Byl jsem se tam podívat krátce po otevření. Začnu tím negativním. Investor zatím tento úžasný dům neumí využívat. Od silnice je pouze jedna nevýrazná směrovka a i při příjezdu nemá člověk pocit, že by byl nějak očakáván, natož vítán. Přestože na internetu se to píše jinak, tak uvnitř se dostanete pouze do jedné místnosti a jakákoliv snaha o něco více se nesetkává s pochopením, slečny za pultem jsou usměvavé, ale velmi rozpačité.
Snad se to časem zlepší, protože samotný dům je úžasný. Pleskot opět potvrdil své mistrovství.
...proč je ta střecha tak komplikovaná a navic z nevkusného vlnitého plechu ? ee
je to zbytecné.
stačila krasná čistá šikmá a vznášející se deska se světliky.
co se týče dřevěného pojeti - nic velkolepě originalniho, ale alespoň takto je to fajn.
nevim, jestli je pleskot "mistr české architektury" , i přesto je dům vcelku pěkný.
taky se mi to líbí, právě ta střecha je na tom to nejlepší :-P četla jsem o tom v časopisu Koncept 1/08, je to tam detailně rozebraný včetně rozhovoru s autorem a dalších návrhů
vichu - ak by si naozaj typoval na juh od viedne a nie na juh od brna, da sa to chapat ako velky kompliment tej stavbe. vseci vieme, kde je vseobecne architektura rakuskych vinarskych domov.
mna naopak zaujala najma ta strecha. rad by som to videl a hlavne v tom dazdi, musi to byt fantasticke. a nevzhladny vlnkovaty plech? obzvlast pri takomto kreativnom sposobe pouzitia mi to pride ako apriori postoj.
Jak ostatne casto, strecha v tomto pripade dela barak. Rozdil mezi touto strechou, sjednocujici jeji statiiku, konstrukci a ucel, v jeden vytvarny vyraz, z venku navic vybavujici geometrii obklopujicich vinohradu (vztahovost k mistu) a zde vyse nabizenou "krasnou čistou šikmou a vznášející se deskou se světliky" je rozdil mezi architektem Pleskotem a taky architekty.
Volba drevene technologie dodava vnitrku stavby prekvapive snesitelnou"lehkost byti".
"Nevkusný vlnitý plech"? Glenn Murcutt et al would disagree (nektere z nejkrasnejsich staveb australskeho venkova, starych i novych, jsou zvenku zcela vyhradne pokryty vlnitym plechem).
...autor nevysvětluje volbu toho konstrukčně kostrbatého zastřešení jinak než pouhým odkazem na to, že umožňuje "měkkou modelaci světla, příznivé proudění vzduchu a efektní viditelné vedení vody."
Jako fanda high-tech estetiky jsem sice nakloněn kdejaké konstruktérské skopičině, ale v tomhle případě mi připadá, že si - jak říkají herci - architekt pro větší efekt utírá nos židlí. A ten vlnitý plech tomu nasazuje korunu! Ne snad proto, že by to byl nutně brakový materiál, nýbrž proto, že už tak tvarově dosti neukázněnou konstrukci při bližším pohledu dále opticky rozbíjí a působí vysloveně rušivě. Naproti tomu při pohledech z větší dálky výška vlny zbytečně násobí stavební výšku celé střešní konstrukce, takže se namísto efektu "lehkého vlnění krajinou" oku nabízí podívaná na hřmotnou, konstrukčně zbytečně náročnou platformu, která působí, jako by měla dům pod sebou zavalit.
Docela chápu, že když ta věc vznikala v modelu, nejspíše všechny při pohledu shora zaujaly zvlněné plechové "stuhy" připomínající svažitá pole Pálavy. Ovšem tento jediný efektní pohled na střechu, kde se zdá celá věc dávat jakýs takýs smysl, je v reálné situaci umožněn pouze ptákům a propagačnímu fotografovi. Všem ostatním lidem zůstane navždy nedostupný...
