Adresa: Technická 2710/6, Dejvice, Praha, Česká republika
Investor:Státní technická knihovna, MŠMT ČR
Soutěž:2000
Projekt:2004-06
Realizace:2006-09
Zastavěná plocha:4740 m2
Plocha pozemku:11740 m2
Obestavěný prostor:168187 m3


zpět na článek
45 komentářů
jo
pee
| 31.12.08 01:59
Krásně se mi kolem ní chodí každej den do školy. A líbí se mi, jak se změnil parter do Flemingova náměstí i do Technické. Tam mám ale pocit, že mohly pokračovat dvě řady stromů, co jsou před FS, jako dvě, a ne jen jako jedna řada.
kýč
hka
| 28.05.09 12:34
spojení grafického designu a architektury je v podobě technické knihovny v praze tou nejméně podařenou realizací. V souvislosti s prohlídkou mě piktogramy obklopující návštěvníka v atriu knihovny přivádí až ke slovu kýčovitost. škoda, že se v pražském prostředí nenašel osvícený člověk, který by přehodnotil dnešní situaci a přesvědčil autory o kráse, jednoduchosti nebo alespň poučil o symbolice v umění.
hrozný kýč
Milan
| 23.06.09 01:50
Přesvědčovat autory o kráse je marné! Ve vnitř je to ponuré betonové rozestavěné krematorium s chaoutickou spletí trubek a drátů na stropech. Betonové plochy uvnitř budovy jsou pokreslený malůvkami jakýmsi rumunským neumělem.
hka
Jan Stolek
| 23.06.09 05:50
tak díky, že jste nás všechny poučil alespoň tady na webu.

pane bože...
ad: kýč
msv
| 24.06.09 05:30
Nejsem autor, jen budoucí uživatel tohoto domu. Dám se rád poučit, kde vidíte tu nejnepodařenější realizaci. Možná mi něco uniká: "piktogramy obklopující návštěvníka v atriu knihovny" - tím máte na mysli skutečné piktogramy záchodů na ochozu atria (ale ty ze dna atria vidět nejsou) nebo Perjovschiho malůvky? Perjovschi nejspíš nebude úplný neumětel, když si ho vybrali kurátoři, aby maloval v MoMA, v Tate modern a leckde jinde.
ad msv
Milan
| 25.06.09 07:09
Lituji Vás, že v té ponuré betonové hrůze budete pracovat. To, že rumunský neuměl někde kreslil a vybrali ho nevím kdo, neznamená ještě že ty záchodové malůvky na zdech a ochozech átria jsou umění. Když tak se podívejte do stropu na ta špatně rozmístěná světla, která nekorespondují s rozmístěním regálů a říkejte si je to: "podařená realizace, je to umělecký počin"
...
petr.cagas
| 25.06.09 08:13
Autorům jsem právě pochválil jejich knihovnu v Hradci. Ani se mi nechce věřit, že knihovnu v Praze navrhovali stejní architekti. Na první pohled je to katastrofa jak zvenku tak zevnitř. Aspoň že budoucí uživatel je spokojen. Doufám, že se Projektil příště vrátí ke svému citu pro architekturu.
grafika podlahy
Milan J
| 26.06.09 04:59
Pouziti grafiky prubehu napeti v desce se mi zda zbytecne lacine. Skoda.
Ale proti hradecke knihovne urcite upgrade.
milanovi
misko
| 28.06.09 02:40
"rumunský neuměl někde kreslil a vybrali ho nevím kdo"

ano, je to tak. MoMA, Tate ci benatske bienale je "někde" a vyber tam tvori "někdo". V skutocnosti je cely svet hlupy a zaprdeny venkov a my tu, z ceskej kotliny presne vieme, co je umenie a ako ma vyzerat, a menovite hlavne Vy osobne...
