Berlín - V Berlíně sílí kampaň proti plánované zástavbě části areálu bývalého letiště Tempelhof. Podle radnice by na okraji plochy měly vzniknout nové nájemní byty, kancelářské budovy a nová městská knihovna. Odpůrci projektu se ale obávají, že plán města je pouze prvním krokem k úplnému zastavění zatravněného areálu, který v současnosti slouží jako místo pro rekreaci. Usilují proto o zamítnutí projektu v regionálním referendu, které se uskuteční souběžně s evropskými volbami 25. května. Provoz na letišti Tempelhof blízko městského centra skončil v roce 2008. Od té doby slouží areál o rozloze zhruba 300 hektarů jako oblíbené místo pro rekreaci. Po bývalých ranvejích jezdí stovky lidí na kolech a na kolečkových bruslích, na zelených plochách mezi ranvejemi se odehrávají pikniky. Ve východní části areálu vyrostla společná zahrada, na které si obyvatelé přilehlé čtvrti Neukölln pěstují vlastní zeleninu. Podle plánu berlínské radnice by měly být okraje areálu zastavěny, většina plochy bývalého letiště by zůstala nedotčena. Město předpokládá, že by většinu zástavby měly tvořit levné nájemní byty pro mladé rodiny a pro sociálně slabší lidi. "Od roku 2010 se počet obyvatel Berlína zvýšil o 130.000. Očekáváme, že v nadcházejících deseti letech vzroste o dalších 200.000 lidí. A musíme být připraveni poskytnout jim místo k bydlení," argumentuje berlínský radní Michael Müller. Odpůrci projektu se ale obávají, že nová výstavba zničí dosavadní ráz tempelhofského letiště, už jenom kvůli tomu, že podle plánů by jí měla padnout za oběť zahrádkářská kolonie. Varují navíc, že by se nová zástavba mohla v budoucnu rozšířit i do centrální části areálu. "Lidé, kteří zde žijí, nemají žádné jiné zelené plochy k trávení volného času. Nemohou si dovolit přijít o tu, co mají," tvrdí aktivista Felix Herzog, který usiluje o zrušení projektu. Občanské sdružení, které bojuje proti zástavbě na Tempelhofu, v těchto dnech zesiluje plakátovou kampaň v ulicích Berlína. Zároveň začalo do schránek v německé metropoli rozesílat vlastní noviny, které upozorňují na rizika projektu. Výstavba v areálu bývalého letiště podle plánů měla stát 620 milionů eur (17 miliard korun). Podle sdružení ale vzhledem k aktuálním zkušenostem Berlíňanů s prodlužovanou a prodražující se stavbou nového Letiště Willyho Brandta na jižním okraji metropole lze očekávat, že by náklady nakonec mohly být výrazně vyšší. Odpůrci projektu proto referendum představují i jako formu zúčtování s nepopulárním primátorem Klausem Wowereitem, jehož čtyřleté volební období je nyní v polovině. Wowereit právě kvůli problémům s Letištěm Willyho Brandta čelí časté kritice a odpůrci stavby na Tempelhofu toho využívají. "Svěřili byste tomuto muži ještě jedno letiště?" ptá se jeden z plakátů s Wowereitovým portrétem, které jsou k vidění v ulicích německé metropole. Letiště Tempelhof má pro Berlín velký symbolický význam. Vybudováno bylo v době nacismu, čemuž odpovídá také architektura. Klíčovou roli ale sehrálo během leteckého mostu, jímž spojenci udržovali při životě západní zóny Berlína od června 1948 do května 1949, kdy na ně sovětská okupační správa uvalila pozemní blokádu.