...patrně patřím mezy ty "takyarchitekty ", když nechápu potřebu prvoplánovitého načančaného detailíku na místě, kde není nakonec v dané formě ani třeba.
myslím pane doktore, že rozdíl mezi "architekty" a "takyarchitekty" nelze jen takto jednoduše zaškatulkovat, ale do toho se vám pravděpodobně moc nechce, protože to už by to nebylo tak pěkně černobílé.
k plechu.
jasně austrálie je též rozpálená země a mají tam plechové farmy a dílny. nemám nic proti vlnitému plechu, jen mi nevyhovuje tato forma projevu.
co se týče architektury - tedy práce s hmotou, nebo jen 2d deskami - je ta stavba vcelku fajn. už jsem psal výše.
ale kvalitní architektura snad neni jen o načančaných detailech, měla by hlavně být o působení formy v prostoru a působení na člověka uvnitř té formy.
v tom je ta stavba průměrná, a ani sebevyleštěnější plech to nezachrání.
k determinaci "architektů" a "takyarchitektů"
pravděpodobně za architekty považujete fantasty pracující s naglancovanými přemrštěnými nesmysly? bohužel možná jednou shledáte, že mezi těmi "takyarchitekty" jsou nakonec mnohem kvalitnější tvůrci, pracující s mnohem méně prostředky a za dosažení mnohem kvalitnějšího a dlouhodobě efektnějšího výsledku.
ale jak říkám , budete si muset asi nejprve rozšířit vaše černobílé spektrum.
co se týče dalších argumentů - vše už napsal šakal a ztotožňuji se s tím.
Debatka sa zase trochu priostrila, takže to skúsim rozobrať pekne poporiadku.
Pre pána doktora: myslím, že je úplne zbytočné zabiehať do osobných invektív alebo ich náznakov len preto, že má niekto iný názor na vec.
Pre abakusa: netreba sa nechať uniesť emóciami, lebo odvádzajú pozornosť a potom sa jednému stane, že z "nevkusného vlnitého plechu" je o príspevok nižšie "načančaný detailík"
Z môjho pohľadu sa jedná o kvalitnú a premyslenú architektúru. "Nič velkolepo originálne" - ako tu už niekto napísal. Ale to zrejme nebolo cieľom, architekt tu proste "len" odviedol kus poctivého remesla. A to sa v poslednej dobe nejako podceňuje. Najviac tu šakal a abakus kritizujú strechu: komplikovaná, opticky rozbíja objekt, lepšia by bola čistá vznášajúca sa doska so svetlíkmi atd. Pravda strecha pôsobí formálne zložito, ale konštrukčne je vyriešená super jednoducho a navyše skvele plní funkciu - púšťa do zastrešeného priestoru svetlo ale bráni priamemu prieniku slnečných lúčov a umožňuje prúdenie vzduchu. Svetlo potrebujú ľudia, ktorí tam robia vínko a ochranu pred priamym slnkom a dobré prúdenie vzduchu zasa bobule, ktoré sa tam na slame sušia.Takže to rozhodne nie je "prvoplánový načančaný detail" ale fungujúca vec.
...budiž. zůstaneme u načančaného detailíku.
nekritizuji, že tam ty světlíky jsou.
kritizuju formu, jak jsou udělané.
toť vše.
jinak SQUELA architektura s určitými výhrady prostě aspoň takto je to fajn.
tečka.
mějme rádi více vína...
Ja viem, jednoducho ti táto forma prejavu nevyhovuje. Ale nebudeme zachádzať do "líbí-nelíbí"
A k tej výzve na záver sa s chuťou pripájam (alebo pripíjam?). Najmä pokiaľ bude také dobré ako Pálava
Jsa takto nedobrovolne vtazen do vymeny nazoru, ted jiz mezinarodni, rad bych alespon podotkl, ze ja sam jsem sice remeslem zednik/fasadnik ale profesne taky architekt. Takze: zadna "osobná invektíva" mnou minena nemusela byti a proto take nejake zde vyse zadane "determinace "architektů" a "takyarchitektů" " snad vice netreba.
Nemuze byti proste mineno, prirovnanim urciteho architekta, s taky architekty, ze jeden architekt resi stejny ukol jinak nez jini (taky architekti) by resili ten samy? Ostatne naznaceni, ze jedno reseni se jednomu jevi jako zdarilejsi, nez reseni jine, zde jiz bylo nabidnuto, jeste pred mym minulym vstupem ("krasná čistá šikmá a vznášející se deska se světliky").
Navic, nadati jinemu nazoru, ze je "černobílý" je asi tak dumyslne jako podotknout, ze vsichni zde vlastne piseme cerne na bilem.
Zaverem si nemohu odpustit poznamku k "načančanému detailíku" (jehoz jsem si jako fasadnik zplna uzil): Kde by bez takoveho bylo napriklad baroko, dle mne jedno z nejuspesnejsich (ne-li nejlepsi) obdobi cele ceske architektury?
...budiž. Ostaneme teda pri náznaku. Je pravda, že abakus sa naštartoval tak trochu sám.
