklízet hnůj. Krávě v tom neporučíte.
Transgas mi připadá jako nepatřičná přerostlá obluda, v okolí jsou přitom většinou jen hezké stavby přiměřené velikosti, drobnými a jemnými ozdobami, reliéfy a ornamenty zdobené, okna mají klasicky orámovaná, vstupní dveře bývají členěné, s prosklením, mřížkami a s fazetami.
A hlavně je tam poblíže naše krásné Národní muzeum.
Přeji si také, aby ta strašná mnohoproudová automobilová magistrála byla zrušena a také zbourána.
Kdysi jako malé dítě se dalo hezky a bezpečně po chodníku dojít od národního až na Wilsonovo nádraží.
Myslím, že nikdo rozumný nebude říkat, že správný názor na architekturu mají jen odborníci. Architektura slouží nejen jim. Na ni má mít názor každý. Ale není nutno kvůli rozmanitým názorům stavby bourat. Každému se líbí něco jiného a je prima, když prostředí nabízí bohatou rozmanitost. My jsme jen stále víc a víc radikální. Když se mi něco nelíbí, nemusím tvrdit, že to je hrůza obecně. Prostě se mi to nelíbí. Mně se Transgas líbí,a nejen že líbí, já ho považuji za vrcholně kvalitní,a na svou dobu zcela neobvyklou architekturu. Jsou jiné stavby, které se mi nelíbí, ale po jejich likvidaci nevolám.
vysvětlení rozdílu nelíbí x hrůza + dotaz na pana Brovského
Je prosím rozdíl a veliký rozdíl v tom,
když se mi nějaká architektura jen nelíbí
a proti tomu,
když něco shledám, že je to odpudivá a obludná hrůza, která překročila všechny meze a která nevratně zkazila a kazí celé své okolí.
A píši ještě panu Josefovi Brovskému a ptám se ho k jeho názoru o budoucí stavbě jako variantě "penťácké architektůry".
Prosím on tu novou stavbu nebude navrhovat nějaký pan architekt ?
Představovala bych si, pokud novou stavbu bude navrhovat architekt, tak aby to byl takový novodobý pan architekt Josef Zítek nebo Antonín Balšánek nebo Osvald Polívka, aby nenavrhl nějakou soudobou hrůzu ještě větší, než byla ta předchozí.
Vykoupit se to vykoupí těžko, ale nebylo by to možné aspoň nějak slušně zdokumentovat, než to půjde k zemi? 3D sken, nafotit, aby z toho šlo někdy tu budovu aspoň virtuálně zrekonstruovat?
V době, kdy stát hledá, kam umístit svá ministerstva, a tady si nechá bývalé ministerstvo paliv a energetiky u Muzea zbořit, mi přijde jako nezodpovědné. Jestli bych ze 70. let něco bořil, tak nekonečné panelové hradby Jižního Města, Letňan a Bohnic, ne to jediné kvalitní a progresivní, co v té době vzniklo. Je to kulturní kolaps a hanba ministerstva kultury.
Priznavam, ze predvadeny kus architektonicke konfekce, z dilny architekta Ciglera, neujistuje. Pres svoji duvernou znalost okoli, musel jsem tudy projit, pred stavbou Transgasu, snad tisickrat, si ty dva zborene tam domy vubec nevybavuji. Tak dokonale tam zapadaly ! Toho navrhovana sklohlinikova ulicni stena asi nedosahne.
A dálnici v centru, tu samo sebou je také třeba zbořit. Třeba se na něčem i shodneme Je to svým způsobem kuriózní, jak tu na portálu, který čtou tisíce lidí, nakonec léta diskutuje kroužek lidí, jak u jednoho stolu v hospodě. Tím zdravím i ctěnou Raval a Dr. Lusciniola, kteří neopominou, stejně jako já, vždy připomenout svůj názor.
Pani Zito ! My Vas odsud budeme muset vykazat. Vzdyt Vy, svym selskym rozumem zahanbujete celou nasi profesi.
Ta magistrala je skutecne jedna z nejvetsich hovadin spachanych v Praze komunisty. Ale jsme si zcela jisti, ze dnes by se stavet nemohla ? I kdyz jeji pry puvodni ucel, rychly presun lidovych milic, za podpory tanku lidove armady, proti lidu srocenemu na Vaclavaku mimo 1. maje, jiz (pro zruseni milic i armady) nehrozi.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
mea culpa, mea maxima culpa.
A upřesňuji můj předchozí příspěvek, ta stavba byla hrůza už od počátku,
hrůza, která nerespektovala své okolí a byla to hloupě průměrná stavba, která městu vůbec nic nedala.
Už, aby šla k zemi a byla na trvalo kompletně odtraněna. A bude klid.
Omlouvam se, qle nedovedu si predstavit jeste vice nesmyslne porovnani, nez to zde nabidnute !