ad misko
petr.cagas
| 28.06.09 10:40
Díky, že jste mi otevřel oči. Takhle tedy dopadá touha po světovosti. Jestli toto je obraz světové architektury, tak bůh s námi a zlé pryč. Co je zajímavého na jednotvárné fasádě? Může to být stejně třeba fotbalový stadion, což jsem si původně myslel. Nedávno jsem vyslechl zajímavý rozhovor mezi architekty o nějaké knížce od světoznámého architekta, který říká, že světová architektura se nachází v dlouhodobé krizi. Já má ten pocit už hodně dlouhou dobu a bohatě mi k tomu stačí vlastní oči a cit a trochu rozumu. Zjistím vám jméno taho architekta.
...
petr.cagaš
| 28.06.09 11:17
Interiér mi připomíná hrubou stavbu. Napadlo mě , že došly peníze. To je dost ostré odsouzení, omlouvám se, nechci se nikoho dotknout. Jsem možná staromilec, ale nechtěli by se autoři ještě zamyslet, jestli to množství betonu je opravdu tak prospěšné? Co ze zbytečného balastu odeberou příště?
petrovi cagasovi
misko
| 29.06.09 09:43
keby Ste si precitali moj prispevok, iste by ste si vsimli, ze o samotnej budove nepadlo v mojom komentari ani slovo.
reagoval som len na osocovanie a znevazovanie celosvetovo uznavaneho vytvarnika, resp. performera Dana Perjovschieho. Takze prosim Vas, citajte pozorne, kym mi zacnete vkladat do ust slova...
panu Miškovi
Václav Průcha
| 29.06.09 11:18
Pane Miško, jsme Vám velmi vděčni, že jste nám konečně osvětlil, že to nejsou černé záchodové malůvky ale veliké umění celosvětově uznávaného performera. Kam se na něj hrabou "uprdění z české kotliny" malíři jako třeba Kupecký nebo Mánes.
Vaclavovi
misko
| 29.06.09 11:38
Neviem, ci vobec stoji za to reagovat na takyto vypad. Kazdopadne nerozumiem, preco sem (do otazky sucasneho umenia) pletiete Manesa, Ktory sa narodil pred 200(!) rokmi.
Vasa presumpcia je, ze manes by tvoril rovnake obrazy, keby zil dnes...
pruchovi
pastilka
| 29.06.09 03:21
sem s manesem a kupeckym, slavnymi to ceskymi performery!
BLACK AND CONCRETE
de ardoise
| 30.06.09 08:10
Knihovnu jsem viděl prozatím pouze zvenčí a musím konstatovat, že jsem byl dost zklamaný. Triviální hmota, banální a nudný obvodový plášť s bezbarvými skleněnými lamely, hmmm. ( A k tomu ještě ta depresivní a nepraktická černá barva (přehřívání v létě). Co na ní všichni mají? Proč zrovna v depresivních ušmouraných Čechách musí být i veřejné budovy černé? Viz. nová přírodovědecká fakulta v Olomouci, knihovna v Dejvicicíh a plánovaná knihovna v Ostravě. Když ne černá, tak jenom holý beton - knihovna v Hradci Králové a nová fakulta v Pardubicicích. Jak už mi ta česká přísnost, ten intelektuální minimalismus leze krkem! Z nouze se dělá ctnost a známka vysokého vkusu a inteligence autora. Směšné!
Připadá mi, že čeští architekti objevují Ameriku, když si vybírají jednoduché tvary, když do všech veřejných budov cpou kruhová schodiště. Wau! )
Manes
Jirka
| 30.06.09 10:29
Tak to by byla opravdu jizda, kdyby novou knihovnu polepili obrazy od Manesa...
jirka
petr.cagas
| 30.06.09 03:10
Aspoň by bylo na co koukat. Slovanská epopej by taky nebyla špatná, když pro ni Bém nemá místo.
