Železniční nádraží Bílina

Železniční nádraží Bílina
Architect: Jan Šrámek
Projektant:SÚDOP Praha
Address: Nábřeží 466, Mostecké Předměstí, Bílina, Czech Republic
Project:1963
Completion:1968


Anotace
Budova se nachází severně od historického jádra města. Nádraží je situováno v blízkosti ulice Bílinská. Třem spojeným hmotám dominuje odjezdová hala. Návrh od J. Šrámka ze SÚDOPu Praha byl dokončen v roce 1968. V roce 2009 proběhla výrazná přestavba.

Dějiny
V souvislosti s přeložením železnice v důsledku rozpínání povrchových dolů mezi Oldřichovem u Duchcova a Mostem byla v roce 1968 pro město Bílina navržena nová budova železničního nádraží.

Historický vývoj
Budova je doplněna na severu nižším podélným křídlem, které bylo určeno pro provoz pošty. Na jižní straně byla doplněna budovou s restaurací a byty pro zaměstnance ČSD, která byla demolována v roce 2009.

Popis
Objekt nádražní budovy je symetrický, se střední odjezdovou halou. Boční křídla tvoří zázemí pro pracovníky drah. Bruselský styl je patrný jak na vnější podobě objektu, tak na detailech v interiéru zhotovených z chromu, skleněných tvárnic a kamene. Odbavovací budova nádraží se nachází v severní části města Bíliny. Objekt má jednoduchou kubickou hmotu, nejreprezentativnější součástí je uliční (východní) průčelí. Hlavním prvkem uličního průčelí je prosklená stěna, rámovaná zešikmeným předstupujícím subtilním betonovým rámem. Prosklení je členěno na jednoduchá obdélníková pole. Na dolní straně rámu je osazen nápis „BÍLINA“, složený z jednotlivých plechových písmen, a elektrické hodiny. Pod tímto rámem se v přízemí nachází prosklená stěna s výlohami a vstupními dveřmi, dělenými sloupy, obloženými travertinem. Fasáda kolem rámu je obložena tmavě šedivými glazovanými dlaždičkami. Uprostřed vrchní římsy se nachází bronzová plastika okřídleného kola. Celková kompozice působí dynamickým dojmem. Průčelí směrem ke kolejím je podobně jednoduché jako průčelí uliční – do jednolité plochy s tmavě šedými dlaždičkami je vsazena prosklená stěna z ocelových profilů.

Popis památkové hodnoty
Ve výrazu bílinského nádraží se silně odráží tzv. bruselský styl. Charakteristická pro tento styl je geometrická hravost a experimentování s možnostmi materiálů, to je patrné hlavně u podoby uličního průčelí (rámovaná subtilním předstupujícím betonovým rámem) a zpracování podhledu i stěn nádražního foyer. Budova je doplněna dobovými výtvarnými díly – stylizovaným městským znakem, motivem fontány jako symbolem lázní a v neposlední řadě okřídleným kolem, které korunuje čelní fasádu. Odjezdová hala je součástí souboru nových železničních nádraží na přeložce (Oldřichov u Duchcova, Duchcov, Bílina, Most, Třebušice, Kyjice, Jirkov zastávka a Chomutov město), kdy za nejhodnotnější se dá označit právě Bílinské nádraží spolu s Duchcovem a Mostem.
0 comments
add comment

more buildings from Jan Šrámek