Stavba vlastního domu je pro architekta či architektku zpravidla úhelným kamenem jejich tvorby. Růženu Žertovou, kterou do té doby rodinné domy podle jejích vlastních slov nezajímaly,[1] dovedly k návrhu a následné realizaci rodinného domu existenční problémy, do nichž se společně s manželem Igorem Svobodou dostala v roce 1978[2] po výpovědi z půdního bytu ve Dvořákově ulici v centru Brna.[3] Architektka se tehdy dozvěděla o volném pozemku v brněnské čtvrti Žabovřesky. Zanedbaná parcela o výměře 450 m² na konci ulice Zákoutí sloužila stavebníkům okolních řadových domů, navržených Zdeňkem Řihákem a postavených ve stráni Žabovřesk krátce předtím, k vývozu stavebního odpadu;[4] manželům však skýtala reálnou možnost vyřešit palčivou otázku vlastního bydlení. Útvar hlavního architekta města Brna tehdy stál před nutností pozemek vyčistit, žádosti Žertové a Svobody o prodej parcely tedy během krátké doby vyhověl.[5]
Rozhodujícími východisky pro návrh domu, pohledově ukončujícího zástavbu severozápadní fronty ulice, se architektce stala omezená velikost pozemku, nestabilní podloží a také předpoklad, že stavba bude sloužit pouze dvěma osobám.[6] Z těchto úvah vzešel koncept přízemního domu založeného na železobetonových vrtaných pilotech a s půdorysem ve tvaru L. Část nevelké parcely, vymezené dvěma křídly domu, Žertová pojala jako atrium. Do půdorysu ve tvaru neúplného čtverce o rozměrech 15 x 15 m celek uzavřela zděným plotem. Z kompaktní hmoty obytných traktů nechala vystoupit pouze objem garáže. Při osazení domu na pozemek architektka respektovala orientaci světových stran - zatravněné atrium o velikosti 9 x 9 m se obrací k jihu a nabízí výhled na město, garáž je situována na severozápadní stranu pozemku směrem k lesu. Touto konfigurací Žertová získala dostatečně prosluněné soukromé prostory a současně budovu vymezila vůči zalesněnému svahu.
V prostorovém rozvrhu a dispozičním řešení domu hrálo atrium klíčovou roli. Žertová do něj orientovala všechny obytné místnosti i koupelnu. Přehledná dispozice vychází z rozdělení domu do dvou provozních částí. Do ramene obráceného do uličního zálivu před domem Žertová umístila obytný prostor s krbem, kuchyňským a jídelním koutem a pracovnu pro sebe a svého muže. Druhé rameno architektka vyhradila klidové části domu - na vstupní halu, přímo spojenou s garáží i sousední komorou, navazuje šatna se vstupy do koupelny se saunou, hostinského pokoje a ložnice.
Vyvážených prostorových vztahů uvnitř stavby Růžena Žertová dosáhla především proporcemi místností ve společenské části domu se šířkou traktu 5,6 m. Úroveň podlahy obytného prostoru a pracovny umístila – při dodržení totožné světlé výšky 2,5 m – kvůli mírně svažitému terénu o 30 cm níže než ostatní místnosti objektu (niveletu garáže naopak vyzdvihla o 20 cm výše). Kvality plynoucího prostoru tohoto křídla, jehož přirozenou protiváhou je ukázněné uspořádání klidové části domu, umocňují i proměny světelných podmínek během dne. Zatímco kuchyňský kout, orientovaný do ulice, vnáší do interiéru severovýchodní světlo, obývací prostor se obrací prosklenou stěnou s pevným bezrámovým zasklením a otevíravým křídlem dveří k jihozápadu. Se světlem Růžena Žertová citlivě pracovala i v dalších částech domu. Vstupní halu prosvětlila ve výšce celého podlaží bezrámově zaskleným oknem vedle vchodových dveří. Hned dvakrát – v obývací části a v ložnici – uplatnila okénko připomínající střílnu, coby šperk pevně zasklené kromě skla čirého i litým strukturovaným sklem.[7] Tyto drobné otvory v obou případech přivádějí rozptýlené denní světlo do rohu místnosti (okénko v ložnici navíc zdůrazňuje jednu ze dvou hlavních os domu a umožňuje jej prohlédnout celý až k prosklení u vstupních dveří). Světelnou prostupnost prostoru podpořila autorka i prosklenými dveřmi všech obytných místností.[8] Naopak severozápadní fasádu domu sousedící s lesní cestou ponechala zcela bez oken.