dotaz
Pavel Vyskočil
| 30.06.09 05:34
Když jsem ty černé malůvky poprvé viděl, měl jsem dojem, že stavba je ještě nedokončená a ožralí zedníci si malovali, protože věděli, že se stejně bude ještě omítat. A ejhle ono je to světové krásno od umělce - performera. Prosím co to je ten performer? Doufám, že to není nějaká ošklivá nemoc.
ad performance
petr.cagaš
| 01.07.09 08:36
Doufám, že se nemýlím, ale performace (performance?) je něco jako představení. Tedy dočasná záležitost. Nevím co "performance" pohledává v knihovně. Tam by všechno mělo stát na stálosti a solidnosti. Aspoň tedy myslím. A kdo myslí, prý ...ví. Tak se u nás někdy raděj moc nemyslí. Ale to tak jenom plácám.
...
petr.cagaš
| 01.07.09 08:03
Našel by se někdo, kdo do knihovny chodí studovat? Bylo by lepší mít autentické zážitky, než tady plakat nad fotkama.
Zari
Jirka
| 01.07.09 02:05
Vzdyt je jeste zavrena... Otevira az v zari. Z toho mala co jsem zatim videl jsem docela zklaman. Ale v atriu jsem este nebyl, ty kresby se mi navic docela libi, (forma se na beton hodi a tema nepostrada vtip) takze uvidime na podzim...
otevření
bukes
| 01.07.09 02:44
ještě to není úplně otevřené....pokud vím tak tam byla jenom výstava FA, a to jen se dalo jít jen do jednoho sálu, jinam ne..
Re: otevření
Petr Šmídek
| 01.07.09 03:37
I z tohoho jednoho sálu si lze vytvořit úsudek o celku. Už jsou tam nanošeny zařizovací předměty: pult pro knihovníky, hladká betonová madla, odkryté rozvody médií. Z návštěvy mám dobrý pocit. Cena KZSP však byla pro většinu překvapením.
den po otevření
Tom
| 10.09.09 08:20
Haló, tak kde jste všichni, co jste tu měli výhrady? Dneska je 10.září, den po otevření, pokud se nepletu... Jako mimopražskýho ne-architekta by mě docela zajímalo, jak jste po včerejším otevření teda nakonec vyhodnotili interiéry, o nichž jste se už jistě přesvědčili... já to provedu při první návštěvě Phy.
Zaměstnacům,
Vích
| 10.09.09 09:46
co mám info, tak se jim stýská po zatuchlém Klementinu, ale ředitel je prý ujištuje, že do práce se chodí dělat a ne si užívat klidu a pohody...
ad Tom
Václav
| 11.09.09 07:56
Já tam byl uvnitř už v červnu a na tom, že malůvky od rumunského neuměla jsou trapné a holé šedé betonové stěny a stropy pokryté trubkami a dráty jsou ubohé stále trvám.
kresby
Křen
| 25.10.09 03:48
Kesby Dana Perjovschiho jsou skvělé!
dobrá budova kterou řídí hlupáci
honza
| 25.10.09 08:49
přijde mi to dobré. interiér výrazně více než exteriér, jak už to dnes často bývá, nicméně nakonec i venkovní forma docela dobře sedí k úřadu technické knihovny. Projektil i Babák si dali docela záležet a vzniklo něco, co rozhodně obohacuje pražskou architekturu.

Co je ale neomluvitelné je přístup vedení knihovny. Samotný fakt, že při vstupu jako návštěvník nemohu u pokladny zanechat jako zálohu například občanku, ale musí se jednat o dvě stě korun (které jsou mi pak stějně vráceny), mě trochu zaráží. Co ale opravdu nechápu je zákaz brát si s sebou bundy a kabáty, a teď se podržte, to z toho důvodu, že "vedení knihovny se nelíbí, že bundy odložené na stolcích v knihovně ruší vzhled interiéru" (informace se nám dostalo po krátkém rozhovoru s jedním ze zaměstnanců).

