Most přes Velký Belt je dodnes jedním z nejdelších svého druhu

Publisher
ČTK
13.06.2023 07:25
Danemark

Copenhagen


Kodaň/Praha – Most přes průliv Velký Belt, který byl otevřen 14. června 1998, způsobil v Dánsku téměř revoluční změny v dopravě. Osmnáct kilometrů dlouhá stavba nabízející silniční i železniční spojení mezi ostrovy Sjaelland a Fyn se záhy proměnila v nejvýznamnější dopravní tepnu země. Most byl v době svého otevření svým rozpětím 1,6 kilometru nejdelším visutým mostem v Evropě a druhým nejdelším svého druhu na světě. Dnes mu patří šesté místo.


Moderní mostní konstrukce má tři díly – vysoký most, nízký most a tunel. Jestliže dříve trvala jízda z pevninského Dánska na Sjaelland automobilovými nebo železničními trajekty 75 minut, po otevření mostu na ujetí stejné vzdálenosti stačí řidičům jedoucím rychlostí 110 kilometrů v hodině pouhých deset minut. Odvrácenou tváří přemostění se stal fakt, že o práci přišly stovky zaměstnanců dánské trajektové dopravy.

První železniční trajekty zahájily provoz na této trase v roce 1883, o 50 let později začaly kyvadlové trajektové dopravy přes průliv Velký Belt využívat také automobily. Výstavba mostu začala v roce 1988, oproti původnímu plánu trvala o čtyři roky déle a náklady dosáhly dvojnásobku předpokládané částky. Dnes je druhým nejdelším svého druhu v Evropě, po loni otevřeném 2023 metrů dlouhém mostu přes Dardanely, který je i nejdelší na světě.
0 comments
add comment

Related articles