Přesun nádraží znamená devastaci památkově chráněných budov

Source
Nádraží v centru
Publisher
Tisková zpráva
21.08.2006 20:45

Brno – V souvislosti s přestavbou železničního uzlu Brno s nádražím v odsunuté poloze se má zbourat část dvou památkově chráněných budov v areálu městských jatek na ulicích Masná a Porážka. Stavba přerovské tratě na estakádě v úseku Komárovská spojka se přímo dotkne cenných kulturních památek Masná burza a haly Městských jatek od arch. Bohuslava Fuchse z třicátých let minulého století. V případě modernizace uzlu s nádražím v centru by se však do obou památek nijak nezasahovalo.

Brněnské veřejnosti doposud radnice neprezentovala skutečnost, že kvůli odsunu nádraží dojde k částečným demolicím dvou velmi významných stavebních kulturních památek. Funkcionalistické budově Masná burza (Masná 34) bude ubouráno severní křídlo a i poté povede trať v úrovni jejího druhého patra v těsné blízkosti zbytku stavby. Původní administrativní funkce budovy tak bude poté vyloučena. Estakáda také protne střechu velké haly Městských jatek, čímž se významně naruší její kulturně-historická hodnota.
Budova Městských jatek je prostřednictvím Brněnských komunikaci a.s. v majetku města. Masná burza má soukromého vlastníka, pražskou společnost PESTR spol s r.o. Ta v posledních letech investovala do modernizace budovy desítky milionů. V současné době vede Správa železniční a dopravní cesty s.o., jeden z investorů přestavby ŽUB, s touto firmou jednání o odkupu Masné burzy za peníze z rozpočtu projektu. Také se počítá s „odpamátněním“ doposud památkově chráněných staveb.
Výstavbou betonové železniční estakády napříč areálem městských jatek dojde také k narušení genia loci tohoto veřejnosti doposud nepříliš známého areálu. Po zbourání převážné části budov v bývalém továrním areálu Vaňkovka, likvidaci nejstaršího brněnského činžáku U sedmi švábů a devastaci Velkého Špalíčku v minulých letech tak město přichází o další část své kulturní historie.
Odbor památkové péče Magistrátu města Brna ve svém závazném stanovisku z 9. 12. 2005 uvedl, že „pokládá navržené řešení průniku drážního tělesa halou jatek za řešení s nedostatkem respektu k hodnotám chráněného areálu bývalých jatek a má za to, že jde o jednu, nikoliv však jedinou, z možných variant začlenění kulturní památky do nových souvislostí.“ Svatopluk Bartík z koalice Nádraží v centru k tomu říká: „I přes evidentně kritický postoj k této variantě však nakonec úředníci vydali k devastaci kulturních památek souhlas. Podle nás se tak stalo pod politickým tlaku souvisejícím s celým projektem odsunu nádraží.“
5 comments
add comment
Subject
Author
Date
Surrealistický urbanismus
Jan Kratochvíl
21.08.06 09:45
nevim, jak Brnaci posuzuji svuj urbanismus
Jan Sommer
22.08.06 08:52
smutná skutečnost
JirkaV
22.08.06 09:44
No a co
Petr Machač
22.08.06 09:49
Re: No a co
Pietro
22.08.06 12:22
show all comments

Related articles

1 13.11.2016 | Brno station is awaiting reconstruction costing a quarter of a billion
0 24.05.2016 | Brno selected three best studies for the option of a relocated train station
6 19.12.2015 | In the urban planning competition for the Brno South Center, there are 57 proposals
1 15.12.2015 | Alliance Referendum 2016 launched a campaign for the location of the train station in Brno
1 07.09.2015 | Green and Žít Brno do not like the content of the website about the reconstruction of the railway station
2 04.09.2015 | Brno will gradually publish information about the reconstruction of the station
0 03.06.2015 | ÚOHS suspended the proceedings regarding the study on the renovation of the train station in Brno
0 22.04.2015 | SŽDC excluded Helika from the tender for the study on the Brno train station
1 15.04.2015 | Plicka: Let a two-round competition decide about the Brno train station
1 14.04.2015 | Select the author of the study for the train station in Brno may not be completed on time
2 03.03.2015 | Brno will announce a competition for the design of the Southern Center with a train station under Petrov
0 27.02.2015 | The Brno main station forecourt will start being renovated this weekend
0 07.02.2015 | The court rejected the lawsuits of Kotzian, ODS, and ČSSD regarding the timing of the referendum
0 19.12.2014 | Spolek Brno+ wants to repeal the resolution of the councilors regarding the relocation of the train station
1 26.11.2014 | Underka considers the referendum approved in two years to be unfortunate
1 25.11.2014 | The referendum about the station is set to take place in Brno with the regional elections
0 10.11.2014 | SŽDC will compare in detail the variants of the new Brno station
0 07.10.2014 | Brno has committed to purchasing land near Zvonařka for the construction of a train station
0 26.08.2014 | The Brno City Hall has suspended the proceedings regarding the train station
9 22.08.2014 | Activists sue the Brno magistrate over the train station petition
1 19.05.2014 | Brno activists reject both options for the new train station
7 26.03.2014 | Brno councilors want to keep the station in its displaced position
0 07.02.2014 | Experts today presented two variants of the station in Brno
2 17.01.2014 | Activists will launch a campaign for a second referendum on the train station in Brno
1 30.10.2013 | Activists have once again challenged the zoning decision at the station in Brno
0 13.06.2012 | Opponents of the relocation of the Brno train station will send a statement to Brussels
0 05.03.2012 | Brno has its first official document that admits to a train station in the center
0 27.02.2012 | The councilor of the South Moravian Region stood up for the relocation of the train station in Brno
0 09.02.2012 | Czech Railways do not want to sell the land near the train station in Brno for now
2 13.12.2011 | Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru
1 24.10.2011 | S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury
0 26.05.2011 | Primátor: Odsun nádraží v Brně bude mít územní rozhodnutí letos
2 07.09.2009 | Lidovci chtějí měnit projekt přestavby brněnské železnice