vě prvním pokusem o shrnutí stoleté historie antroposofického umění a jeho začlenění do dějin výtvarné kultury je výstava AENIGMA - Sto let antroposofického umění, která bude dnes večer zahájena v Muzeu moderního umění v Olomouci. Výstava zahrnuje malířství, sochařství, grafiku, architekturu, design, nábytek, šperky i knihy a hračky. Více než stovku tvůrců spojuje antroposofiie, což je duchovní nauka rakouského filozofa Rudolfa Steinera. Výstava podle spoluautora její koncepce Davida Vody sleduje vývoj antroposofického umění od švýcarských počátků až po současnost. "Velkou část exponátů vystavíme vůbec poprvé. Jedná se hlavně o předměty zapůjčené významným německým sběratelem Reinholdem Fäthem," řekl dnes novinářům Voda. Výstava má mezinárodní rozměr, jelikož se na ní zápůjčkami podílejí instituce a sběratelé z několika zemí. "Exponáty dorazí z veřejných i soukromých sbírek z Dornachu, Berlína, Stockholmu, Varšavy, Prahy, Budapešti, ale také ukrajinského Lvova. Tento transport byl vzhledem k situaci na Ukrajině velmi náročný, ale nakonec vše dobře dopadlo," podotkla produkční výstavy Štěpánka Bieleszová. Mezi více než stovkou vystavujících autorů je i hvězda prestižních výstavních síní, švédská teosofka a antroposofka Hilma af Klintová (1862 až 1944). Za zcela zásadní pro představu o dobovém kontextu ředitel olomouckého muzea Michal Soukup považuje zápůjčku z Muzea umění Moritzburg v Halle. "Kolegové nám zapůjčí dílo Alexeje von Jawlenského, průkopníka světové abstrakce," uvedl Soukup, který už s muzeem v Halle jedná o termínu reprízy výstavy Aenigma. Zvláštní pozornost si podle Vody zaslouží také náročná instalace v sále Trojlodí, která v historii muzea nemá obdobu. "Antroposofické umění tíhne ke Gesamtkunstwerku, tedy spojování více druhů umění. Chceme, aby tuto uměleckou syntézu zažili návštěvníci na vlastní kůži. Proto jsme přímo do expozice instalovali trojici obytných 'pokojů', a to Dětský pokoj, Obytný pokoj a Meditační místnost," řekl Voda. Součástí projektu Aenigma je také stejnojmenná publikace, kterou na jaře vydá nakladatelství Arbor vitae v české, německé a anglické mutaci. Kniha shrne výsledky mnohaletého bádání a podle Vody má ambice být základní metodickou prací v oblasti antroposofického umění. Dílo filozofa, přírodovědce, pedagoga, architekta a dramatika Rudolfa Steinera (1861 až 1925) se podle Vody stalo zdrojem inspirace pro celou řadu umělců a uměleckých oborů. "Antroposofie, kterou sám Steiner charakterizoval jako stezku poznání, jež vede ducha v člověku k duchu v kosmu, skýtá bohatství duchovních impulzů pro umělecké vnímání i pro uměleckou tvorbu," řekl Voda. Počátky antroposofického umění se pojí s rokem 1913, kdy ve švýcarském Dornachu, u rostoucího sídla Antroposofické společnosti zvaného Goetheanum, vznikla umělecká a reformní kolonie.