Berlín - Možná až o rok by se mohlo zpozdit otevření nového obřího letiště na jižním okraji Berlína. Na vině je podle německých deníků insolvence jedné z firem, která měla výstavbu na starosti. Oficiálně stále platí původně stanovený termín zprovoznění na konci října 2011, i vedení německé metropole ale už připustilo, že se asi nepodaří stihnout. Pokud by se vyplnil černý scénář a letiště by začalo fungovat až na podzim 2012, prodražil by se tento projekt podle odhadů o 75 až 100 milionů eur (zhruba 1,9 až 2,6 miliardy Kč). Stavba pod názvem Berlin Brandenburg International (BBI) za zhruba 2,5 miliardy eur (asi 64 miliard Kč) vzniká rozšířením stávajícího berlínského letiště Schönefeld. Po svém dokončení nahradí i druhé berlínské letiště Tegel a mělo by odbavit nejméně 27 milionů cestujících ročně. To už ponese jméno bývalého západoberlínského starosty a německého kancléře Willyho Brandta. Nad termínem dokončení ale nyní visí otazníky. "Od řízení projektu jsme dostali upozornění, že hrozí zpoždění," potvrdil šéf letiště Rainer Schwarz. Berlínský primátor Klaus Wowereit, který stojí současně v čele dozorčí rady letištní společnosti, ještě před měsícem tvrdil, že dodržení plánovaného zprovoznění nebude problém. Nyní už podle agentury DPA připustil, že by se mohlo posunout o několik měsíců. O řešení bude dozorčí rada jednat 25. června. Podle německých médií se mluví o šesti měsících až roce. Důvodem je platební neschopnost firmy Kruck, která budovala vnitřní prostory terminálů. Ty jsou podle berlínského deníku Der Tagesspiegel hotové jen z 20 procent. Podle Wowereita problémy přineslo ale i nedávné nařízení Evropské komise, které od dubna 2013 ruší stávající omezení na množství tekutin, jež si pasažéři mohou brát na palubu letadel. To si vyžádá zvýšená bezpečnostní opatření a zavedení scannerů na tekutiny. "Tyto scannery ale potřebují dvojnásobně místa", než bylo plánováno, upozornil berlínský primátor. Doufá přesto, že se očekávané zpoždění dostavby letiště podaří co nejvíce vzdálit "hororovému scénáři" jednoho roku. BBI je v současnosti jednou z největších infrastrukturních staveb v Německu a největším letištním staveništěm v Evropě. Kapacita centrálního šestipatrového terminálu má být postupně zvyšována až na 45 milionů cestujících ročně. Berlín tak chce konkurovat Frankfurtu nad Mohanem nebo londýnskému Heathrow a přitáhnout cestující i ze sousedního Česka a Polska. Pro srovnání pražské ruzyňské letiště loni odbavilo 11,6 milionu pasažérů