Vlaková a tramvajová zastávka

Zintegrovany Węzeł Przesiadkowy MPK-PKP Euro 2012

Vlaková a tramvajová zastávka
Spolupráce:J.Brzezowski, M.Firganek, M.Kotowski, P.Krynicki, P.Wilk
Adresa: Maślice, Vratislav, Polsko
Investor:Wrocławskie Inwestycje Sp. Z O.O.
Projekt:2008
Realizace:2010-11
Užitná plocha:2256 m2


© Maćków Pracownia Projektowa
V souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale v roce 2012 bylo v Polsku, jako v jedné ze dvou spolupořádajících zemí, vybudováno několik nových stadionů. Budování se významně projevilo i v dopravní infrastruktuře ve stavbě a rekonstrukci silnic a ve zkvalitnění městské hromadné dopravy uvnitř měst. U nového fotbalového stadionu ve Vratislavi vznikla potřeba nové zastávky, které bych funkčně a kapacitou pokryla návštěvníky vystupující zde z nejenom z tramvaje, ale i z vlaku. Na křížení železniční  a tramvajové trati tak vznikla ojedinělá zastávka spojující v sobě potřeby obou druhů veřejné dopravy. Neobvyklý tvar budovy definovaly nejenom trasy kolejové dopravy, ale i linie souvisejících silničních komunikací, pěších a cyklistických stezek. Počáteční tvar hledali autoři stavby téměř výhradně pomocí modelů z kartonu nebo modelíny. Dohromady architekti zpracovali pět koncepčních variant než došli k finálnímu tvaru budovy.
Projekt zastávky byl dokončen v roce 2008 a mnohokrát hrozilo, že stavba nebude realizována vůbec nebo bude muset být z finančních důvodů výrazně změněna. To, že se nakonec podařilo realizovat stavbu podle původního projektu pomohlo i ještě jako projekt získala tato stavba několik architektonický cen včetně nejvyššího ocenění na Bienále mladých architektů v Minsku. Stavba byla nakonec roce 2011 dokončena a předána k užívání rok před zahájením mistrovství.
Železniční stanice je situována na úrovni terénu a nad ní, ve výšce několika metrů, ji kříží tramvajová linka se zastávkou. Velikost horní platformy je dána množstvím lidí, kteří přicházejí na sportovní utkání. Betonová střecha nad platformou je nesena dvojicí betonových zdí a ocelovými sloupy, které jsou umístěny na straně výhledu na stadion tak aby co nejméně rušili výhled přicházejícím návštěvníkům. Asymetrický tvar střechy vyplývá z potřeby nasměrovat lidi vystupující z tramvaje k městském stadionu. Tvar kontrastuje s jednoznačným tvarem a  ladnými křivkami městského stadionu a velmi dobře tak vypovídá o své funkci a umístění v dopravním křížení.
Půl roku pod dokončení byla stanice poškozena vandaly. Na velkých betonových stěnách se objevilo ve velkém množství graffiti. I když některé zdokumentované "obrazy" působí na fotografiích velmi svěže, byly nakonec odstraněny a celá stavba očištěna. Aby se předešlo dalšímu poškození, je nyní celá stanice monitorována systémem bezpečnostních kamer.
Zastávka byla spolu s dalšími polskými stavbami nominována na cenu Miese van der Rohe v roce 2013. V kontrastu s moderní a dynamickou architekturou zastávky působí projíždějící tramvaje vratislavského dopravního podniku poněkud archaicky.
Vladimír Balda
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od Zbigniew Maćków