Čo sa týka tej vznášajúcej sa dosky so svetlíkmi, nechcelo sa mi ju pôvodne rozoberať, ale dobre. Svetlík je totiž dosť všeobecný pojem. Sklenené alebo polykarbonátové môžme rovno zavrhnúť, lebo by jednoducho nefungovali tak ako treba. A ako treba, to som písal v prvom príspevku. Je pravda, že tienenie i otváranie takých svetlíkov sa riešiť dá, ale investora by také riešenie stálo podstatne viac peňazí než realizované riešenie.
Ďalšia možnosť sú svetlíky s rovnakou podstatou, ako stávajúce, len inak tvarované. Otázka je, ako by mali byť tvarované. Bol by strohý tvar lepší, než mäkká linka? Neurobil by hmotu strechy ešte ťažšou? kto vie...
keď som si pozrela tento projekt strecha mi hneď pripomenula tiež vinný komplex ale od Santiaga Calatrava Laguardia v Španielsku, ale po opatovnom pozretí fotiek majú od seba dosť ďaleko....ale aj napriek tomu celkom vydarený projekt
Sonberk kdysi davno vyzval nekolik architektu k jakesi male soutezi - nikdo z ucastniku nemel s vinrstvim zkusenosti a podle toho take navrhy vypadaly - same nesmysly - navrh AP atelieru byl z tech lepsich, ale UPLNE jiny nez dnesni realizace
- tou dobou jsem mel dokoncen navrh moderniho vinarstvi pro jinou firmu a protoze se nakonec bohuzel z financnich duvodu neuskutecnil, nabidnul jsem ho Sonberku - ten ho odmitnul, ze pry uz ma sveho architekta - to jsem chapal a byl jsem v klidu
- po case jsem ovsem spatril konecnou verzi pro Sonberk a polilo mne horko - dost se to podobalo memu odmitnutemu navrhu .. betonove steny - strecha z lepenych vazniku - zpusob navazovani konstrukcnich prvku atd - no takovy zdraily klon naseho starsiho navrhu
- nezlobim se na Pleskota, neni to uplne stejne - je to trochu jine, ale inspirace nasim projektem tu evidentne je - ale stve me Sonberk, ze misto toho aby si vzal projekt, ktery se nejvic blizi dnesni realizaci, tak rekl: Pleskote, takhle nam to taky udelej podobne jako tady ten navrh co nam nekdo poslal .... asi mu odstrihli popisku z vykresu, protoze z AP atelieru nikdo nevolal o dovoleni ..
- a ty vlny na strese jsme tam teda nemeli - uz je ma totiz nekdo na jednom vinarstvi v Italii, a vinari to vzdycky uvadi jako ze je to super a ze to chteji taky, tusim, ze Sonberk si to asi nadiktoval ...
"Budovu, která v sobě snoubí přísnou účelnost s hravou dekorativností navrhl ze dřeva, kamene a betonu ing. arch. Josef Pleskot, který svým návrhem ve veřejné architektonické soutěži porazil například světoznámého Vlado Miluniće, autora neméně slavného Tančícího domu v Praze. „Momentálně spolu moc s Vladem nekomunikujeme, ale myslím si, že je to otázka času než se celá situace uklidní a my se zase spřátelíme. Dokonce si myslím, že ho tady v budoucnu přivítáme,“ myslí si Pleskot, pro kterého to byla stavba prvního nového vinařského podniku. „Člověk musí pochopit průběh zpracování vína, aby dokázal navrhnout funční stavbu,“ popisoval svou základní vizi Pleskot."
http://www.davidkorda.tym.cz/index.php?text=85-v-popicich-vy rostla-unikatni-stavba
Ne pane, to neni jedno. Kdyz zde nekoho primo ocernujete, z opajcovani Vaseho skveleho napadu, tak Vase jmeno neni jedno. Protoze, jinak to je jenom sproste anonymni napadeni urcite osoby, ktera jmeno a adresu Vasi, ci Vaseho pravnika neznaje, se nemuze branit. Proto (jak se u nas rika) Put up or shut up.
oko staromilcovo ( moje ) s potesenim spocinulo na tovarne, ktera chce sama sebe reprezentovat. jen houst a vetsi kapky!
OT: nedavno jsem slysel Pleskota mluvit a dost u me klesl, ale timhle si to zase spravil kresleni budov mu jde lip nez mluveni.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Snad se to časem zlepší, protože samotný dům je úžasný. Pleskot opět potvrdil své mistrovství.
je to zbytecné.
stačila krasná čistá šikmá a vznášející se deska se světliky.
co se týče dřevěného pojeti - nic velkolepě originalniho, ale alespoň takto je to fajn.
nevim, jestli je pleskot "mistr české architektury" , i přesto je dům vcelku pěkný.
mna naopak zaujala najma ta strecha. rad by som to videl a hlavne v tom dazdi, musi to byt fantasticke. a nevzhladny vlnkovaty plech? obzvlast pri takomto kreativnom sposobe pouzitia mi to pride ako apriori postoj.
