Evropská komise čeká na argumenty k tunelu mezi Prahou a Berounem

Publisher
ČTK
16.11.2009 09:50
Czech Republic

Beroun

Beroun
Beroun - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech připravuje argumenty pro Evropskou komisi, které mají podpořit poslední navrženou trasu 25kilometrového železničního tunelu z Prahy do Berouna. ČTK to řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Díky stavbě za 33 miliard korun by se měla cestujícím zkrátit cesta mezi Berounem a hlavním městem na deset minut, nyní je to přes půl hodiny.

    "Do konce roku připravujeme přehodnocení pro Evropskou komisi, tak abychom mohli příští rok zahájit proceduru žádosti o příspěvek EU z Operačního programu Doprava. Takže zatím všechno běží podle harmonogramu," uvedl Halla.
    Mladá fronta Dnes nedávno napsala, že Evropské unii se zdá stavba za 33 miliard drahá a mají se hledat možnosti, jak ji zlevnit. Podle Hally by se však výše investice měnit neměla. "Ta částka tam v podstatě nehraje roli, jde jen o to posílit pomocí vídeňské agentury argumenty pro tuto variantu," uvedl. K poslední trase tunelu se podle něj dospělo zcela logicky, protože vést ji přes obytné části není možné.
    Tunel se má začít budovat v roce 2012 a hotov by měl být do roku 2018. "Co se týče územního rozhodnutí, je pro nás stěžejní poslední novela stavebního zákona, podle níž nemusíme jednat s majiteli pozemků, jichž se tunelová stavba bezprostředně nedotýká," poznamenal Halla. SŽDC má již dohodu se všemi 12 dotčenými obcemi včetně Prahy o změně územního plánu. "To už je předjednáno, takže doufáme, že se to podaří," dodal mluvčí.
    Stavbu tunelu velmi vítá berounský starosta Jiří Besser, který se v minulosti jednání kolem její podoby účastnil. "Ten projekt se připravuje od roku 1995, já jsem byl u úplně prvních jednání. Prošlo to obrovským vývojem, tunelových tras bylo devět, tahle byla vybrána jako nejjednodušší," podotkl.
    Podle něj všichni aktéři dělají maximum pro to, aby tunel vznikl. "Samozřejmě to podporujeme, protože spojení Berouna s Prahou by bylo pro lidi mnohem pohodlnější. Vlak dojede v Praze podstatně dál než autobusy, nemusí v mnoha případech dojít k návaznosti na MHD," dodal starosta.
    V současnosti trať z Prahy do Berouna vede podél Berounky a je na ní 11 zastávek. Maximální povolená rychlost vlaků je 80 kilometrů za hodinu. Tunel by trať zkrátil o deset kilometrů a jezdit by se po ní mohlo rychlostí až 300 kilometrů v hodině.
    Beroun chce v souvislosti s chystanou modernizací železničního spojení do Prahy v příštím roce vybudovat u nádraží záchytné parkoviště P+R (Park and Ride) s kapacitou 184 míst. Celkové náklady představují téměř 17 milionů korun, schválený příspěvek ze strukturálních fondů činí 6,6 milionu.
0 comments
add comment