Transgas byl vystehovan, v zcela zachovalem stavu, pred par roky. Nyni je bouran.
Vila Tugendhat byla v breznu 1939 “arizovana” Gestapem, ktere ji pozdeji pronajalo podniku “Messerschmidt” do uzivani. V listopadu 1944 spadla vedle domu americka bomba, cinice ono misto zcasti nepouzitelne. V breznu 1945 se podnik vystehoval a do prichodu Sovetu (25.4.1945) mistni vlastenci misto “denazifikovali”, ponechavajice vnitrni zarizeni jen prilis pevne pripevnene. V dome bylo pak ubytovano rumunske jezdectvo. Kone ve vybydlenem dome, vojaci ve stanech, na zahrade. Co zbylo horlaveho po “denacifikaci”, prislp vhod Rumunum, pro chladne noci. V lete 1945, pani Hladka opravila to nejnutnejsi a do roku 1955 zde zila a vedla tanecni skolu. Pak bylo misto prideleno nemocnici, pro napravny telocvik deti. V roce 1969 byla vila zapsana do vlastnictvi mesta, ktere ji hodlalo vyuzit coby “hnizdecko” pro navstevujici papalase (vcetne plaveckeho bazenu, v zahtade). Nastesti k tomu nedoslo a mistni pamatkari mohli v osmdesatych letech alespo castecne obnovit vilu, do obyvatelneho stavu. Po “plysaku” zde bylo v lete 1992 rozporcovano Ceskoslovensko a nasledujici dukladna obnova, do temer puvodniho stavu zanechala vilu v dnesni podobe.
Budovy Transgasu narusuji stavajici mestotvorny stav sveho okoli, pusobice naprosto zcela rusive, v tom samem.
Vila Tugendhat, zcela prekvapive, pro “ikonu” moderni architrktury, svym pruhledem, mezi garazi a hornim patrem, na stred Brna vyjadruje plne svoji vzrahovost k mistu.
Misto Transgasu, az na nektere architektonicke drobnustky ( jako napr. vznasejici se dlazebni kostky?) neprinasi nic vyjimecneho, ve vyvoji architektury.
Vila Tugendhat je nesporne jednim z nejdulezitejsich mist svetove architektury, minuleho stoleti.
jsem jen nezodpovědná občanka této země, a dokonce nejen bez potřebné míry společenské odpovědnosti, ale dokonce jsem bez vzdělání !!! Živím se dojením krav a poklízením hnoje.
Můj největší zločin je, přiznávám to, že mám dokonce svůj názor a jednoznačné jasno, že Trangas je od počátku hrůza.
Mea culpa, mea maxima culpa. Asi mne za to vyakčníte a možná i veřejně upálíte.
Pan Dolezel priznava pravo k nazoru toliko "odbornikum". Ja jsem jeden z nich (alespon na to mam "papiry") a pritom se priklanim na Vasi stranu. Vzdyt odbornici se take myli, jako ti "obycejni", jenom jejich omyly jsou zpravidla mnohem drazsi.
Transgas mi připadá jako nepatřičná přerostlá obluda, v okolí jsou přitom většinou jen hezké stavby přiměřené velikosti, drobnými a jemnými ozdobami, reliéfy a ornamenty zdobené, okna mají klasicky orámovaná, vstupní dveře bývají členěné, s prosklením, mřížkami a s fazetami.
A hlavně je tam poblíže naše krásné Národní muzeum.
Přeji si také, aby ta strašná mnohoproudová automobilová magistrála byla zrušena a také zbourána.
Kdysi jako malé dítě se dalo hezky a bezpečně po chodníku dojít od národního až na Wilsonovo nádraží.
když se mi nějaká architektura jen nelíbí
a proti tomu,
když něco shledám, že je to odpudivá a obludná hrůza, která překročila všechny meze a která nevratně zkazila a kazí celé své okolí.
A píši ještě panu Josefovi Brovskému a ptám se ho k jeho názoru o budoucí stavbě jako variantě "penťácké architektůry".
Prosím on tu novou stavbu nebude navrhovat nějaký pan architekt ?
Představovala bych si, pokud novou stavbu bude navrhovat architekt, tak aby to byl takový novodobý pan architekt Josef Zítek nebo Antonín Balšánek nebo Osvald Polívka, aby nenavrhl nějakou soudobou hrůzu ještě větší, než byla ta předchozí.
Ta magistrala je skutecne jedna z nejvetsich hovadin spachanych v Praze komunisty. Ale jsme si zcela jisti, ze dnes by se stavet nemohla ? I kdyz jeji pry puvodni ucel, rychly presun lidovych milic, za podpory tanku lidove armady, proti lidu srocenemu na Vaclavaku mimo 1. maje, jiz (pro zruseni milic i armady) nehrozi.