Jihlava – Jihlava chce zlepšovat vzhled venkovních prostranství, včetně reklam, výloh, restauračních zahrádek nebo venkovních dvířek elektrických rozvaděčů. Problémy zjištěné v posledním roce radnice shrnula do takzvané kartotéky vizuálního smogu. Počítá s tím, že změny k lepšímu budou postupné. Nejdřív si chce město "zamést před vlastním prahem", tedy udělat pořádek na vlastním majetku. ČTK to dnes řekl náměstek primátorky Vít Zeman (Žijeme Jihlavou!).
Pronajímatelé městských domů by podle náměstka například neměli zalepovat celé výkladní skříně nebo okna. "Kde budeme obnovovat smlouvy, tam už je na to chceme upozorňovat," řekl Zeman. Město také nabídne manuál pro označování provozoven. Způsob, jakým se teď některé obchody v centru prezentují, podle náměstka spíš odrazuje. "Pokud ukážeme, jak to může vypadat a jak na to, tak věříme, že mnoho provozovatelů po tom sáhne rádo," uvedl.
Radnice podle náměstka pro letošek původně plánovala také to, že se výše nájemného za plochu pro restaurační zahrádky bude odvíjet od jejich vzhledu. Kvůli nynější těžké situaci restauratérů způsobené epidemií s takovými změnami počítá až na příští rok. Podnikatelé by se nové podmínky ale měli dovědět co nejdříve. "Aby třeba neinvestovali do zařízení, které by potom chtěli předělat," řekl.
"Nutné bude také vytvořit databázi povolené reklamy na majetku města, čímž se určí i přesný počet a místo reklam nepovolených," uvedl Zeman. Město už neobnovuje smlouvy, na jejichž základě se reklamní poutače objevovaly na sloupech veřejného osvětlení.
Nevhodné bloky reklam jsou podle radnice ve městě například v Havlíčkově ulici, kde je památkově chráněné obilní skladiště. Problém je podle radnice věšení reklam na ploty podél silnic, mnohdy bez vědomí vlastníků, jako třeba v Pávovské ulici.
V krajské Jihlavě bydlí 50.000 lidí, její centrum je městskou památkovou rezervací.