Magistrála v Praze bude za muzeem v tunelu, kolaps prý nehrozí

Publisher
ČTK
04.04.2008 13:55
Czech Republic

Prague

Praha - Severojižní magistrála, která protíná centrum Prahy, se v budoucnu stane městským bulvárem. Povede pouze za budovou Národního muzea, a to v tunelu. Při stavebních pracích podle radního Radovana Šteinera (ODS) kolaps dopravy ve městě nehrozí. Podmínkou jejich zahájení je, že bude uvedena do provozu severozápadní část vnitřního automobilového okruhu mezi Malovankou a křižovatkou Pelc-Tyrolka a jižní část vnějšího obchvatu mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí.

    Magistrála přijde ve středu města o dva jízdní pruhy. Místo nynějších tří v každém směru bude mít dva. "Řidiči budou moci centrum objet po městském okruhu a magistrála se stane městskou třídou," řekl dnes ČTK Šteiner. Kapacita silnice by se snížila ze současných 85.000 na 50.000 automobilů denně. Celý prostor by se podle městských politiků "zlidštil".
    Podle dnešního Deníku se na převedení magistrály pod zem dohodly vláda, ministerstva kultury a dopravy a magistrát v souvislosti se společnou podporou opravy Národního muzea a jeho propojení s budovou někdejšího Federálního shromáždění. Memorandum k tomu bude podepsáno 29. dubna.
    Plán na převedení magistrály za muzeum magistrát představil před třemi lety. Cílem je propojit Václavské náměstí s muzeem a pěším bulvárem s Vinohradskou třídou. "Vrátí se prvorepublikové korzo mezi Vinohradskou a Václavským náměstím," řekl dnes ČTK radní Prahy 1 Filip Dvořák (ODS). Lidé podle něho nebudou muset "ostudně zalézat do nory", tedy podchodu, jako je tomu nyní.
    Případné dopravní komplikace při stavbě tunelu budou záviset podle radního na tom, jak bude připravena. Radnice Prahy 1 bude prosazovat to, aby se pracovalo čtyřiadvacet hodin denně a výstavba trvala co možná nejkratší dobu, uvedl Dvořák.
    Z přesunu magistrály bez vyřešení dopravy mezi čtvrtou a pátou městskou částí, tedy mezi levým a pravým břehem Vltavy, má obavy Praha 2, řekl dnes ČTK místostarosta Václav Vondrášek (ODS). "Velmi se toho bojíme, zahustí to dopravu v navazujících komunikacích, že to nebude k žití," uvedl Vondrášek. Podle něho schází další most přes Vltavu, aby nejezdilo tolik aut přes Prahu 2. Magistrála by podle něj také neměla mít výjezdy na navazující komunikace, jako je Ječná nebo Žitná.
    Zklidnit dopravu by přesun magistrály měl naopak podle městského radního Martina Langmajera (ODS). Zúžení na dva pruhy by podle něj mělo způsobit to, že na magistrálu bude vjíždět méně automobilů. Pomoci by měla také výstavba pankráckého centra, kam se podle něj přesune ze středu města až 70.000 pracovních míst.
    Odborníci v minulosti vypracovali dvě možnosti zrušení magistrály před muzeem. Podle jedné by vedla za budovou po povrchu, podle druhé v tunelu. Dále se zabývali podpovrchovou variantou. Silnice by měla být pod zemí v úseku mezi náměstím I. P. Pavlova a Hlavním nádražím. "Půjde o jakýsi tubus či kolektor, který bude zavěšen a odpružen, což minimalizuje vibrace a hluk," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
    Náklady na rekonstrukci muzea se odhadují na 4,5 miliardy korun. Náklady na výstavbu tunelu podle Hanzelky nepřesáhnou deset miliard korun, budou se na nich podílet všechny úřady. Předpokládá se, že ministerstvo dopravy, respektive Státní fond dopravní infrastruktury, dá čtyři až osm miliard, sdělil mluvčí ministerstva.
    Stavební práce by měly začít někdy v roce 2011. Potrvají podle odhadů dva až tři roky. Samotná oprava budovy muzea by prý bez vyřešení dopravy v okolí neměla smysl.
    Převedení severojižní magistrály nebudou jediným zásahem do vzhledu této části centra. Praha 1 prosazuje přestavbu celého Václavského náměstí podle studie atelieru Cigler Marani Architects, který před třemi lety zvítězil v soutěži na novou podobu náměstí. Návrh rozšiřuje chodníky na dvojnásobek a na náměstí přidává dvě aleje stromů. Automobilovou dopravu snižuje na nutné minimum, například zásobování. Snižuje také počet stánků.
    Radní Prahy 1 podle Dvořáka brzy projednají návrh na zadání projektu pro úpravy spodní části prostoru od Můstku po Vodičkovu a Jindřišskou ulici.
    V oblasti chystají investoři podle radního masivní výstavbu a opravy současných domů. Radnice po nich bude chtít, aby se na úpravách vzhledu náměstí finančně podíleli stejně jako investor Palladia, který předláždil náměstí Republiky.
    Přestavba horní části náměstí bude možná až potom, co tam bude postaven podzemní tunel pro inženýrské sítě a podzemní garáže, které jsou velmi potřebné, uvedl Dvořák. Po přestavbě magistrály a výstavbě garáží by byl posledním krokem případný návrat tramvají na Václavské náměstí. Radnice Prahy 1 navrhuje jejich vedení mezi Vinohradskou a Jindřišskou s Vodičkovou. Dříve se uvažovalo o protažení linek až na Můstek, i o výstavbě trati v Opletalově ulici.
    Tramvajová trať na Václavském není takovou prioritou městské části, jako například byla trať na Barrandov pro Prahu 5, řekl Dvořák. Radnice první městské části ale chápe, že je potřebná z pohledu celého města, protože za současnou trať v Ječné ulici v tomto směru prakticky neexistuje žádná náhrada.
0 comments
add comment

Related articles