Projekt řeší první etapu konverze areálu bývalé keramičky v Kravsku. Původně barokní objekt byl vystavěn jako zájezdní hostinec na trase Praha-Vídeň. V druhé půli 19. století byl areál doplněn a transformován na věhlasnou keramickou továrnu. Výroba zde fungovala ještě nějaký čas po sametové revoluci, brzy ji však stihnul osud mnoha jiných průmyslových provozů – výroba byla ukončena, areál měnil majitele a dlouhodobě chátral. Současní majitelé, kteří z Kravska pocházejí, areál přestavují pro zážitkovou turistiku. Areál bude disponovat několika sály, velkou ubytovací kapacitou a kuchyní.
Kocanda je název, který se pro označení místa odjakživa používal. Měl by pocházet z německého "Gott sei Dank", česky "Díkybohu". Dá se tedy říci, že kruh se uzavírá a objekt Kocandy získává zpět svůj původní účel.
MÍSTO
Areál se nachází na kopci stranou vesnice Kravsko nedaleko Znojma. Místo poskytuje daleké výhledy do okolí, a tím pádem i samo z okolí vyčnívá. Objekt Kocandy dominuje celému areálu, je v jeho středu, střídavě vykukuje a mizí, jak se návštěvník přibližuje.
REKONSTRUKCE
Kocanda v průběhu věků prošla mnoha úpravami a transformacemi. Cílem projektu bylo objekt očistit od výrazně rušivých zásahů, vytvořit harmonický celek – obnovit kompaktnost původní hmoty, obnovit původní otvory a doplnit repliky původních oken –, ale zároveň se vyhnout efektu přílišné novosti. Omítky se proto opravovaly pouze lokálně, což vedlo k následné divoké flekatosti fasády.
INTERIÉR
Interiér je záměrně spartánský, nechybí mu ale přívětivost. Ponecháváme autentické materiály a detaily jako dveře, ty chybějící doplňujeme z demolic. Nové dveře jsou pak jednoduché hladké.
Podlahy jsou částečně původní masivní dřevěné kazety, částečně nové z čedičových a cementových dlaždic. Místy jsou odhalené původní výmalby.
Při zařizování jsme maximálně využili starého nábytku – stoly, skříně, židle, ale i stolky pod umyvadla nebo staré litinové vany, které jsme sami posháněli z různých koutů republiky, nebo nakoupili u oblíbeného antikváře.
Provoz objektu je primárně sezónní, vytápění zajišťují zrcadlové infrapanely. Další rozhodnutí v logice – nechceme do domu přespříliš sekat.
Člověk si všude uvědomuje, že je ve starém domě. Není to ale hra na staré, bílé zdi poskytují dostatek uklidnění k výsledné koláži.
FORMY
V areálu se nacházejí tuny původních sádrových forem sloužících k výrobě keramiky. Velká část z nich již není použitelná, nebo se zde nacházejí v takovém množství, že už se nikdy nevyužijí. Formy jsme rozvěsili po objektu v různých kompozicích. Z nalezených objektů, které jsou samy o sobě pouze výrobním prostředkem, vytváříme objekty o své vlastní estetické kvalitě. Formy upomínají na historii areálu a zároveň dávají návštěvníkům nahlédnout, jak keramika vzniká.
ZAHRADA
Zahrada je rozdělená do několika sekcí. Před průčelím Kocandy se rozléhá reprezentativní parková úprava se záhony hortenzií. Nad zahradou se tyčí tři několikasetleté douglasky. Při úpravách se dbalo, aby kvalitní vzrostlé dřeviny nebo jejich fragmenty byly zachovány.
Zahradní úpravy odpovídají charakteru jednotlivých míst v areálu. U nejmladší tovární budovy, kam je nově lokalizována restaurace, se nachází malý produkční záhon doplněný starými odrůdami ovocných stromů, u starší tovární části se pak počítá s neformálnější divočejší úpravou. V rohu zahrady se rozléhá malé jezírko, které se plní dešťovkou ze střechy Kocandy.
POKRAČOVÁNÍ
Areál se skládá z objektů z různých dob a různých účelů. Ke každému z nich proto přistupujeme jinak. Jak? To se dozvíte brzy…