Praha – Lanovku z pražské Podbaby do Bohnic navrhnou architekti z londýnského studia William Matthews Associates. Uspěli v architektonické soutěži, kterou na návrh tří stanic a pěti podpěr lanové dráhy vypsal pražský dopravní podnik (DPP). ČTK o tom informovala mluvčí podniku Aneta Řehková. Lakovka má zajistit přímé spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6.
"Vítězný návrh William Matthews Associates, který má zkušenosti i s londýnskou lanovkou, nejvíce zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Doufám, že již za několik let se budeme moci svézt tímto elegantním dopravním prostředkem," uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Vítězné studio kromě londýnské lanovky navrhlo například modernizaci nádraží London Bridge.
Vítězný tým návrh připravil ve spolupráci s Boele Architects a Expedition Engineering a za podpory konzultantů DCSA a Agile CE. Za vítězství získá 1,8 milionu korun a nyní bude s DPP spolupracovat na projektové dokumentaci stavby. Na druhém místě soutěže skončil český ateliér ov architekti ve spojení se studiem Olgoj Chorchoj a na třetím rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck. Do soutěže se přihlásilo 23 zájemců, do finále postoupilo pět, kteří následně zpracovali soutěžní návrhy.
Návrh podle poroty komplexně zapojuje prvky lanové dráhy do prostředí, které zahrnuje mimo jiné i přírodní park Trojská kotlina. "Návrh jemně vstupuje do tohoto fascinujícího prostředí kompaktně navrženými stanicemi, jejichž střechy se průběžně proměňují a reagují na bezprostřední okolí, a také návrhem jednoduchých pylonů, které v rámci jedné formy elegantně integrují veškerou potřebnou technickou infrastrukturu," okomentovali svoji práci samotní autoři.
Porotě soutěže předsedal nizozemský architekt Arjan Dingste, dále v ní zasedli německá designérka Christiane Bausback a z českých odborníků designérka Henrieta Nezpěváková, architekt Patrik Kotas a architekt Ivan Němec. V porotě byli i zástupci města a dotčených městských částí.
Lanovka má zajistit chybějící přímé propojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať s novým mostem v Troji. Na více než dvoukilometrové dráze město plánuje stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Má být schopná za hodinu přepravit až 2300 lidí. Odhad nákladů na výstavbu jsou podle dřívějších informací dvě miliardy korun.