Katarská princezna dopřává spoluobčanům to nejlepší umění

Publisher
ČTK
03.05.2014 11:55

Dauhá - Katar v poslední době investuje ohromné sumy do moderního umění. Mecenáškou je emírova sestra princezna Majása, díky níž mohl Američan Richard Serra vztyčit v poušti sousoší Východ-Západ/Západ-Východ a Brit Damien Hirst zase před nemocnicí v Dauhá soubor soch znázorňujících nitroděložní vývoj člověka. Princezna a její muzejní nadace však naráží na konzervativní společnost a některé projekty musela zrušit, napsala agentura AFP.
Princezna Majása, nejvlivnější osobnost současného umění
    Hodinu cesty autem z Dauhá, na západním pobřeží Kataru, vztyčil čtyřiasedmdesátiletý Serra čtyři kovové stély vysoké od 14,7 do 16,7 metru. Princezna za ním jednou přišla v Dauhá a řekla mu: "Měl byste vytvořit krajinu." Když se Američan nechápavě zeptal jakou krajinu, odpověděla: "Poušť". Slavný americký umělec, který říká, že v jeho zemi "je umění až za fotbalem a zábavou", nabídky využil. Práci pro Katařany přirovnává k zakázkám Medicejů ve Florencii. Princezna nedávno zahájila v Kataru jeho výstavu.
    Stejně jako jeho představila loni katarské veřejnosti Hirsta. Před nemocnicí na předměstí Dauhá dodnes stojí soubor jeho děl znázorňující vývoj lidského plodu.
    Londýnský časopis Art Review loni šajchu Majásu označil za nejvlivnější osobnost současného umění. Princezna prý na trhu s uměleckými předměty ročně utratí miliardu dolarů. Její nadace katarských muzeí (QMA) to nikdy nepotvrdila, avšak daleko od pravdy to nebude. Obraz Hráči karet od Paula Cézanna například princezna pro Katar zakoupila za 250 milionů dolarů (pět miliard korun).
    QMA také oslovila největší architekty pro výstavu uměleckých muzeí, jichž bude mít příští rok Katar pět, což je na zemi se necelými dvěma miliony občanů rekordní počet.
    Šajcha ale doma naráží na společnost, která se svých tradic nevzdává lehce. QMA musela loni v říjnu nechat z nábřeží odstranit ohromné sousoší, v němž Ádil Abdassamad zvěčnil hlavičku Zinédina Zidana proti Italovi Markovi Materazzimu při finále mistrovství světa z roku 2006. Proti dílu protestovali kritici, podle nichž islám zakazuje idolatrii a znázorňování lidí i zvířat.
    Kdo chce vidět "Serru" v poušti, musí si za ním dojet terénním vozem. Hirstovy sochy zase byly několik týdnů po instalaci v lednu zakryty plachtami. "Myslím, že to konzervativní chování je spíš obranou proti neznámému," říká ředitel umělecké galerie v Dauhá Tárik Džajda. Příští generace podle něj už s tímto uměním problémy mít nebude.
0 comments
add comment

Related articles