Volba drevene technologie dodava vnitrku stavby prekvapive snesitelnou"lehkost byti".
"Nevkusný vlnitý plech"? Glenn Murcutt et al would disagree (nektere z nejkrasnejsich staveb australskeho venkova, starych i novych, jsou zvenku zcela vyhradne pokryty vlnitym plechem).
Jako fanda high-tech estetiky jsem sice nakloněn kdejaké konstruktérské skopičině, ale v tomhle případě mi připadá, že si - jak říkají herci - architekt pro větší efekt utírá nos židlí. A ten vlnitý plech tomu nasazuje korunu! Ne snad proto, že by to byl nutně brakový materiál, nýbrž proto, že už tak tvarově dosti neukázněnou konstrukci při bližším pohledu dále opticky rozbíjí a působí vysloveně rušivě. Naproti tomu při pohledech z větší dálky výška vlny zbytečně násobí stavební výšku celé střešní konstrukce, takže se namísto efektu "lehkého vlnění krajinou" oku nabízí podívaná na hřmotnou, konstrukčně zbytečně náročnou platformu, která působí, jako by měla dům pod sebou zavalit.
Docela chápu, že když ta věc vznikala v modelu, nejspíše všechny při pohledu shora zaujaly zvlněné plechové "stuhy" připomínající svažitá pole Pálavy. Ovšem tento jediný efektní pohled na střechu, kde se zdá celá věc dávat jakýs takýs smysl, je v reálné situaci umožněn pouze ptákům a propagačnímu fotografovi. Všem ostatním lidem zůstane navždy nedostupný...
...Trochu přespekulované, myslím (7:- /)
myslím pane doktore, že rozdíl mezi "architekty" a "takyarchitekty" nelze jen takto jednoduše zaškatulkovat, ale do toho se vám pravděpodobně moc nechce, protože to už by to nebylo tak pěkně černobílé.
k plechu.
jasně austrálie je též rozpálená země a mají tam plechové farmy a dílny. nemám nic proti vlnitému plechu, jen mi nevyhovuje tato forma projevu.
co se týče architektury - tedy práce s hmotou, nebo jen 2d deskami - je ta stavba vcelku fajn. už jsem psal výše.
ale kvalitní architektura snad neni jen o načančaných detailech, měla by hlavně být o působení formy v prostoru a působení na člověka uvnitř té formy.
v tom je ta stavba průměrná, a ani sebevyleštěnější plech to nezachrání.
k determinaci "architektů" a "takyarchitektů"
pravděpodobně za architekty považujete fantasty pracující s naglancovanými přemrštěnými nesmysly? bohužel možná jednou shledáte, že mezi těmi "takyarchitekty" jsou nakonec mnohem kvalitnější tvůrci, pracující s mnohem méně prostředky a za dosažení mnohem kvalitnějšího a dlouhodobě efektnějšího výsledku.
ale jak říkám , budete si muset asi nejprve rozšířit vaše černobílé spektrum.
co se týče dalších argumentů - vše už napsal šakal a ztotožňuji se s tím.
Pre pána doktora: myslím, že je úplne zbytočné zabiehať do osobných invektív alebo ich náznakov len preto, že má niekto iný názor na vec.
Pre abakusa: netreba sa nechať uniesť emóciami, lebo odvádzajú pozornosť a potom sa jednému stane, že z "nevkusného vlnitého plechu" je o príspevok nižšie "načančaný detailík"
Z môjho pohľadu sa jedná o kvalitnú a premyslenú architektúru. "Nič velkolepo originálne" - ako tu už niekto napísal. Ale to zrejme nebolo cieľom, architekt tu proste "len" odviedol kus poctivého remesla. A to sa v poslednej dobe nejako podceňuje. Najviac tu šakal a abakus kritizujú strechu: komplikovaná, opticky rozbíja objekt, lepšia by bola čistá vznášajúca sa doska so svetlíkmi atd. Pravda strecha pôsobí formálne zložito, ale konštrukčne je vyriešená super jednoducho a navyše skvele plní funkciu - púšťa do zastrešeného priestoru svetlo ale bráni priamemu prieniku slnečných lúčov a umožňuje prúdenie vzduchu. Svetlo potrebujú ľudia, ktorí tam robia vínko a ochranu pred priamym slnkom a dobré prúdenie vzduchu zasa bobule, ktoré sa tam na slame sušia.Takže to rozhodne nie je "prvoplánový načančaný detail" ale fungujúca vec.
nekritizuji, že tam ty světlíky jsou.
kritizuju formu, jak jsou udělané.
toť vše.
jinak SQUELA architektura s určitými výhrady prostě aspoň takto je to fajn.
tečka.
mějme rádi více vína...
