Prostředí, ve kterém se pohybujeme, má výrazný vliv na kvalitu života, a dvojnásob to platí u prostředí, ve kterém jsme vzděláváni. Lepší kvality života i výuky se dočkali i studenti česko-anglické Montessori Základní školy Duhovka, která dostala navýšení kapacity o 2. stupeň a vylepšení standardu služeb a komfortu pro žáky a personál. Právě zvýšení funkčnosti a kvality prostředí bylo pro celý projekt klíčové. Koncept Montessori vzdělávání a výchovy je vystavěn na myšlence: "Pomoz mi, abych to dokázal sám", což podporuje autonomii dítěte v procesu učení. K naplnění myšlenky je důležité i podnětné prostředí, které by mělo odpovídat mentálním vývojovým potřebám dítěte v jeho senzitivním období. S tím se však pojí zvýšené požadavky na prostor a jeho využití.
Citlivé propojení s okolím
Nástavba v podobě nových učeben a přístavba tělocvičny reagovaly na územní a dispoziční vlivy, přičemž se snažily minimalizovat dopady na blízké objekty v okolí. Navržená nástavba třetího nadzemního podlaží tak vznikla jako jednopodlažní, ustupující objekt oproti půdorysu budovy. Využití rizalitů a nové přístavby tělocvičny bylo přizpůsobeno pro pobytové terasy, které jsou napojené na chodbu a výtvarný ateliér s laboratoří.
Prostor, který se přizpůsobí dětem
Montessori koncept vzdělávání žáků využívá odlišné dispoziční řešení prostor. Každé dvě kmenové třídy jsou propojené a fungují na principu plynulého přechodu žáků mezi nimi. Tím se podporuje variabilita výuky a individuální přístup ke každému žákovi. Návrh také vyhovuje stávajícím dispozicím sanitárního zázemí, které je umístěno mezi dvěma kmenovými třídami. Každá kmenová třída je vybavena uzamykatelnými skřínkami na osobní věci žáků, kuchyňkou pro přípravu pokrmů a relaxační zónou pro odpočinek ve volných chvílích. Prostor je jinak ponechán převážně volný, což umožňuje variabilitu výuky.
Dřevo, plech a sklo
S ohledem na nosnost původní budovy byla pro nástavbu zvolena nosná konstrukce ze dřeva, která zůstává v interiéru přiznaná. Dřevěné prvky se promítají i do vestavěného nábytku a obložení tělocvičny. Dřevo v kombinaci se sklem je hlavním materiálem i v učebnách. Jejich kombinace přispívá k prosvětlení prostoru a výborné akustice, čímž vznikají ideální podmínky pro soustředění a efektivní výuku.
Fasáda přístavby i nástavby je obložena odolným plechem. Na přístavbě se objevuje v podobě šablon evokujících šindele, zatímco na nástavbě je uspořádán do svislých pásů. Ty se v oblasti okenních otvorů proměňují ve stínící lamely, čímž dodávají fasádě nástavby lehkost a prostorovou dynamiku kontrastující s robustními liniemi původních dvou podlaží.
Místo pro kreativitu a pohyb
Díky projektu škola dostala i specializované prostory pro výtvarný ateliér s laboratoří, sborovnu a multimediální místnost. Výtvarný ateliér a laboratoř jsou propojeny s exteriérem prostřednictvím dvou prostorných teras na bočních stranách. Tyto terasy mohou sloužit pro výuku i kreativní činnosti, při kterých žáci Montessori vzdělávání získávají zkušenosti prostřednictvím vlastní práce s připraveným vybavením.
Přístavba nové tělocvičny přinesla jedinečné propojení interiérových prostor pro cvičení s navazujícím venkovním hřištěm. Koncept prostoru, otevírajícího se jako náruč do zahrady, umožňuje flexibilní využití a plynulé přechody z interiéru do exteriéru. Opět se jedná o klíčový prvek pro interaktivní výuku. Moderní design, přirozené osvětlení a flexibilní dispozice prostorů vytvářejí prostředí, ve kterém se učení stává radostí a objevováním nových možností.