Vedení Prahy schválilo změnu plánu a smlouvy k Nákladovému nádraží Žižkov

Vložil
ČTK
24.02.2025 18:30
Praha


Praha - Praha dokončila dlouho připravovanou změnu územního plánu, která je nutná pro zástavbu velké části pozemků v areálu kolem bývalého žižkovského nákladového nádraží. Změnu dnes schválili městští radní spolu se zněním smluv s developery o takzvaných kontribucích, které firmy poskytnou městu na budování veřejné infrastruktury. O změně i smlouvách budou ještě hlasovat zastupitelé. Magistrát také nedávno od Českých drah koupil historickou budovu nádraží.


"Je to velmi zásadní změna. Dojde ke změně charakteru území, což umožní postavit byty a školy. Vyroste tu nový kus města," řekl radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).

Na většině pozemků kolem nádraží byla dříve stavební uzávěra, ke jejímuž sejmutí bylo nutné schválit změnu územního plánu. Uzávěra již od té doby pozbyla platnosti novým stavebním zákonem, pro rezidenční projekty developerů v areálu je však změna plánu stále nutná. O jejím pořízení rozhodlo zastupitelstvo v roce 2008, pořizování pak začalo v roce 2010.

Podle radními schváleného dokumentu se jedná o dosud největší změnu územního plánu v Praze, která umožní bytovou výstavbu pro až 20.000 obyvatel. Pro bydlení bude využito 95 procent území. Město v minulosti nechalo jako podklad zpracovat urbanistickou studii, podle které mají na pozemcích vzniknout převážně obytné domy s dostatkem veřejných služeb, škol a parků. Studii i pořizovanou změnu dříve kritizovaly některé místní spolky nebo ekologické organizace.

Kvůli zajištění potřebných investic do veřejné infrastruktury magistrát v posledních letech jedná s developery, kteří v areálu plánují stavět, o takzvaných kontribucích na veřejnou vybavenost. Město podepsalo spolu s Prahou 3 smlouvu s firmou Finep a dnes schválené kontrakty jsou v plánu se společnostmi Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park. Celková spoluúčast investorů dosahuje 1,4 miliardy korun.

Investoři se podle materiálu v takzvaných plánovacích smlouvách zavazují k vybudování mateřské školy a zařízení sociálních služeb, čtyř parků, rekonstrukci části veřejných prostranství nebo poskytnutí pozemků pro plánovanou tramvajovou trať, která má novou čtvrtí vést a kterou chce dopravní podnik začít stavět příští rok.

"Výrazná část těchto prostředků půjde na rozvoj školství v lokalitě. Například součástí vyjednané plánovací smlouvy se společností Central Group je vybudování šestitřídní mateřské školy, ze smlouvy se společností Sekyra Group zase vyplývá finanční příspěvek přes 411 milionů korun na vybudování nové základní školy," uvedl místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš (STAN). Doplnil, že celkem v dotčeném území vznikne pět mateřských a dvě základní školy.

Magistrát také koncem loňského roku podepsal s Českými drahami smlouvu o odkupu historické budovy bývalého nádraží, za kterou státnímu dopravci zaplatil 1,43 miliardy korun. V budoucnu by v ní měla podle vyjádření zástupců města vzniknout přístavba se školou, byty, obchody či kulturní prostory. "Budova nádraží je obrovská a má velký význam pro lokalitu, která je jedním z největších brownfieldů v Praze a v následujících letech významně ožije. Co se týče budoucího využití objektu, určitě budeme chtít zrealizovat nástavbu, nicméně to teprve bude předmětem diskusí i s památkáři," sdělil radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti).

Funkcionalistická budova nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 a původnímu účelu přestala sloužit v roce 2002.
0 komentářů
přidat komentář

Související články