Velké značky míří do centra Brna, ceny nemovitostí zatím nerostou
Source Lukáš Sapík
Publisher
BRNO - Mezinárodní značkové řetězce prodejen se čím dál častěji poohlížejí po prostorách v centru jihomoravské metropole. ČTK o tom informovala společnost Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B), která se pronájmu obchodů právě v centrech měst věnuje. Podle ní z toho těží majitelé nemovitostí, zákazníci i město. Realitní makléři jsou ale opatrní. Vliv na ceny nemovitostí ve středu Brna tento trend podle nich zatím nemá. Doba, kdy se brněnské obchody a služby koncentrovaly v nákupních zónách na periferiích, přesto může být podle odborníků brzy pryč. Zvučná jména z oboru módy nebo restauratérství si teď hledají své nové zákazníky v městských centrech. Hlavními faktory jsou kupní síla obyvatel, povědomí o světových značkách nebo dostatečná nabídka kvalitního zboží. "Centrum Brna dnes již tyto náročné požadavky splňuje a stává se atraktivní destinací," řekl ČTK Jan Kotrbáček z C&W/H&B. Brněnští realitní makléři jsou ale opatrnější. Doba, kdy bude město splňovat všechna náročná kritéria, je podle nich ještě daleko. Současný zájem velkých společností se tak do skutečného realitního trhu zatím příliš nepromítá. "Ceny obchodních prostor zatím nijak výrazně nestoupají. Vzestupný trend je dlouhodobý, ale zpomaluje se," vysvětlil specialista na komerční plochy Petr Nečas. Dodal, že obchod v centru, který se blíží ideálu, vyjde dnes asi na 20.000 korun za metr čtvereční ročně. Podle Kotrbáčka bude trend velkých značek v centru pokračovat i v následujících letech. V první polovině příštího roku se do jihomoravské metropole chystá například módní dům Zara. Oblečení této značky je zatím v Česku k dostání jen v Praze. "Není to ale jediný zájemce," dodal Kotrbáček s tím, že má C&W/H&B seznam společností, které plánují vstoupit na brněnský trh a momentálně hledají vhodné a kvalitní lokality. "Brno má samozřejmě o další obchodníky zájem a je připraveno pomoci například i s případnými problémy v souvislosti s pozemky," uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára. Podle něj už taková situace v minulosti mnohokrát nastala. Jedním z posledních příkladů je obchodní galerie Vaňkovka, která vyrostla letos v sousedství užšího centra města. Podle analýzy, kterou Brno zadává každé tři roky, zabíraly ve městě v roce 2003 obchody asi 513.000 metrů čtverečních. To je jedenkrát tolik jak v roce 1997. Další takový průzkum plánuje magistrát na příští rok.