Praha – Výběr informací trojské lávce (dnes bude zřejmě otevřena nová lávka, která nahradí původní konstrukci, která se zřítila v prosinci 2017):
- Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila odpoledne 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po zřícení nahradil lávku částečně přívoz, který nyní nahradí nová lávka.
- Stavba nové lávky začala v listopadu 2019. Letos v dubnu stavebníci dokončili založení lávky a všech pět pilířů, mostovku začali osazovat na začátku června. V srpnu pak namontovali nosné ocelové konstrukce a začali skládat dřevěné části mostovky a zábradlí. Lávka za 150 milionů korun je proti zřícené širší i vyšší. Je 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní dá nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. V případě nutnosti po ní projede i záchranka.
- Stará lávka byla postavena takzvanou předpjatou konstrukcí, kdy jsou například lana zalita v betonu. Nová lávka má obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. Při povodni se u jejích pilířů nebudou nedělat víry. Také má sklopné zábradlí, přes které voda v případě nutnosti lépe přeteče.
- Zřícení lávky řešilo nejen město, které vedle stavby náhrady odškodnilo zraněné 50.000 korunami (další odškodnění v nezveřejněné výši vyplatila pojišťovna), ale také policie. Ta v březnu obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti projektanta lávky Jiřího Stráského a správce, bývalého vedoucího oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Antonína Semeckého. Obžaloba padla letos v únoru, soud se případem začal zabývat v polovině září. Oba obžalovaní vinu odmítají.
- Také zástupci České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) letos v červnu řekli, že obvinění projektanta a správce je diskutabilní. Projektant podle nich nemá žádné nástroje, jak ovlivňovat provozování konstrukce a její údržbu. Správce mostu zase musí zpravidla spoléhat na výsledky práce jiných odborníků.
- Zřícená lávka byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší. Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. Lávka v tomto stavu je k vidění v jednom z dílů seriálu 30 případů majora Zemana (Rukojmí v Bella Vista). V červenci 1981 pak poškozený most strhla další povodeň.
- Stejnou konstrukci a stejného autora jako lávka v Troji mělo i přemostění Labe v Nymburce z roku 1985. Necelé dva týdny po pádu pražské lávky vedení Nymburka stavbu uzavřelo a od června 2018 pod ní nesměly plout lodě. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících, mezitím byla lávka stržena. Od září 2018 v Nymburce funguje přívoz. Návrh na novou lávku připravila společnost SHP - Stráský, Hustý a partneři. Autorem návrhu je opět Jiří Stráský, lávka by měla být hotová příští rok.
- Podle dokumentu, který loni vypracovali odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, je v hlavním městě 275 mostů zařazených do kategorie takzvaných předpjatých mostů (tedy obdobné konstrukce jako trojská lávka). Více než polovina z nich není v dobrém stavu. Jedním z problémů předpjatých mostů je koroze lan. Nejstarším mostem, který je v seznamu, je devítimetrové přemostění na Folimance z roku 1952. Stav jeho nosné konstrukce je špatný. Naopak nejmladší je zhruba dva roky stará Lávka Waltrovka, která je v bezvadném stavu.