B.I.G. v Galerii Jaroslava Fragnera

Publisher
Daniel Němeček
01.12.2006 10:40
Galerie Jaroslava Fragnera představuje další významné mladé architekty. Tentokrát je to kodaňská architektonická kancelář Bjarke Ingels Group - B.I.G.

Po pěti letech úspěšné praxe studia PLOT, které dvakrát získalo Cenu mladých architektů, Zlatého lva v Benátkách a již podruhé bylo nominováno na Cenu Miese van der Rohe, se její zakladatelé Bjarke Ingels (1974) a Julien de Smedt (1975) rozhodli pro samostatnou tvorbu. Zatímco Julien De Smedt zvolil komornější ateliér, ambiciózní Bjarke Ingels sestavil dnes již šedesátičlenný tým odborníků zabývajících se urbanismem, výzkumem a developmentem. V den otevření výstavy proběhla i přednáška za účasti Bjarke Ingelse.

Chodit po výstavách architektury je věc nesmírně dobrodružná. Mnohdy jde o akci doslova pátrací. Lze říci, že ani na B.I.G. tomu není jinak. Jakmile vstoupíte do výstavního sálu, ocitnete se v zemi modelů a blikajících LCD panelů. Tuto krajinu prostě musíte objevovat. A je to objevování radostné.
Každého bezesporu uchvátí především modely staveb. Není to snad zpracováním, které se řadí opravdu mezi špičku, ale spíše svým tvarem a výrazem. V našich poměrech jsme si už tak nějak zvykli na pravé úhly uspořádané do rovných, čistých krabiček - popřípadě různé bubliny vydávající se za organickou architekturu. V tomto směru je setkání s architekturou B.I.G. opravdu odlišné. Ale zajímavá je i geneze návrhů. Myšlenky, které se rodí z prostých pohnutek nebo otiskují duši místa, a zároveň naplňují lidské touhy po městských prostorech a kvalitním životním stylu.

Hned proti vstupu návštěvníka zaujme model stavby REN. REN je návrh budovy, která obsahuje hotel, sportovní a konferenční centrum pro Světovou výstavu 2010 v Šanghaji. Řešení představují dvě budovy splývající v jednu. První budova, vystupující z vody, je věnována tělesným aktivitám a obsahuje sportovní a plavecké centrum. Druhá budova, vyrůstající ze země, je věnována duchu a vzdělávání, obsahuje konferenční centrum a jednací sály. Obě budovy se setkávají v hotelu s kapacitou 1000 pokojů a tvoří čínský znak pro "svět", jednoznačně rozpoznatelnou dominantu Světové výstavy v Šanghaji.

Obě budovy dohromady tvoří zároveň věž a oblouk. Oblouk vytváří nádvoří určené pro setkání a různé aktivity, které se nachází přesně v hlavní ose výstavního areálu nad řekou HuangPu. Nádvoří je kryté, chráněné před deštěm, ale otevřené slunečnímu světlu, které sem ráno přichází z východní strany a večer od západu. Budovy bazénu a konferenčního centra pokrývají rozlehlá nádvoří, která vytvářejí kontinuální veřejný rekreační prostor podél řeky. Kulaté otvory a světlíky přivádějí do poslucháren a k bazénům světlo a postupně se směrem od řeky zahušťují, až se promění v zářící okna a terasy hotelových pokojů.

Jiným příkladem může být "městské pohoří" BAT, které je úžasnou ukázkou postupu tvorby B.I.G. Můžeme si představit maximálně zahuštěnou multikulturní čtvrť ve městě, které se bojí výšek, v zemi, která se bojí všeho cizího?

Baterie je projekt, jehož tématem je integrace. Snaží se usnadnit kulturní integraci muslimské a dánské kultury tím, že začlení první mešitu, postavenou na dánském území, do centra komplexu, který obsahuje byty, obchody, zařízení pro volný čas a sport. Snaží se svést dohromady tři nespojité čtvrti Islandsbrugge, Amagerbro a Ørestad a vytvořit jediné centrum městského života. Konečně, je to i pokus o fúzi krajiny a architektury, zástavby a městské topografie umělých hor, údolí, útesů a jeskyní. Architektura, která není svázaná žádnými stylistickými pravidly - otevřená tvorbě nových asociací z celého architektonického spektra. Babylonská věž se zřítila v důsledku zmatení jazyků. Nové vrcholky Baterie se budou tyčit do výše právě díky multikulturní rozmanitosti náboženství, činností a architektury.

Velkým lákadlem je pro našince soutěžní projekt na návrh budovy Národní knihovny v Praze. Bjarke Ingels se soutěže neúspěšně zúčastnil, ale výsledek práce jeho týmu je více než zajímavý. Tvar budovy, která nabízí pohled na všechna známá panorama Prahy, a zároveň je sídlem vědomí a svědomí národa, nenechá klidným asi žádného návštěvníka. Hra s měřítkem a monumentální výraz je fascinující. Zároveň je to impuls, který přichází zvenčí. Nezaujatý pohled, jenž říká, že obohatit český horizont o nové dominanty nemusí být zas až tak špatné.

Obohatit své horizonty můžete až do 17.12.2006 ve Fragnerově galerii v Praze.
1 comment
add comment
Subject
Author
Date
Výstava
Jan Kratochvíl
08.12.06 09:33
show all comments

Related articles