Bageterie v Pražské ulici v Liberci je součástí koncepce městských bageterií francouzského typu společnosti Bageterie Boulevard.
Zadání
Zadání investora – zrekonstruovat parter historického domu v historickém jádru Liberce na bageterii fastfoodového typu – se nám zpočátku zdálo neslučitelné s místem a obtížně realizovatelné v prostorách starého domu. V prostředí v centru města a ve stísněných prostorách domu bychom raději než typické samoobslužné rychlé občerstvení viděli měštější a klidnější zařízení spíše kavárenského typu. Brzy se však ukázalo, že představa investora o fastfoodu s bagetami není zas tak vzdálena představě naší.
Koncept
Převýšený prostor po bývalém knihkupectví rozdělený nepůvodním dřevěným stropem na dvě patra, malé světlé výšky místností, dispozice s kamrlíky, rozdílné úrovně podlah, fasáda poskládána z oken s tlustými plastovými profily, to vše bylo pro náš záměr nevhodné. Chtěli jsme odbytovou – veřejnosti přístupnou část bageterie co nejvíce otevřít do jednoho vzdušnějšího prostoru s mnoha zákoutími pro sezení, neveřejnou část se zázemím ukrýt hlouběji v útrobách domu a uliční fasádu maximálně prosklít tak, aby odbytová část byla v co největším kontaktu s ulicí. Nešlo také opomenout na investorem požadovaný pultový samoobslužný provoz a zaběhnutý firemní design, k tomu všemu vtisknout bageterii charakter kavárny a vše skloubit s konstrukčními možnostmi historického domu.
Odstranění nepůvodních podhledů potvrdilo naše předpoklady o vysokých klenebných stropech, díky nimž bylo možno realizovat koncept otevřeného prostoru s galerií a s vloženým patrem z ocelových nosníků v části půdorysu. Dispozice se vyčistily od přebytečných stěn, nefunkčních komínů, vstupní rampa vyrovnala rozdíly v podlahách, plastovou fasádu nahradily obrovské výkladce.
Dispozice
Zákazník vstupuje z ulice do dvoupatrové části s pultem a menuboardem, do které nad prodejním místem vyčnívá galerie vloženého patra, další prostory směrem do hloubky domu jsou již dvoupatrové. Konzumovat může zákazník v několika typech sezení. V přízemí je to sezení v otevřeném prostoru u prosklené fasády s výhledem na dění v ulici a u volně postavených stolků s lavicí, dále v intimnějších dřevěných boxech v přízemí i v patře a na galerii opět s výhledem do ulice. Toalety pro zákazníky jsou umístěny v přízemí.
Zázemí zahrnuje technické místnosti a sklady v suterénu, přípravny v přízemí v návaznosti na prodejní místo a zázemí zaměstnanců v patře.
Interiér
Podpořit interiérem kavárenský charakter znamenalo volit vhodné materiály, barvy, typy sezení a ostatní mobiliář. Úkolem bylo také skloubit zamýšleného kavárenského ducha se současnou designovou strategií firmy, která navenek určuje identitu bageterií Boulevard, je neodmyslitelná a jednotná pro všechny provozovny. Strategie spočívá zejména v barevném řešení všech interiérů v kombinaci firemní žluté a tmavě hnědé barvy, v používaní firemních standardů, jakými jsou grafické stěny, historické fotografie a typizované reklamní prvky.
Stěny liberecké bageterie jsou vesměs tmavě hnědé, jejich protipólem jsou bílé stropy s klenbami a podlaha v 1.n.p. z bílého terasa. Výrazným prvkem interiéru jsou žluté grafické panely a tapety, ačkoli snahou bylo omezit je na minimum. Boxy pro sezení jsou vyloženy dřevěnou týkovou kantovkou včetně podlah a podhledu, podlahy vloženého patra a schodiště jsou ze stejné kantovky.
Týkovou kantovkou je také obložen atypický mobiliář - prodejní pult a lavice. Dlouhé stoly ve výkladcích jsou z bílého korianu. Stolky s bílými deskami a židle s tmavě hnědými sedáky jsou typové.
Fasáda
Uliční fasáda je v maximální míře prosklená, tak jak to umožnila konstrukce. Výkladce s tenkými nerezovými rámy jsou kombinovány s bezrámovým zasklením a oblými skly u vstupu. Zbylé plochy fasády jsou ze šedého umělého kamene.