Praha - Nábytek navržený Američany Charlesem a Ray Eamesovými, který ani po několika desetiletích neztratil na svém významu a nadčasovosti, představuje výstava nazvaná Eames by Vitra instalovaná v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Zájemci si na ní mohou prohlédnout, a to doslova ze všech stran, výsledky nábytkového návrhářství této manželské dvojice z let 1940 až 1970. "Oba Američané patří mezi klasiky světového designu, kteří posunuli vývoj tohoto oboru dopředu. Začali v době druhé světové války ohýbanou překližkou. Spolupracovali s armádou i leteckým průmyslem a používali odlehčené materiály. Vyrobili také speciální dlahy pro raněné," řekla před dnešní vernisáží novinářům komisařka expozice Daniela Karasová. Pak podle ní Eamesovi stáli u kolébky využití plastů v nábytkářství, které po válce odstartovalo takzvaný bruselský styl, vneslo do interiéru výraznou barevnost a odlehčilo nábytek. Skořepiny vytvářeli i pomocí tvarovaných drátů a k vybavení kanceláří využívali hliník. V Uměleckoprůmyslovém muzeu jsou zastoupeny všechny jejich hlavní vývojové směry včetně experimentů s překližkou, laminátem a drátem až po proslulé výrobky, jakými jsou křesla Lounge Chair (Odpočivné křeslo) a Aluminium Chair (Hliníkové křeslo). Fotografie, filmy a komentáře nabízejí návštěvníkům vyčerpávající informace o historickém pozadí těchto návrhů i o specifické konstrukci exponátů. Výstava soustřeďuje originály z Vitra Musea v německém Weilu nad Rýnem, průmyslově zhotovované výrobky a pět originálů, které Uměleckoprůmyslovému muzeu věnoval v 90. letech jeden americký sběratel. Charles Eames zemřel v roce 1978, jeho žena Ray o deset let později. Jejich dílo je však nadále aktuální. Všude na světě se i dnes zařizují soukromé a kancelářské interiéry nábytkem, který navrhli a čerpá z jejich díla inspiraci. Na tiskové konferenci na to poukázal ředitel americké kanceláře propagující tvorbu obou těchto výtvarníků a uchovávající jejich odkaz Eames Demetrios. Je jejich vnukem, v rodinné firmě pečuje o dům Eamesových na břehu Pacifiku v Kalifornii a spolupracuje s muzeem v Německu. "Podle Charlese úlohou designu bylo, aby se uživatel cítil jako vítaný host. Aby vzniklo něco, co je pohodlné, dlouho vydrží, má dobrou cenu a je příjemné na dotek. Takové výrobky masovou výrobou nabývají na kráse," řekl Demetrios a upozornil i na zájem Eamesových o hračky a natáčení naučných a propagačních filmů. Výstava se koná v rámci desátého ročníku dnů designu v Praze Designblok. Podle ředitelky muzea Heleny Koenigsmarkové do Prahy přijela z Vídně, potrvá do 2. listopadu a vydá se pak do Francie.