toliko k tak propírané snaze vytvořit otevřený, neformální prostor, kde můžete jen tak trávit čas. Česká idiocie socialismem zdeformovaných mozků znovu zvítězila nad rozumem i záměrem. Geniální je moment, kdy se nacházíte v nejvyšším patře kde jsou otevřená atria pro čtení a posezení pod širým nebem, kam nemůžete, protože nemáte kabát.

Jen čekám, kdy se začne kontrolovat barva vašeho oblečení a odstín vlasů, abyste náhodou i tím nenarušili krásu neformálního prostoru.
Líbí se mi
Vašek
| 12.12.09 02:28
Tak jsem se na ni konečně přijel podívat. Zvenku decentní a zároveň jiná než vše okolo, tak to přeci má být ne? Řekl bych, že vzhled odpovídá obsahu, tj. technická literatura -> technický vzhled, mapy zatížení, odkryté elektro instalace apod. Kresby na zdech mi připadají skvělé, nepostrádají nápad a hodí se ke stavbě. Navíc to technické řešení, jsem nadšen.

Dovnitř mě pustili i skabátem a stejně tak všechny kolem
Hnidopichům
q
| 14.01.10 11:04
Jako student ČVUT v této budově trávím mnoho času. Z objektu jsem absolutně nadšen a pokaždé když se v ní ocitnu oběvuji další dokonalé detaily které mi pobyt v ní zpříjemňují. osobně si myslím, že se jedná, o jednu z nejpovedenějších staveb poslední doby u nás a doufám že nová fakulta, která roste hned vedle, bude stejně povedená.
panu q a Vaškovi
Petr
| 15.01.10 07:06
Vážený pane, q, prosím, podělte se s námi konkrétně o ty dokonalé detaily! Co třeba ta stropní světla, která nenavazují na uličky mezi regály? Malůvky na zdech mi rozhodně nepřipadají skvělé, postrádají nápad, jsou na úrovni dítka v obecné škole a nehodí se ke stavbě.
Milý Péťo.
Dr. Lusciniol
| 16.01.10 09:06
Nejdůležitější je, zdali budova slouží dobře těm, kterým je určena. Možná se jeden musí nejprve dostat na úroveň toho "dítka v obecné škole" aby ty "malůvky na zdech" ocenil. Zda se ke stavbě hodí či nehodí záleží asi také na vkusu každého z nás.

Zásadně Vám nehodlám brát Váš pocit intelektuální převahy, jaký asi také musel pociťovat třeba zrzavý desátník Pomykacz, když povely "K zemi !" "Vpřed !" "K zemi !" .. se mnou vytíral polozamrzlé louže vojenského prostoru. Mému klidu se obdivujícímu poručíku Boudníkovi jsem potom vysvětlil, že já takto více než dva roky šaškovat nebudu, ale pan desátník na tom zůstane stejně, provždy.

Doufám, že pan desátník se vrátil fárat na Ostravsko a dožil se odpočinku, jaký si zasloužil. A tak přeji i Vám, dožití se zaslouženého odpočinku.
Budova a její služba.
| 16.01.10 02:55
Jde "jen" o obsah slova služba. Do předmětné knihovny jsem zašel a hned ve vestibulu - zářivky a beton. Je to tam uchystané jako ve velikém bunkru, mnohen větším bunkru, než byl ten, kterému jsem musel dva roky sloužit já. Ale stále nepřestanu věřit, že jednou přijdu v Praze do nového baráku a bez pohromy jej opusím a navíc se budu cítit nějak povznesený, či co.
