V létě roku 1851 se utkala jediná americká jachta, pojmenovaná příznačně America, se 14 britskými jachtami v závodě kolem ostrova Wight. Závod nesl jméno "100 Guineas Cup" a u jeho začátků stála o tři roky dříve královna Victoria. Škuner America, navržený lodním architektem Georgem Steersem a sponzorovaný newyorským Yacht Clubem, drtivě zvítězil nad ostatními účastníky s náskokem dvaceti minut. Američané pak vítězili v tomto poháru neskutečných 132 let a závod byl i na památku lodě America přejmenován na America's Cup.
Mezi úspěšné účastníky poháru patří kromě Američanů i Australané a Novozélanďané, v posledních letech se velmi daří závodníkům ze Švýcarska. Z tohoto důvodu se organizátoři rozhodli, že turnaje a finále ročníku 2007 proběhnou v Evropě. Ve hře byla města Marseille, Cascais a Neapol, avšak volba padla na přístav ve španělské Valencii. Kromě krásy a turistické obliby města sehrály důležitou roli i letní stabilní větry.
Organizátoři a město Valencie chtěli proměnit nevyužívané doky v elegantní a solidní území, jenž by uspokojilo jak širokou veřejnost, tak bohaté VIP spojené s jachtingem. V červnu 2005 bylo dohodnuto, že vše bude připraveno pro America's Cup konaný v květnu 2006.
Překvapivě byl za architekta hlavní budovy vybrán anglický architekt David Chipperfield. Jeho předcházející realizace důstojných, zdrženlivých a dobře sloužících muzeí a galerií rozesetých po celém světě pořadatele přesvědčily. Otázkou zůstávalo, zdali Chipperfield - rozvážný a klidný architekt - dokáže v nastoleném hektickém tempu obstát.
Výsledná struktura čtyř podlaží z bílého betonu má velkou grafickou sílu. Levitující balkony identicky odpovídají odvážné vizualizaci, která vznikla v Chipperfieldově studiu pouhých 11 měsíců před dokončením pavilonu. Londýnské studio Davida Chipperfielda a spolupracující barcelonský ateliér b720 odvedly v drasticky krátkém čase obdivuhodnou práci. Popravdě řečeno, za stejnou dobu se v Šanghaji postaví mrakodrap, avšak ve Valencii bylo úkolem architekta vytvořit také masterplan území a začlenit novostavbu do kontextu města. Chipperfield byl zodpovědný jak za budovu pavilonu, tak za navazující část vyplněnou parkovištěm, obchodními prostory a diváckými palubami navazujícími na městské pláže.
Chipperfield vysvětluje, že jedinou možnou strategií, jak postavit v tak krátkém čase kvalitní budovu, bylo zredukovat formu a konstrukci stavby na minimum. Tato čistota doplněná o okouzlující vykonzolované balkony, rampy vinoucí se po fasádě a rozsáhlý komfortní pozorovací prostor pro veřejnost vytvářejí nebývalý zážitek. V době konání závodu nebyl pavilon ještě zcela dokončen. Očekávání a požadavky však splnil. Zbývající komerční části pavilonu byly dokončeny na podzim.
Záměrem představitelů města je, aby byl pavilon dostupný pomocí hromadné dopravy. Návštěvníci mohou po rampě vystoupat na vyhlídkovou plošinu a občerstvit se v restauraci. Kromě jachtařských závodů slouží pavilon k pořádání kongresů a významných společenských setkání. Kromě restaurace mohou návštěvníci na druhém nadzemním podlaží využít i nabídky obchodů. Exkluzivní vyhlídková terasa je chráněna před sluncem horním vyloženým podlažím. Být v tomto prostoru je jako stát na palubě zaoceánského parníku.
Třetí a čtvrté podlaží slouží pořadatelům America's Cup a společnosti Louis Vuitton, která turnaj sponzoruje. Tato symbióza veřejných a soukromých aktivit domu velmi prospívá. Pavilon je přirozenou součástí komplexu okolních budov, mimo jiné jachtařské školy. Čerstvě založený veřejný park proměnil ve spojení s architekturou nevyužívané doky ve vyhledávanou část Valencie.
Jonathan Glancey, The Guardian (24. 7. 2006) - redakčně kráceno