Berlín - Kapacita rozestavěného berlínského Letiště Willyho Brandta zřejmě po dokončení nebude stačit dopravním požadavkům německé metropole. Na dnešním jednání dozorčí rady letiště to podle televize ARD uvedl šéf vzdušného přístavu Hartmut Mehdorn. Pro Letiště Willyho Brandta to znamená další v řadě problémů - letiště mělo být už dva a půl roku v provozu a náklady na jeho stavbu výrazně překročily plánovaný rozpočet. Nové letiště na jižním okraji německé metropole by mělo ročně odbavit 27 milionů pasažérů a mělo by nahradit dosavadní berlínská letiště Tegel a Schönefeld, která již technicky nevyhovují. Mehdorn ale dnes uvedl, že už v loňském roce prošlo oběma nyní provozovanými berlínskými letišti 26 milionů cestujících a očekává se, že tento počet v příštích letech nadále poroste. Odborníci jsou přitom přesvědčeni, že se nepodaří Letiště Willyho Brandta otevřít dřív než v roce 2017. To by znamenalo, že už v okamžiku zahájení provozu nebude nové letiště kapacitně vyhovovat potřebám Berlína. Mehdorn proto dnes požádal dozorčí radu nového letiště, aby uvolnila dodatečných 779 milionů eur (21,4 miliardy korun) pro rekonstrukci terminálu letiště Schönefeld. Ten by se měl stát součástí areálu Letiště Willyho Brandta a sloužit pro potřeby nízkorozpočtových aerolinek. Kapacita nového letiště by se tím zvýšila o pět až deset milionů cestujících ročně. Mehdorn zároveň žádá dozorčí radu letiště o poskytnutí 1,1 miliardy eur nad rámec dosud schváleného rozpočtu ve výši 4,6 miliardy eur (126,3 miliardy korun). Peníze podle něj musí vedení letiště získat do konce roku, jinak se práce na stavbě zastaví. Dozorčí rada, v níž zasedají zástupci Braniborska, Berlína a spolkové vlády, se zatím k Mehdornovým požadavkům nevyjádřila. Braniborští představitelé ale podle deníku Potsdamer Neue Nachrichten už předem upozorňovali, že nejsou ochotni dát do stavby letiště další peníze, pokud nebude stanoven pevný termín otevření vzdušného přístavu a pokud nedostanou záruky, že tento termín bude dodržen. Letiště Willyho Brandta, které by mělo být po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichově třetím největším německým vzdušným přístavem, mělo být v provozu od podzimu 2011. Kvůli problémům s protipožárním zabezpečením a dalším stavebním nedostatkům už byl termín otevření čtyřikrát odložen. V současnosti žádné pevné datum zprovoznění stanoveno není. S odkládáním zahájení provozu rostou i náklady na vybudování letiště. Původní rozpočet činil zhruba 2,5 miliardy eur (68,6 miliardy korun), při zohlednění současných Mehdornových požadavků by se celková částka nakonec mohla dostat na 6,5 miliardy eur (178,4 miliardy korun).