To by Vám byla taková radost... Přesně si třeba pamatuji na okamžik, kdy jsem na Vysočině poprvé ochutnal mléko nezničené průmyslem vyrábějícím potravu a navíc od krávy nikoli kolchozní.
portál
Jan Sommer
| 16.01.10 06:00
V nové architektuře (od pseudofunkcionalismu, kterému asi všichni rozumějí pod termínem funkcionalismus) se postupně stal zvýrazněný vstup snad zakázaným. Ona ta architektura vůbec působí tak, jakoby si sami autoři zakazovali cokoliv radostného a zdobného, symetrického a monumentálního. U nás a v podobných zemích je to ovšem ještě nápadnější (totalitní zkušenost a vliv vězeňského koloritu? /kovová vrata s malými dvířky se zamřížovanou špehýrkou/; nebo prostě výsledek kulturní tradice?). Výsledkem potom jsou třeba plně prosklené partery, na kterých jen nalepené řady šipeček ukazují, které že pole prosklení je vstupem (bystřejší to vytuší podle mřížky pro špínu z bot v chodníku nebo čidla automatického otevírání nad "otvorem", zamyšlenější návštěvníci zpozorní až po té, co čelem narazí do stojatého pole prosklení parteru). Zatímco tedy staré stavby jakoby v monumentální harmonii zdůrazňovaly (rozehrávaly) vstup, nynější jakoby se za něj ve většině styděly. U NTK je to podobné. Vstupy mají podobu jícnů jeskyně. Betonu jsem si u nich skoro nevšiml, ale zaujala mě práce s oplechováním a zářivkami. Tyto již zčásti nesvítí, někdy se tak divně potácejí z plánované pozice (roztomile to připomíná význam neukázněnosti v rozvoji techniky). Jde tedy o případ moderní stavby, u které nejsou vstupy "ztracené", ale snad v dalším stupni (neříkám tím, že jde o první případ) "výtvarného vývoje" jsou jakoby "utopené" za "nijakostí" fasády (připomíná to ty sopouchy vstupů do bunkrů typu Hanička, s prominutím nejednou podělané). Nechci křivdit. Mohou v tom být skryty i nějaké demokratizační procesy, i když nadměrně rozvinuté nesprávným směrem. Na stavění naší doby mají vliv i sledovací systémy, kdy je hlavně důležité kdykoliv disponovat možností sejmout kterýkoliv plech a natáhnout kábeles k nové kameře (její signál obvykle sledují 2 až 3 lidé v systému hladové zdi a pro jistotu; je také zaznamenáván v nějaké vlhké české silikonové rokli). Architekti tomu různými nápaditými opatřeními jdou naproti. A ten dizajn s číslíčky. Asi záměrně kontrastuje s postavičkami na parapetech uvnitř. Důsledky na webu jsou mně nepříjemné, ale vím od jiných, že je "baví". Hurá.
Informační systém u vstupů je pod obraz. Rozdíl mezi vstupem pro návštěvníky a personál není patrný. Není ani jasné, zda má zájemce o návštěvu směřovat vlevo či v vpravo, nemá žádnou informaci (pomoci může baterka – mohu kdykoliv půjčit) o otevírací době.
Milý Lusciniole
Petr
| 17.01.10 08:23
Ani on nedokázal popsat cokoliv co je na těch malůvkách tak úžasného. Naopak, snaží se vehementně ukazovat jaký je moudrý stařec. A tak přeji nápodobně i Vám, dožití se zaslouženého odpočinku.
>> Jan Sommer ... jakoby si sami autoři zakazovali...
gallina scripsit
| 17.01.10 06:57
Autoři jsou popletení, zapletení. Hutka má verš: Do kruhů sofismat veřící zapletli... (Teď jim hrozí, že budou navíc i zateplení.) Je to možná proto, že jim nikdo neřekl, že je zde katergorie krásy a že ta záležitost se klene nad během historie lidstva jako obloha. Ale hlodá to přec... přece nelze vůbec netušit. Hlodá to bolestivě... protože ona kategorie je mocná a vznešená. A tak se zachovají po plebejsku, ukáží to, co mají. Holý zadek.
A já pak do něj musím, ačkoliv jsem se těšil, že navštívím třeba knihovnu.
