Taky máte pocit, že šálivé myšlenky můžeme soudit jenom prostřednictvím hmoty? Povoláním architekta je civilizovat hmotu myšlenkami. Máme tedy nástroj, jak dokazovat, že autor staveb, který šálí myšlenkami, ale nestará se o hmotu, není architekt. Kdyby se aspoň na tom společnost shodla, svět se stane mnohem příjemnější na obývání. Pan architekt Zumthor a jemu podobní to dokazují. Čest architektonické práci.
Jít v noci bez bačkor na záchod musí být masochistický zážitek hodný fakíra. Parádní čistokrevná postmoderna. Dle mé zkušenosti má mozek 90% závitů duchovních, psychologických, empatických, emočních, sexuálních, fantazijních, zkušenostních, senzitivních, transcendentních, poznávacích atp. To jen vědeckotechnické 20. století si je zakázalo a vypudilo do nevědomí a používá těch zbylých 10% "racionálních". Ale je otázkou, zda takové chování je vůbec možno nazývat racionální?
ano četl jsem do konce a nemyslím si, že je dobře zamlčovat 90% žitého světa, citlivějším jedincům to může přivodit schizofrenii, jak i p. Baum naznačuje.
Předpokládám, že svá stanoviska zakládáte na analýze argumentů a rozvaze kroků. Mám tedy další dva dotazy: Neomylně jste zařadil dům Mirka Bauma mezi postmoderní stavby. Můžete to prosím ozřejmit? Můžete stejně jednoznačně zařadit vlastní práci a stejně detailně obhájit vlastní autorskou filosofii promítnutou do nejintimnějších podrobností dokončeného organismu nové lidské stavby? Předem děkuji za odpověď.
To je na semestrální práci, co po mně všechno chcete. Že je tato stavba postmoderní je zřejmé a překvapuje mne, že vás to jako profesionála překvapuje. Vtip a ironoie jsou poznávací znamení postmoderny. Jak vám se líbí ten pororošt na chodbě "promítnutý do nejintimnějších podrobností dokončeného organismu nové lidské stavby" ?
Usiluji o organickou architekturu a moji autorskou filozofii prezentuji na webu Revue Beau!
Proč jste si nepostavil dům, který by tolik nevyčuhoval a neprovokoval starousedlíky? Obdivuji běžnou stavitelskou produkci na malých městech a vesnicích do 30.let, která si na nic nehrála a byla postavena v souladu se svým okolím. Mne Váš rodinný dům nijak nedráždí, přijde mi docela obyčejný. V článku jste vyjmenoval několik staveb, které mají sílu metafory, jakou lze hledat ve Vašem domě?
je to skuečně parádní postmoderna - zřejmá je nejen historická inspirace (komíny ve štítových stěnách - tradiční anglický dům, antikizující sloupařadí oken), ale inspirace industriální - hřebenový světlík, roštové podlahy - charakteristická je také jakási přísná hravost s jakou se s těmito prvky zachází - postmoderna jak vyšitá
pro mě osobně je až iritující (asi záměrné) vysunutí schodišťového traktu do obytné zóny - proč? - co je v té nudli vedle něj? - co je pod podestou chodiště v přízemí? - nic?
potom taky nerozumím vztahu kuchyně jídelna - to se opravdu se vším jídlem musí chodit přes chodbu? - nebo je to další historická reminiscence z dob služek a kuchařek? - má pan architekt služku? - a ta chodí s jídlem přes chodbu? - asi ano - vysávat prach z roštových podlah musí bejt votročina - ale stejně
Mily Roberte, nevím, jestli je slucitelné s dobrym chováním vstupovat jako autor do diskuze, ale ptal jste se a tak odpovídám. Ujistuji Vás, ze mou prvoradou snahou bylo "nevycuhovat". Jsem presvedcenym kontextualistou a tak dum vznikl m. j. i na základe dukladného studia tradicní architektury belgicko-nizozemského regionu. S odporem se setkal nejspís proto, ze komise slozená ze starousedlickych laiku cekala od "umelce" neco extravagantního a já toto ocekávání zjevne (a úmyslne) zklamal. Jsem rád, ze Vám dum pripadá zcela "obycejny". Je jako já - zcela obycejny. Je to "casa come me" (dum jako já), jak kdysi o svém dome prohlásil italsky básník Curzio Malaparte. V tom je ta metafora. Srdecne Vás zdravím.
Zaujal mne ten kontextuální prvek komínových těles ve štítech objektu. Tradice je pochopitelná - umístění zdroje tepla mezi okny v ochlazované stěně. Zvláští je, že v Čechách se tento prvek tak zhusta neuplatňoval - krb byl u středové zdi. Přijde mi to zvláštní. Nenapadá Vás nějaké zdůvodnění? Díky
Důvodem pro umísťování komínů jsou jiné klimatické podmínky (přímořské vs. vnitrozemské klima). Proudění spalin je odlišné a "distribuce" tepla rovněž. Nejednou i tam, kde byly komíny původně "po francouzsku" v obvodových zdech, došlo následně k přesunu topných těles i komínů dovnitř dispozice (zámek ve Veltrusech). Nevylučuji odchylky v různých regionech a dobách, úměrně zkušenostem, zvyklostem, či naopak snahám se odlišit.
Mily Roberte, pan Sommer má úplnou pravdu. Jedná se o typus z oblasí vytápenych Golfskym proudem. Priznávám, ze kdybych se dnes mel rozhodovat znovu, zvolil bych asi strední akumulacní teleso, protoze zima v Eifelu je dost tuhá a dlouhá. Jinak mé komíny lezí vetsinou ladem a jsou m. j. motivovány i jistou neduverou vuci nasim slovanskym bratrum a tím i k pravidelnosti dodávek zemního plynu. Srdecne Vás zdravím.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Usiluji o organickou architekturu a moji autorskou filozofii prezentuji na webu Revue Beau!
potom taky nerozumím vztahu kuchyně jídelna - to se opravdu se vším jídlem musí chodit přes chodbu? - nebo je to další historická reminiscence z dob služek a kuchařek? - má pan architekt služku? - a ta chodí s jídlem přes chodbu? - asi ano - vysávat prach z roštových podlah musí bejt votročina - ale stejně