S vědomím, že bude dům realizovat svépomocí, Žertová kromě prostorového a dispozičního rozvrhu do detailu promýšlela také konstrukční řešení stavby. To se jí podařilo posunout nad obvyklý rámec socialistického stavebnictví – kvůli lepším tepelněizolačním vlastnostem koncipovala nosné zdi jako sendvič z pórobetonových tvárnic, vzduchové mezery a plných cihel. Ze stejného důvodu upravila typová výklopná okna o velikosti 1,5 m x 1,5 m, osazená následně do vnějšího líce zdí, pro zasklení dvojsklem a v části interiéru uplatnila podlahové vytápění.[9] Konstrukci stropu Žertová navrhla z keramických vložek vkládaných do ocelových nosníků, plochou střechu, přesahující půdorysnou stopu domu o 45 cm, jako dvouplášťovou. "Čelo" střechy opatřila vertikálně překládaným tmavě hnědým dřevěným obložením. Totožným nátěrem – dobově velmi oblíbeným luxolem – barevně sjednotila i výplně otvorů a dřevěný rošt úzkého pásu terasy lemujícího ložnicové křídlo domu.[10] Do části atria podél obytného křídla i na přístupový chodník a do závětří na druhé straně domu položila mramorovou dlažbou dovezenou z tehdejší Jugoslávie. Dešťovou vodu odvedla do chrliče ústícího do bazénu v atriu (původní malý zapuštěný ochlazovací bazének k sauně architektka dodatečně zvětšila na rozměr cca 3 x 5 m). Do snížené zkosené části zděného plotu zabudovala dřevěnou treláž jako oporu pro vinnou révu vysazenou vně zdi.[11] Stavebně-technickou kvalitu domu dostatečně prověřily téměř čtyři desítky let, jež od jeho realizace v letech 1979-1982 uplynuly. Růžena Žertová obývala dům v nezměněné podobě až do doby krátce před svým skonem v říjnu 2019.
S omezeným sortimentem materiálů se musela architektka potýkat i při návrhu interiéru. Navzdory tomu dosáhla nadčasového řešení - korkové podlahy, podhled z borovicového dřeva a vlněné koberce krémové barvy doplnila bílými vápennými omítkami, keramickým obkladem s jemnou fasetou i dlažbou koupelny. Také nábytek a bytové doplňky včetně svítidel navrhla a zhotovila sama autorka. Jídelně vévodí velký borovicový stůl doplněný rohovou lavicí a židlemi; dřevěná jsou i dvířka kuchyňské linky, kterou Žertová koncipovala zcela atypicky. Ze dřeva natíraného luxolem sestavila šatní stěnu ve vstupní hale a vestavěný nábytkový blok v koupelně, z olšového dřeva pojednala obložení stěn sauny i dveří.[12] Kromě dřeva s luxolovým nátěrem využila v hale i další prvek z exteriéru – mramorovou dlažbu. Mramor navíc uplatnila i na okenních parapetech a prahových páscích prosklených stěn.
Veškerý drobný nábytek architektka provedla v bílé barvě: konferenční a odkládací stolek, knihovnu, pracovní stoly i vestavné skříně v hlavní obytné místnosti i v pracovně. Bílou vlněnou technickou tkaninou potáhla vestavnou rohovou sedací soupravu s dvěma křesly. Úložné prostory v šatně a ve větší ložnici architektka umístila do nik; bílé dveře tak splývají se stěnami v jeden celek. Jako úchytky Žertová použila kroužky mosazného plechu s bíle lakovanými dřevěnými kruhovými středy.[13] Materiál na nábytek získala z vyřazené produkce rousínovských závodů.[14] Tyto systémy založené na použití modulu 60 cm Růžena Žertová doplnila originálními kusy nábytku z bytu ve Dvořákově ulici. Odtud pocházejí nízké komody v temně modré barvě, jídelní židle TON, kožené křeslo z běžné prodejní sítě, ale i prototyp židle vyrobený podle návrhu architektky nebo historická židle. Klavírní křídlo v pracovně odkazuje na muzikantskou tradici rodiny Žertových. Jednotu interiéru zdůraznila autorka hliníkovými svítidly realizovanými podle vlastního návrhu. Kromě nástěnných světel s bílým skleněným krytem kulovitého tvaru jde o osvětlovadla, která v sedmdesátých a osmdesátých letech dodávala do prodejny Dílo. Svítidlo s velkým půlkulovým stínidlem nad konferenčním stolem doplňovala menší závěsná lampa nad jídelním stolem.