P.S. Výčet příčin stavebních pohrom i jejich následků, který zde na webu předkládáte, je chválihodně obšírný. Nenašel jsem ale nic o schodištích. Já věc se schodišti považuji za podstatnou, nepsal jste někdy o tom?
P.P.S. Beton je hned nad těmi zářivkami, divil jsem se ve vestibulu šeru a hledal příčinu a hle - betonová plocha stropu. Proto vzpomínka na bunkr a vojnu. Pro Vás jícen jeskyně - asi pěkné dětsví v údolí Punkvy.
Milý Péťo.
Dr. Lusciniol
| 18.01.10 08:29
O těch malůvkách a mistu vůbec Vám napíši své dojmy, až se tam konečně osobně dostanu. Nechci šmahem posoudit co jsem ještĕ osobně nezkusil.

Jinak se zaslouženým odpočinkem jsem to zkusil již jednou. Když mi bylo třicetpět let. Ale vícekráte bych takovou chybu již v životě nikdy neudělal. A věřte mi, starcem (ani vehementním) se ještě zdaleka necítím a moudrým teprve ne. To obé Vám nakonec dosvědčí i to, že své příští narozeniny hodlám oslavit na vrcholu Kilimandžára.
bunkr?
Edita
| 01.04.10 11:11
Jestli chcete tuto ,,dokonalou´´ stavbu srovnávat s bunkrem, projděte si jí radši celou a né jen vestibul, než začnete přirovnávat.
malůvky
Jan Voltr
| 09.09.10 05:41
Malůvky sice na první pohled vypadají jako dílko dětské ruky, obsahují však mnoho dospělého rozumu. Jsou vtipné a kdo to nevidí, tak je ignorant. Osobně jsem byl zatím v knihovně jen jednou, nevím tedy, jestli se těmi malůvkami člověk postupně nepřejí, ale v tuto chvíli jsou pro mě nejpovedenější částí budovy.
re: malůvky
Jirka
| 12.09.10 12:37
Nejlepší na nich je, že se nikdy nepřejí. Působí i po roce intenzivního navštěvování stále stejně, aktuálně a "nově". Je jich totiž tak moc až si je normální člověk nezapamatuje a tak stále objevuje nové/staré dokola. Paráda.
gratuluji Všem, zábavná diskuze
Medunová
| 01.02.11 01:13
Gratuluju architektům za odvahu a trpělivost dotáhnout neobvyklý projekt, který je po všech stránkách.
Podařilo se vytvořit sugestivní prostor z knihovny.
Detaily přehlédněme (jako je umístění světel, rozpadlé lavičky, podezřelé kresbičky a podobné blabla), a uvidíte, že stolky jsou všechny obsazené soustředěnými studenty.
Funguje, je silná, je centrem, je dotažená.
Neříkám, že se mi líbí, to už je jiné téma.
uzivatelka
studentka cvut
| 02.02.11 12:18
Ja tedy za sebe muzu rici, ze se mi v knihovne studuje velmi dobre. Informace tam tecou do hlavy trikrat az petkrat rychleji nez jinde(tim myslim treba atrium FSv a FA. Je tam moc prijemna atmosfera. Pohodlne zidle a stoly. Nikdo vas nerusi, pocitac a internet zdarma a bez fronty. Nocni studovna, kavarna dole, kam chodime posedet, galerie, satna se skrinkami. Vzorovany toaletni papir na WC. Kresby v atriu jsou zajimave a prospesne. Zkratka clovek se tam chodi ucit rad Jedine, co mi vadi, jsou turnikety, to je velke minus.
Nevíte existuje vyhodnocení úspornosti budovy?
i_dol
| 07.01.12 01:31
?
Lavičky před NTK - ?
cyp
| 07.10.12 03:29
Znám "téměř stejný" model z katalogu mmcité - Trapecio od designérů Antonio Montes a Montse Periel, vyrábí Santa&Cole. Mohli by autoři laviček před NTK vysvětlit
http://2i.cz/11c885af7c
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od Projektil architekti