A k tej výzve na záver sa s chuťou pripájam (alebo pripíjam?). Najmä pokiaľ bude také dobré ako Pálava
Jsa takto nedobrovolne vtazen do vymeny nazoru, ted jiz mezinarodni, rad bych alespon podotkl, ze ja sam jsem sice remeslem zednik/fasadnik ale profesne taky architekt. Takze: zadna "osobná invektíva" mnou minena nemusela byti a proto take nejake zde vyse zadane "determinace "architektů" a "takyarchitektů" " snad vice netreba.
Nemuze byti proste mineno, prirovnanim urciteho architekta, s taky architekty, ze jeden architekt resi stejny ukol jinak nez jini (taky architekti) by resili ten samy? Ostatne naznaceni, ze jedno reseni se jednomu jevi jako zdarilejsi, nez reseni jine, zde jiz bylo nabidnuto, jeste pred mym minulym vstupem ("krasná čistá šikmá a vznášející se deska se světliky").
Navic, nadati jinemu nazoru, ze je "černobílý" je asi tak dumyslne jako podotknout, ze vsichni zde vlastne piseme cerne na bilem.
Zaverem si nemohu odpustit poznamku k "načančanému detailíku" (jehoz jsem si jako fasadnik zplna uzil): Kde by bez takoveho bylo napriklad baroko, dle mne jedno z nejuspesnejsich (ne-li nejlepsi) obdobi cele ceske architektury?
Čo sa týka tej vznášajúcej sa dosky so svetlíkmi, nechcelo sa mi ju pôvodne rozoberať, ale dobre. Svetlík je totiž dosť všeobecný pojem. Sklenené alebo polykarbonátové môžme rovno zavrhnúť, lebo by jednoducho nefungovali tak ako treba. A ako treba, to som písal v prvom príspevku. Je pravda, že tienenie i otváranie takých svetlíkov sa riešiť dá, ale investora by také riešenie stálo podstatne viac peňazí než realizované riešenie.
Ďalšia možnosť sú svetlíky s rovnakou podstatou, ako stávajúce, len inak tvarované. Otázka je, ako by mali byť tvarované. Bol by strohý tvar lepší, než mäkká linka? Neurobil by hmotu strechy ešte ťažšou? kto vie...
Sonberk kdysi davno vyzval nekolik architektu k jakesi male soutezi - nikdo z ucastniku nemel s vinrstvim zkusenosti a podle toho take navrhy vypadaly - same nesmysly - navrh AP atelieru byl z tech lepsich, ale UPLNE jiny nez dnesni realizace
- tou dobou jsem mel dokoncen navrh moderniho vinarstvi pro jinou firmu a protoze se nakonec bohuzel z financnich duvodu neuskutecnil, nabidnul jsem ho Sonberku - ten ho odmitnul, ze pry uz ma sveho architekta - to jsem chapal a byl jsem v klidu
- po case jsem ovsem spatril konecnou verzi pro Sonberk a polilo mne horko - dost se to podobalo memu odmitnutemu navrhu .. betonove steny - strecha z lepenych vazniku - zpusob navazovani konstrukcnich prvku atd - no takovy zdraily klon naseho starsiho navrhu
- nezlobim se na Pleskota, neni to uplne stejne - je to trochu jine, ale inspirace nasim projektem tu evidentne je - ale stve me Sonberk, ze misto toho aby si vzal projekt, ktery se nejvic blizi dnesni realizaci, tak rekl: Pleskote, takhle nam to taky udelej podobne jako tady ten navrh co nam nekdo poslal .... asi mu odstrihli popisku z vykresu, protoze z AP atelieru nikdo nevolal o dovoleni ..
- a ty vlny na strese jsme tam teda nemeli - uz je ma totiz nekdo na jednom vinarstvi v Italii, a vinari to vzdycky uvadi jako ze je to super a ze to chteji taky, tusim, ze Sonberk si to asi nadiktoval ...
- jinak je to dobry barak, taky takove delame ..
http://www.davidkorda.tym.cz/index.php?text=85-v-popicich-vy rostla-unikatni-stavba
OT: nedavno jsem slysel Pleskota mluvit a dost u me klesl, ale timhle si to zase spravil kresleni budov mu jde lip nez mluveni.