Přesun nádraží znamená devastaci památkově chráněných budov
Source Nádraží v centru
Publisher Tisková zpráva
21.08.2006 20:45
Brno – V souvislosti s přestavbou železničního uzlu Brno s nádražím v odsunuté poloze se má zbourat část dvou památkově chráněných budov v areálu městských jatek na ulicích Masná a Porážka. Stavba přerovské tratě na estakádě v úseku Komárovská spojka se přímo dotkne cenných kulturních památek Masná burza a haly Městských jatek od arch. Bohuslava Fuchse z třicátých let minulého století. V případě modernizace uzlu s nádražím v centru by se však do obou památek nijak nezasahovalo. Brněnské veřejnosti doposud radnice neprezentovala skutečnost, že kvůli odsunu nádraží dojde k částečným demolicím dvou velmi významných stavebních kulturních památek. Funkcionalistické budově Masná burza (Masná 34) bude ubouráno severní křídlo a i poté povede trať v úrovni jejího druhého patra v těsné blízkosti zbytku stavby. Původní administrativní funkce budovy tak bude poté vyloučena. Estakáda také protne střechu velké haly Městských jatek, čímž se významně naruší její kulturně-historická hodnota. Budova Městských jatek je prostřednictvím Brněnských komunikaci a.s. v majetku města. Masná burza má soukromého vlastníka, pražskou společnost PESTR spol s r.o. Ta v posledních letech investovala do modernizace budovy desítky milionů. V současné době vede Správa železniční a dopravní cesty s.o., jeden z investorů přestavby ŽUB, s touto firmou jednání o odkupu Masné burzy za peníze z rozpočtu projektu. Také se počítá s „odpamátněním“ doposud památkově chráněných staveb. Výstavbou betonové železniční estakády napříč areálem městských jatek dojde také k narušení genia loci tohoto veřejnosti doposud nepříliš známého areálu. Po zbourání převážné části budov v bývalém továrním areálu Vaňkovka, likvidaci nejstaršího brněnského činžáku U sedmi švábů a devastaci Velkého Špalíčku v minulých letech tak město přichází o další část své kulturní historie. Odbor památkové péče Magistrátu města Brna ve svém závazném stanovisku z 9. 12. 2005 uvedl, že „pokládá navržené řešení průniku drážního tělesa halou jatek za řešení s nedostatkem respektu k hodnotám chráněného areálu bývalých jatek a má za to, že jde o jednu, nikoliv však jedinou, z možných variant začlenění kulturní památky do nových souvislostí.“ Svatopluk Bartík z koalice Nádraží v centru k tomu říká: „I přes evidentně kritický postoj k této variantě však nakonec úředníci vydali k devastaci kulturních památek souhlas. Podle nás se tak stalo pod politickým tlaku souvisejícím s celým projektem odsunu nádraží.“