Růžena Žertová do návrhu i realizace vlastního domu koncentrovala svoji dlouholetou zkušenost s navrhováním obchodních domů, pracovala zde však se subtilnějšími výrazovými prostředky. Sepětí domu s okolním přírodním prostředím (včetně symbolické severoamerické borovice Jeffreyovy v atriu), hmotové a materiálové řešení stavby, proporce obytného prostoru i sauna jako součást interiéru odkazují mj. k moderní severské architektuře. Právě skandinávské obytné stavby byly inspirací mnohým tuzemským stavebníkům či architektům, kteří od šedesátých let hledali novou podobu rodinného domu. V centru pozornosti odborné veřejnosti bylo zejména dění ve Finsku.[15] Zásluhu na tom měla již města v lese Tapiola a Otaniemi, postavená v letech 1953-1964. V návrhu sídliště čtrnácti atriových domů v Tapiole z let 1963-1965, jehož autorem je architekt Pentti Ahola, se objevují zřetelné paralely s řešením vlastního domu Růženy Žertové:
"[...] domky mají všechny prostory otevřeny do atria, které vytváří obytnou zahradu. Otevřené části atria jsou zavřeny optickou stěnou. Dispozičně je ložnicový a obytný trakt spojen s prostorem, ve kterém je umístěna kuchyň, jídelna a koupelna. V protilehlé části je doplňující vybavení, sauna, hostinský pokoj, dílna."[16] Díky opakování tohoto prostorového konceptu a seskupování atriových staveb se Penttimu Aholovi podařilo na nevelké ploše vytvořit kompaktní soubor rodinných domů s vlastní zahradou. Výhod tohoto stavebního typu využila Růžena Žertová znovu v polistopadovém období v půltuctu urbanistických studií.
Petr Klíma
Text je rozšířenou verzí studie publikované v roce 2016 – viz Petra Gajdová – Petr Klíma, Vlastní rodinný dům v Brně-Žabovřeskách, in: Petr Klíma (ed.),
Růžena Žertová. Architektka domů i věcí, Praha 2016, s. 83-90.
Poznámky:1 - Barbora Klímová,
My jsme tím projektem žili: Rozhovory s architekty a teoretiky, Praha 2011, s. 15.
2 - Archiv Růženy Žertové. Výkresy k domu jsou datovány k červenci 1978.
3 - V rozhovoru s Barborou Klímovou Růžena Žertová objasňovala důvod vystěhování:
"Po čase, protože šlo o velmi starý dům, byla nutná rekonstrukce. Při té příležitosti poskytl stát dům Geodesii, aby si jej opravila jako vlastní sídlo. Obyvatele vystěhovali do bytů v panelácích. Nám, protože jsme byli politicky nespolehliví, bezdětní a protože jsme si byt vybudovali sami, nedali ani náhradní ubytování." Klímová (pozn. 1), s. 15.
4 - Růžena Žertová vzpomínala, že po obhlídce území konstatovala, že na tomto místě by nikdy nechtěla stavět. Z rozhovoru Petry Gajdové a Petra Klímy s Růženou Žertovou, 23. 6. 2010.
5 - Roli v tom podle Růženy Žertové sehrála skutečnost, že Útvar hlavního architekta města Brna, čelící řadě
"stížností a žádostí o rekultivaci zmíněného pozemku", neměl na úpravu parcely prostředky. Klímová (pozn. 1), s. 15. Petra Gajdová,
Architektka Růžena Žertová (diplomová práce), FF MU, Brno 2010, s. 66.
6 -
"Věděla jsem, že rodinný dům na daném pozemku, vzhledem k jeho založení na neulehlém násypu, a tedy na pilotech, nemůže mít víc jak jedno podlaží," tvrdila Žertová a dodala:
"Je to dům pro dvě osoby a pro eventuální hosty, čili zde musela být ložnice pro nás, pro hosty, pracovna, obytný prostor a koupelna." Klímová (pozn. 1), s. 16.
7 - Lukáš Kos - Alice Šimečková,
Rodinný dům architektky Růženy Žertové. Návrh na prohlášení věci za kulturní památku, Brno 2018, nestr. Archiv autora.
8 - Skleněné plochy v kombinaci s orientací domu mohou pozitivně ovlivnit i teplotu interiéru. Architektka konstatovala, že
"velké prosklené prostory mají takový příjem tepla, že když je v zimě slunečno, topení vůbec nespíná". Klímová (pozn. 1), s. 16. Obdobné prvky prosklení použila i v pozdější realizaci rodinného domu v Sokolnicích.
9 - Ibidem.
10 - Kos - Šimečková (pozn. 7).
11 - Ibidem.
12 - Ibidem.
13 - Ibidem.
14 - Klímová (pozn. 1), s. 16.
15 - Pravděpodobně nejvýznamnějším tuzemským zdrojem informací o tamější architektuře byla ve své době kniha Vladislava Dleska
Současná finská architektura, vydaná v Praze roku 1975. Architektura a design skandinávských zemí byly rovněž tématem příležitostných příspěvků v soudobých odborných i populárně-naučných periodikách (např. Ivan Horký, Vývoj moderní finské architektury,
Architektura ČSR XXXIII, 1974, č. 1, s. 37-40).
16 - Dlesek (pozn. 11), s. 42-43.