Slunečnicová semínka v londýnské galerii Tate Modern od Ai Wei Wei
Vložil Petr Šmídek
07.11.2010 11:30
3
Čínský umělec Ai Wei Wei zasypal turbínovou halu londýnské Tate Modern ručně malovanými semínky slunečnice z porcelánu. Návštěvníkům bude chvíli trvat, než přijdou na to, že se jedná o sto milionů napodobenin skutečných semen v 'životní velikosti'. Ohromným rozměrům celého konceptu si bude mysl Evropana jen těžko přivykat. Dílo mělo návštěvníky vybízet, aby se mezi semeny prošli, proseli mezi prsty nebo se nich celí položili. Bohužel jen pár dní po otevření výstavy byla natažena páska a vystavěno pódium, aby se návštěvníci mohli dívat jen z dálky, což Tate zdůvodnilo možnými riziky z nadýchání se prachu zvířeného velkým počtem zájemců procházejících se mezi keramickými semínky. Od té doby hledá muzeum společně s Ai Wei Wei řešení, aby mohli návštěvníci znovu zažívat na vlastní hmat energii ze sta milionů ručně omalovaných semen, které vyrábělo 1600 umělců po dobu téměř dvou let. Slunečnicová semínka jsou běžnou čínskou pochutinou, kterou lidé pojídají na ulici. Pro Ai Wei Wei však mají také osobní asociaci spojenou s Kulturní revolucí - kdy byli jednotlivci zbaveni osobní svobody a státní propaganda zobrazovala vůdce Mao jako slunce, k němuž se lid upíral jako slunečnice. Ai Wei Wei přirovnává slunečnicové semínko k symbolu lidského slitování, poskytujícího místo k potěšení, přátelství a laskavosti v dobách extrémní chudoby, útisku a nejistoty. V jeho práci se rovněž odráží současná masová výroba v Číně, ale také tradiční řemeslná zručnost, která stojí za rychlou kulturní a ekonomickou proměnou Číny v posledních letech.
Historie The Unilever Series sahá až do roku 2000, kdy vznikl projekt Louise Bourgeois I Do, I Undo, I Redo. Od té doby vystavuje v turbínové hale každý rok další významný umělec Juan Muñoz (Double Bind 2001), Anish Kapoor (Marsyas 2002), Olafur Eliasson (Weather Project 2003), Bruce Nauman (Raw Materials 2004), Rachel Whiteread (Embankment 2005), Carsten Höller (Test Site 2006), Doris Salcedo (Shibboleth 2007), Dominique Gonzalez-Foerster (TH.2058 2008) a Miroslaw Balka How It Is 2009). Letošního projekt 'Sunflower Seeds', jehož kurátorkou je Juliet Bingham, si lze zdarma prohlédnout v turbínové hale galerie Tate Modern až do 2. května 2011.
Uzavření londýnské expozice není nejožehavější otázkou, kterou v současnosti musí Ai Wei Wei řešit. Kvůli plánovanému zbourání jeho ateliéru se Ai Wei Wei dostal do sporu s čínskou vládou. Vchod do jeho domu hlídá policie a umělec nesmí z domácího vězení ani na krok ven. Přejeme, aby se umělci podařilo brzy vyřešit oba případy a my se mohli těšit na další jeho projekty a v Londýně brzy vyzkoušet, jak si připadá slon v porcelánu. A kuriozita na závěr – jedno ze stamiliónu porcelánových semínek se objevilo v aukci na britském eBay a po sedmidenním dražení skončil prodej nabídkou 19.99 liber (600 korun).