Otevřený dopis Mirko Bauma ministru dopravy v kauze kladenského nádraží
Vážený pane ministře, milý pane Kupko!
Již podruhé se setkáváme cestou dopisu a i tentokrát jde o záchranu historicky cenného objektu, budovy nádraží v Kladně ohrožené demolicí. Pravděpodobně žádná kulturní epocha evropské stavební aktivity nedosáhla větší estetické homogenity, než tomu bylo v případě veřejných staveb rakouskouherské monarchie. Od Černovic v Bukovině až po severoitalský Terst najdeme v budovách poštovních úřadů, škol, špitálů, kasáren a nádraží stavby navzájem příbuzné svou věcnou architekturou a zpočátku i unifikací svého zařízení. Evropskou meziválečnou modernou často frekventovaný pojem „funkcionalismus" dosáhl právě ve stavbách tohoto typu svého největšího rozkvětu, a to stranou hlučných proklamací a s nenápadnou samozřejmostí. Thonetova židle, telegraf a telefon na kliku sice musely časem ustoupit tlaku modernizace, architektura ale ojediněle přežila a tvoří dodnes nenápadnou, přesto ale důležitou část toho, co jsme si zvykli nazývat Evropou. Kladenské nádraží (právě tak jako nedávno příkladně renovované nádraží Praha - Vršovice) je téměř školním příkladem „zlaté éry" rakouskouherských železnic. Jeho demolice by byla nenahraditelnou a našim potomkům těžko vysvětlitelnou ztrátou.
V dokonalé úctě Váš, Prof. Mirko Baum, Hauptstrasse 112A, D-52159 Roetgen 6. března 2024