Ostrava - Prostranství před hlavním nádražím v Ostravě-Přívozu by mělo v příštím roce změnit svou podobu. Řidiči trolejbusů a tramvají se dočkají rozšířené točny. Cestující budou moci před nádražím využít přes sto parkovacích míst. Dominantou prostoru bude věž s hodinami. Podle návrhu ostravského architekta Davida Kotka zde vzniknou také kavárny, obchody i galerie. Obvod Moravská Ostrava a Přívoz zaplatí za úpravy až 50 milionů korun, peníze chce získat z evropských fondů, řekl dnes novinářům místostarosta Jiří Havlíček (ČSSD). "Dostavba nádraží v Ostravě-Svinově je skleněná, hlavní nádraží bude plné, plechové, abychom je od sebe odlišili. Půjde hlavně o estetizaci celého přednádražního prostoru. Vše zůstane de facto při starém, aby se cestující snadno orientovali," vysvětlil ČTK Kotek. Prostranství částečně zakryje nový přístřešek z leštěného plechu, přibudou nové lavičky, odpadkové koše i lampy. Stávající kašna zůstane zachována, jen bude zjednodušena. Asfalt nahradí nová dlažba, nádraží bude přístupné i pro handicapované. "Zatímco dnes mohou lidé parkovat na 60 místech, po dokončení estetizace se zvýší počet parkovacích míst na 102," upřesnil místostarosta. Podle architekta chybí přednádražnímu prostoru uzavřenost, proto by chtěl dostavět novou budovu. Zahrnovala by zastávky pro dálkové autobusy, kavárny, obchody i malou galerii, která připomene autora územního plánu Přívozu - vídeňského architekta Camilla Sitteho. "Dominantou budovy bude věž s hodinami, kterou uvidí lidé přijíždějící po Nádražní ulici. Prostě viditelný orientační bod," dodal architekt z ostravského ateliéru PROJEKTSTUDIO. Podle jeho návrhu se rekonstruují také přilehlé nádražní budovy, které patří Českým drahám. Prosklenou fasádu hlavní budovy doplňuje grafika s motivy oblaků a nápisy Ostrava a Hlavní nádraží. Během dne má fasáda působit zvenku jako neprůhledná stěna, která ale dovnitř propouští světlo a lidé v budově přes ni vidí ven. Po setmění se stěna stává průhlednou a vyniknou na ní oba nápisy. "Je to princip čtyřiadvacetihodinové fasády, který odpovídá nonstop provozu nádraží," řekl ČTK architekt. Podle Havlíčka by měl architekt dokončit studii do dvou týdnů. "Pak nás čeká zadání projektu, vybereme nejúspornější variantu," upřesnil místostarosta. Práce by podle něho měly začít na konci roku rozebráním starého zastřešení prostoru před nádražím, stavební úpravy začnou příští rok na jaře. V budoucnu chce obvod například prodloužit Skladištní nebo Porážkovu ulici, kde vzniknou nové plochy pro zástavbu.