Ministerstvo chce do voleb prosadit další změnu stavebního zákona

Publisher
ČTK
27.04.2017 07:55
Czech Republic

Prague

Praha - Ministerstvo dopravy se ještě do voleb pokusí prosadit změnu stavebního zákona, aby bylo možné urychlit výstavbu velkých infrastrukturních staveb. Úřad k tomu chce využít zrychlené řízení a novelu prosadit v Poslanecké sněmovně v prvním čtení. Na dnešním Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Přípravy velkých staveb trvají v průměru déle než deset let. Ministerstvo se snaží prosadit zjednodušené řízení, které by umožnilo sloučit proces ekologického posouzení projektu EIA, územního a stavebního povolení do jednoho řízení.

Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka ale není možné takovou změnu zákona do podzimních voleb i v případě zrychleného procesu stihnout. Novelizaci stavebního zákona nedávno svazu označil jako prioritu pro příští vládu.

V poslední změně stavebního zákona, který nedávnou schválila Sněmovna, se podle Hanáka podařily dvě věci. Zaprvé se občanům zjednodušily povinnosti při ohlašování běžných staveb a zároveň se omezily možnosti aktivistů blokovat stavební projekty. Organizace z Valašska tak ku příkladu nebudou moci blokovat výstavbu v Ústí nad Labem, řekl Hanák.

Přípravu velkých infrastrukturních staveb ale tato změna výrazně neurychlila. Nebyla rovněž splněna podmínka, aby povolování stavby měl na starosti jeden úřad v rámci jednoho řízení, dodal Hanák.

Hanák poukázal i na zpoždění zahajování devíti prioritních staveb, které by se měly začít stavět v průběhu letošního roku. Podle Ťoka situaci u těchto projektů komplikují ekologické organizace. Chystají se napadnout nařízení vlády, které umožnilo těmto stavbám získat ekologické posudky EIA ve zkráceném řízení. Podle Ťoka tak o některých z těchto staveb bude muset rozhodovat až soud.

Vláda loni schválila seznam devíti dopravních staveb, pro které nebude nutné opakovat celý proces posuzování dopadu na životní prostředí (EIA). Problémy s posudky na životní prostředí, které EU nechce uznávat, má v Česku 98 dopravních staveb zhruba za 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU.
0 comments
add comment

Related articles